Vliegbelasting voor bestemmingen binnen het Koninkrijk

Antwoorden op Kamervragen over vliegbelasting voor bestemmingen binnen het Koninkrijk Ministerie van Financiën

Antwoorden naar aanleiding van de schriftelijke vragen van de leden Omtzigt, Van Bochove en Haverkamp (allen CDA) over vliegtaks voor vliegbestemmingen binnen het Koninkrijk. (Ingezonden 30 mei 2008) (vraagnummer 2070821520)

Vraag 1 Bent u bekend met het artikel "Vliegtax voor Curaçao is onterecht" ?
Ja

Vraag 2 Is het waar dat de vliegtax voor alle bestemmingen binnen de Europese Unie nu onder het lage tarief valt, zijnde EUR 11,25 per vertrek?

Op grond van de wet geldt het lage tarief van 11,25 voor alle bestemmingen binnen de Europese Unie met uitzondering van de zogenoemde ultraperifere gebieden (overzeese gebiedsdelen van EU- lidstaten). In de brief aan de Kamer (Kamerstukken TK, 31 396, nr. 4) heb ik aangekondigd dat voor een land dat deels is gelegen binnen de 2500 km-zone, het lage tarief mede van toepassing zal zijn voor verder gelegen bestemmingen in dat land, voor zover deze niet verder liggen dan 1000 km van de zonegrens. Voor de nabij gelegen ultraperifere gebieden (Madeira, Azoren en Canarische eilanden) betekent dit dat deze bestemmingen - die binnen een vliegafstand van 3500 km liggen - ook onder het lage tarief komen te vallen. Voor de verder weg gelegen ultraperifere gebieden (Frans Guyana, Martinique, Réunion en Guadeloupe) blijft het hoge tarief echter van toepassing.

Vraag 3 Onder welk tarief vallen bestemmingen binnen het Koninkrijk?
Vraag 4 Ziet u mogelijkheden om alle bestemmingen binnen het Koninkrijk onder het lage tarief te laten vallen?
De tariefindeling geschiedt aan de hand van objectieve maatstaven. Zoals u uit het voorgaande kunt afleiden vallen bestemmingen die verder liggen dan 3500 km altijd in het hoge tarief en vallen bestemmingen tot 2500 km altijd in het lage tarief, terwijl bestemmingen tussen 2500 en 3500 km alleen in het lage tarief vallen als ze gelegen zijn in een EU-lidstaat of in een ander land dat bestemmingen heeft aan beide zijden van de 2500 km-grens. Bestemmingen op de Antillen, die meer dan 8000 km van de Nederlandse luchthavens van vertrek zijn gelegen, vallen volgens deze maatstaven altijd onder het hoge tarief. Ik zie internationaalrechtelijk geen mogelijkheid - en overigens ook geen aanleiding - om voor bestemmingen binnen het Koninkrijk een ander tarief te hanteren dan voor bestemmingen op vergelijkbare afstand buiten het Koninkrijk.