Delegatie Curaçao tevreden terug van handelsmissie in Brazilië

Met de Kamer van Koophandel als de lokale coördinator keerde de Curaçaose delegatie tevreden terug van een handelsmissie naar twee grote steden in Brazilië. De delegatie sloot zich ginds aan bij een grotere koninkrijksdelegatie, maar er was voldoende ruimte om ook een eigen agenda af te werken.

De Nederlandse Economische Voorlichtingsdienst (EVD) organiseerde van 13 tot 19 april een bezoek aan de Braziliaanse steden Rio de Janeiro en Sao Paolo, met een bezoek aan de ‘Intermodal South America’, de grootste handelsbeurs van Latijns Amerika op het gebied van buitenlandse handel, transport en logistiek. De Curaçaose delegatie legde meer het accent op zaken als het schrappen van zwarte lijsten, het sluiten van verdragen over uitwisseling van fiscale informatie, het voorkomen van dubbele belastingheffing en douaneafspraken. Specifieke aandacht was er verder voor e-commerce activiteiten en logistieke dienstverlening, scheepvaart, mutual funds beheer en andere vormen van fiscale en vermogendienstverlening.
De koninkrijksdelegatie werd aangevoerd door de Nederlandse staatssecretaris Frank Heemskerk van economische zaken en de Rotterdamse burgemeester Ivo Opstelten. In dat kader heeft de Curaçaose Kamer van Koophandel de mogelijkheid geopend om in te schrijven voor deelname aan de missie. KvK voorzitter Ruud Thuis was de leider van de Curaçaose delegatie.

Brazilië
Brazilië behoort tot de BRIC-landen (Brazilië, Rusland, India en China) waarvan op de langere termijn verwacht wordt dat deze de wereldeconomie zullen beheersen. Hoewel Brazilië een nog behoorlijk in zichzelf gekeerde markt is, met beperkingen in het investeringsklimaat, toont het land tekenen van vooruitgang in de globalisering. Brazilië kent een gedegen macro-economisch en monetair beleid en is monetair stabieler dan de overige BRIC landen. Brazilië heeft een grote interne markt van 186 miljoen inwoners en kent hoogwaardige sectoren in landbouw, industrie en diensten. Er moet sterk worden geïnvesteerd in transport en infrastructuur (havens, binnenvaart), en er bestaat grote behoefte aan nieuwe technologieën voor o.a. scheepsbouw en investeringen op het gebied van afvalverwerking, waterzuivering e.d.