bron: column Gelt Dekker nieuwsbrief Zakenreisnieuws
American Airlines houdt per 1 september op met haar tweede dagelijkse vlucht tussen Miami en Curaçao. Misschien zal het gat een beetje gedicht worden door Insel Air, dat wacht op een vergunning om drie of vier maal per week vanuit Miami naar de eilanden te mogen vliegen. Of de VS die vergunning zal verlenen, is twijfelachtig.
Nagenoeg alle voorgangers van Insel Air, voerden in Miami een constante stroom cocaïne aan. In grove verpakkingen, verstopt in bagage of bolletjes, of verpakt op de lichamen van hun passagiers. Homeland Security, de opvolger van INS sinds 9/11 2001, is lastig en streng tot in het absurde en, zoals regelmatig valt te lezen in een lange reeks van rampzalige gevallen van geweigerden, niet vatbaar voor enige rede. Homeland Security wil het liefst alle twijfelgevallen buiten de VS houden.
Insel Air zal het zwaar krijgen met de Amerikaanse luchtvaartautoriteiten, vooral als er ook nog een vergelding verrekend moet worden. De Antilliaanse autoriteiten hebben in het verleden met grote regelmaat geweigerd de grote Amerikaanse luchtvaartmaatschappijen een hub op Curaçao toe te staan. Ze zouden niet voldoen aan de eisen die de Antillen stelt, zo klonk de rotsmoes, die slechts diende om de eigen industrie te beschermen.
Curaçao staat zonder aanvoer van passagiers ten dode opgeschreven. Alles op het eiland is afhankelijk van aanvoer van buiten. Zonder airlift geen leven.
Maurice Adriaens, die in de najaren '90 ook al eens Minister van Luchtvaart was en zich onderscheidde door beloftes van deregulering (waar in de praktijk helaas weinig van terecht kwam) krijgt dus een tweede kans om de hete kolen uit het vuur te halen.
Zijn achtergrond en partij staan niet rooskleurig bekend. Zo is de leider van zijn partij een veroordeelde, die wordt afgeschilderd als de leider van de corrupte bende, en is zijn relatie met de cocaïnehandel regelmatig ter sprake gekomen. Bovendien legt een minister van een microstaatje als de Nederlandse Antillen zo weinig gewicht in de schaal, dat hij grote moeite zal hebben om een Amerikaanse regeringsvertegenwoordiger van enig belang te ontmoeten.
Niettemin, het slagen van zijn missie is van zo'n enorm belang voor het welzijn en de welvaart van de eilanden, dat ik bij deze een ieder oproep zijn bijdrage te leveren om de onderhandelingen met de Amerikaanse luchtvaartautoriteiten ten gunste van Insel Air te helpen en te ondersteunen.
American Airlines houdt per 1 september op met haar tweede dagelijkse vlucht tussen Miami en Curaçao. Misschien zal het gat een beetje gedicht worden door Insel Air, dat wacht op een vergunning om drie of vier maal per week vanuit Miami naar de eilanden te mogen vliegen. Of de VS die vergunning zal verlenen, is twijfelachtig.
Nagenoeg alle voorgangers van Insel Air, voerden in Miami een constante stroom cocaïne aan. In grove verpakkingen, verstopt in bagage of bolletjes, of verpakt op de lichamen van hun passagiers. Homeland Security, de opvolger van INS sinds 9/11 2001, is lastig en streng tot in het absurde en, zoals regelmatig valt te lezen in een lange reeks van rampzalige gevallen van geweigerden, niet vatbaar voor enige rede. Homeland Security wil het liefst alle twijfelgevallen buiten de VS houden.
Insel Air zal het zwaar krijgen met de Amerikaanse luchtvaartautoriteiten, vooral als er ook nog een vergelding verrekend moet worden. De Antilliaanse autoriteiten hebben in het verleden met grote regelmaat geweigerd de grote Amerikaanse luchtvaartmaatschappijen een hub op Curaçao toe te staan. Ze zouden niet voldoen aan de eisen die de Antillen stelt, zo klonk de rotsmoes, die slechts diende om de eigen industrie te beschermen.
Curaçao staat zonder aanvoer van passagiers ten dode opgeschreven. Alles op het eiland is afhankelijk van aanvoer van buiten. Zonder airlift geen leven.
Maurice Adriaens, die in de najaren '90 ook al eens Minister van Luchtvaart was en zich onderscheidde door beloftes van deregulering (waar in de praktijk helaas weinig van terecht kwam) krijgt dus een tweede kans om de hete kolen uit het vuur te halen.
Zijn achtergrond en partij staan niet rooskleurig bekend. Zo is de leider van zijn partij een veroordeelde, die wordt afgeschilderd als de leider van de corrupte bende, en is zijn relatie met de cocaïnehandel regelmatig ter sprake gekomen. Bovendien legt een minister van een microstaatje als de Nederlandse Antillen zo weinig gewicht in de schaal, dat hij grote moeite zal hebben om een Amerikaanse regeringsvertegenwoordiger van enig belang te ontmoeten.
Niettemin, het slagen van zijn missie is van zo'n enorm belang voor het welzijn en de welvaart van de eilanden, dat ik bij deze een ieder oproep zijn bijdrage te leveren om de onderhandelingen met de Amerikaanse luchtvaartautoriteiten ten gunste van Insel Air te helpen en te ondersteunen.