bron: AVIAREPS BrouwerBetist
Ondanks de sterke groei die Curaçao als vakantiebestemming voor de Nederlanders de afgelopen jaren heeft doorgemaakt, hoeft de toeristenindustrie daar niet bang te zijn dat deze markt zijn top heeft bereikt. Dat blijkt uit onderzoek van het NBTC-NIPO, uitgevoerd in opdracht van het Curaçao Toeristen Bureau.
De gegevens werden Kees van der Most, directeur van NBTC-NIPO, gepresenteerd tijdens een meerdaagse discussie bijeenkomst tussen vertegenwoordigers van de Nederlandse reisorganisaties en luchtvaartmaatschappijen en vertegenwoordigers van de toeristenindustrie en overheid van Curaçao.
Curaçao heeft zich de laatste jaren ontwikkeld tot één van de meest populaire vlieg-zon vakantiebestemming van de Nederlanders. In zes jaar is het aantal Nederlandse toeristen gegroeid van ca. 55.000 tot meer dan 100.000 afgelopen jaar. Daarmee loopt deze markt ver voor op ramingen uit het toeristische masterplan dat enkele jaren geleden op het eiland leidraad werden voor toeristisch beleid. De vraag diende zich nu of deze markt op zijn top is of dat er nog ruimte is voor verdere groei.
De conclusie van Kees van der Most, maar ook van de voorzitter van de Raad van Bestuur van TUI (Holland International, Arke, Kras, ArkeFly), Steven van der Heijden, was eensluidend: er is ruimte voor stevige groei, mits aan een aantal randvoorwaarden wordt voldaan: er zullen voldoende hotelkamers beschikbaar moeten zijn voor de Nederlandse markt en er moet blijvend worden geïnvesteerd in marketing en de positionering van het merk Curaçao. Op dit moment is er, door de sterke groei van het aantal Nederlanders en van Venezolanen, een tekort aan kamers maar in 2008 en 2009 jaar komen 1.700 extra hotelkamers beschikbaar, ten opzichte van 3.000 eind 2007.
Het ‘merk’ Curaçao is ijzersterk, blijkt uit onderzoek van het NBTC-NIPO. Curaçao biedt in hoge mate wat Nederlanders graag vinden tijdens hun vlieg-zon vakantie: naast zon-zee-strand, is dat sfeer en een vriendelijke en gastvrije bevolking. “Dat in combinatie met het bijzondere Nederlandse karakter van het eiland, maakt dat eigenlijk alle Nederlanders hier wel een keer naar toe willen”, zei Steven van der Heijden. “En dat Nederlanders het hier naar hun zin hebben, blijkt wel uit het grote percentage vakantiegangers dat ook terugkeert. Dat is een hele sterke positie om op voort te borduren.”
Daar komt op dit moment een andere positieve ontwikkeling bij: aangezien de Antilliaanse munt is gekoppeld aan de dollar, is het verblijf voor Nederlanders op het eiland zeer betaalbaar en ontwikkelt Curaçao zich zelfs tot een ‘shopping’ bestemming.
De ramingen van Van der Most van het NBTC-NIPO, wijzen uit dat er voor de komende drie jaar een markt potentieel is voor Curaçao van 750.000 Nederlandse vakantiegangers. De conclusie was dat de komende vijf jaar een groei van 10% per jaar minimaal haalbaar moet zijn.
Ondanks de sterke groei die Curaçao als vakantiebestemming voor de Nederlanders de afgelopen jaren heeft doorgemaakt, hoeft de toeristenindustrie daar niet bang te zijn dat deze markt zijn top heeft bereikt. Dat blijkt uit onderzoek van het NBTC-NIPO, uitgevoerd in opdracht van het Curaçao Toeristen Bureau.
De gegevens werden Kees van der Most, directeur van NBTC-NIPO, gepresenteerd tijdens een meerdaagse discussie bijeenkomst tussen vertegenwoordigers van de Nederlandse reisorganisaties en luchtvaartmaatschappijen en vertegenwoordigers van de toeristenindustrie en overheid van Curaçao.
Curaçao heeft zich de laatste jaren ontwikkeld tot één van de meest populaire vlieg-zon vakantiebestemming van de Nederlanders. In zes jaar is het aantal Nederlandse toeristen gegroeid van ca. 55.000 tot meer dan 100.000 afgelopen jaar. Daarmee loopt deze markt ver voor op ramingen uit het toeristische masterplan dat enkele jaren geleden op het eiland leidraad werden voor toeristisch beleid. De vraag diende zich nu of deze markt op zijn top is of dat er nog ruimte is voor verdere groei.
De conclusie van Kees van der Most, maar ook van de voorzitter van de Raad van Bestuur van TUI (Holland International, Arke, Kras, ArkeFly), Steven van der Heijden, was eensluidend: er is ruimte voor stevige groei, mits aan een aantal randvoorwaarden wordt voldaan: er zullen voldoende hotelkamers beschikbaar moeten zijn voor de Nederlandse markt en er moet blijvend worden geïnvesteerd in marketing en de positionering van het merk Curaçao. Op dit moment is er, door de sterke groei van het aantal Nederlanders en van Venezolanen, een tekort aan kamers maar in 2008 en 2009 jaar komen 1.700 extra hotelkamers beschikbaar, ten opzichte van 3.000 eind 2007.
Het ‘merk’ Curaçao is ijzersterk, blijkt uit onderzoek van het NBTC-NIPO. Curaçao biedt in hoge mate wat Nederlanders graag vinden tijdens hun vlieg-zon vakantie: naast zon-zee-strand, is dat sfeer en een vriendelijke en gastvrije bevolking. “Dat in combinatie met het bijzondere Nederlandse karakter van het eiland, maakt dat eigenlijk alle Nederlanders hier wel een keer naar toe willen”, zei Steven van der Heijden. “En dat Nederlanders het hier naar hun zin hebben, blijkt wel uit het grote percentage vakantiegangers dat ook terugkeert. Dat is een hele sterke positie om op voort te borduren.”
Daar komt op dit moment een andere positieve ontwikkeling bij: aangezien de Antilliaanse munt is gekoppeld aan de dollar, is het verblijf voor Nederlanders op het eiland zeer betaalbaar en ontwikkelt Curaçao zich zelfs tot een ‘shopping’ bestemming.
De ramingen van Van der Most van het NBTC-NIPO, wijzen uit dat er voor de komende drie jaar een markt potentieel is voor Curaçao van 750.000 Nederlandse vakantiegangers. De conclusie was dat de komende vijf jaar een groei van 10% per jaar minimaal haalbaar moet zijn.