bron: Kustwacht
De Kustwacht voor de Nederlandse Antillen heeft op zondag een jacht naar Curacao gesleept dat afgelopen donderdag op ongeveer 140 mijl ten noorden van Curacao met brandstof problemen kwam te zitten.
Dinsdagochtend vertrokken Ronald Mechielsen en Gerard van Erp met de jacht 'Santa Gemma' uit San Juan, Puerto Rico richting Kralendijk, Bonaire. De vaartuig was volledig gereviseerd en ze hadden voldoende brandstof - dachten zij - om de overtocht naar Bonaire te kunnen maken. Op woensdag maakten zij nog een stop in Puerto del Rey om daarna door te kunnen varen naar Bonaire. Donderdag kregen zij pech. Een van de motoren sloeg af. De brandstof tank bleek vol water te zitten. De 'Santa Gemma' bevond zich op dat moment op 140 mijl ten noorden van Curacao.
Meteen werd er contact genomen met de havenmeester van Bonaire die een melding deed bij het Reddings- en Coordinatie Centrum (RCC) van de Kustwacht voor de Nederlandse en Aruba. Het RCC deed een oproep aan vaartuigen die in de buurt waren om te kijken of zij hulp konden bieden. Verschillende vaartuigen, oa. twee tankers de 'Libramont' en de 'Partenon' probeerden te helpen, maar hadden niet de juiste brandstof aan boord. Toen besloot de Kustwacht om zelf een eenheid, de cutter Panter te sturen om de 'Santa Gemma' naar Curacao te slepen. Zaterdag avond maakte de Panter contact met het vaartuig en nam deze op sleeptouw. Nabij het Westpunt van Curacao nam een andere eenheid van de Kustwacht over en begeleidde de 'Santa Gemma' die op eigen krachten voer, naar de Kustwachtsteiger op de Marinebasis te Parera.
De opvarenden verkeerden in goede toestand en waren goed voorbereid op de overtocht van Puerto Rico naar Bonaire. Zij waren in het bezit van alle veiligheidsmiddelen, communicatiemiddelen zoals een satteliet telefoon en een VHF-radio, een GPS en ze hadden ook voldoende te eten en drinken bij zich.
Onder de taken van de Kustwacht voor de Nederlandse Antillen en Aruba valt het redden van mensenlevens op zee (Search and Rescue). Het is niet gebruikelijk dat de Kustwacht wordt gebruikt om vaartuigen te slepen, er zijn bedrijven die zich hierin specialiseren. In dit speciale geval waren alle mogelijke opties uitgeput en werd er toch een eenheid ingezet om de vaartuig met opvarenden veilig naar de dichtsbijzijnde haven binnen te brengen.
De Kustwacht voor de Nederlandse Antillen heeft op zondag een jacht naar Curacao gesleept dat afgelopen donderdag op ongeveer 140 mijl ten noorden van Curacao met brandstof problemen kwam te zitten.
Dinsdagochtend vertrokken Ronald Mechielsen en Gerard van Erp met de jacht 'Santa Gemma' uit San Juan, Puerto Rico richting Kralendijk, Bonaire. De vaartuig was volledig gereviseerd en ze hadden voldoende brandstof - dachten zij - om de overtocht naar Bonaire te kunnen maken. Op woensdag maakten zij nog een stop in Puerto del Rey om daarna door te kunnen varen naar Bonaire. Donderdag kregen zij pech. Een van de motoren sloeg af. De brandstof tank bleek vol water te zitten. De 'Santa Gemma' bevond zich op dat moment op 140 mijl ten noorden van Curacao.
Meteen werd er contact genomen met de havenmeester van Bonaire die een melding deed bij het Reddings- en Coordinatie Centrum (RCC) van de Kustwacht voor de Nederlandse en Aruba. Het RCC deed een oproep aan vaartuigen die in de buurt waren om te kijken of zij hulp konden bieden. Verschillende vaartuigen, oa. twee tankers de 'Libramont' en de 'Partenon' probeerden te helpen, maar hadden niet de juiste brandstof aan boord. Toen besloot de Kustwacht om zelf een eenheid, de cutter Panter te sturen om de 'Santa Gemma' naar Curacao te slepen. Zaterdag avond maakte de Panter contact met het vaartuig en nam deze op sleeptouw. Nabij het Westpunt van Curacao nam een andere eenheid van de Kustwacht over en begeleidde de 'Santa Gemma' die op eigen krachten voer, naar de Kustwachtsteiger op de Marinebasis te Parera.
De opvarenden verkeerden in goede toestand en waren goed voorbereid op de overtocht van Puerto Rico naar Bonaire. Zij waren in het bezit van alle veiligheidsmiddelen, communicatiemiddelen zoals een satteliet telefoon en een VHF-radio, een GPS en ze hadden ook voldoende te eten en drinken bij zich.
Onder de taken van de Kustwacht voor de Nederlandse Antillen en Aruba valt het redden van mensenlevens op zee (Search and Rescue). Het is niet gebruikelijk dat de Kustwacht wordt gebruikt om vaartuigen te slepen, er zijn bedrijven die zich hierin specialiseren. In dit speciale geval waren alle mogelijke opties uitgeput en werd er toch een eenheid ingezet om de vaartuig met opvarenden veilig naar de dichtsbijzijnde haven binnen te brengen.