Wereldwijd is aangetoond dat kwalitatief en hoogwaardig onderwijs, opleiding en training cruciale factoren zijn voor een evenwichtige en duurzame sociaal-economische en culturele ontwikkeling van een land. Kennis en innovatie vervullen een steeds grotere rol in het proces van het vergroten van de welvaart en het welzijn van de burgers.
Hoger onderwijs vormt in dit proces de “icing on the cake”.
De Universiteit van de Nederlandse Antillen (UNA) is met dit doel opgericht. De samenleving die de (financiële) middelen beschikbaar stelt mag verwachten en zelfs eisen dat dit instituut haar taken naar behoren vervult. Naast het verrichten van onafhankelijk wetenschappelijk onderzoek ten dienste van de samenleving heeft de UNA ook als taak studenten op te leiden en te vormen. Het ontwikkelen van kritisch analytisch denkvermogen alsmede aanleren van technische vaardigheden vormen hierbij voorname onderdelen.
Helaas moet geconstateerd worden dat deze doeleinden niet langer centraal staan bij met name de Sociaal-Economische Faculteit (SEF) waar het ernstig rommelt. De verhoudingen tussen de UNA, SEF en Curises zijn dusdanig verstoord dat de Minister van Onderwijs een speciale Onderzoek Commissie heeft ingesteld om dit conflict nader te onderzoeken en aanbevelingen te doen om deze op te lossen.
De resultaten van de Onderzoek Commissie zijn ronduit schokkend. Samenvattend komt het erop neer dat een kleine groep docenten zich louter concentreert op het trachten winnen van een machtsstrijd om hun persoonlijke (financiële) belangen veilig te kunnen stellen. Hierbij worden instrumenten en methodes gehanteerd die grenzen aan maffia praktijken. Ondermeer illustreert dit zich in het vormen van een “in-group” met eigen ontwikkelde informele beloning, straf en promotieregels, onprofessioneel en onethisch gedrag om andere docenten en studenten op te hitsen en te intimideren. Ook het ongeautoriseerd weghalen en manipuleren van gegevens van de website is ontoelaatbaar.
Het frappante hierbij is dat een aantal studenten kennelijk voor deze aanpak ontvankelijk zijn getuige het ondersteunen van het kandidaatschap (interim)decaan SEF terwijl de voorgedragen persoon door de Onderzoek Commissie als één van de hoofd verantwoordelijke figuren wordt beschouwd voor de chaos bij de UNA. Ook hebben een aantal studenten zich laten gebruiken om onwettige handelingen te verrichten zoals het blokkeren van openbare wegen waardoor de verkeersveiligheid in gevaar is gebracht.
De VBC betreurt deze ontwikkelingen ten zeerste. De UNA is niet opgericht om de persoonlijke belangen van een aantal docenten te dienen. Er moet een eind worden gemaakt aan deze schandelijk praktijken temeer daar uit het rapport van de Onderzoek Commissie blijkt dat deze al jaren aan de gang zijn. Het streven van de huidige Raad van Toezicht van de UNA om te trachten (eindelijk) orde op zaken te stellen is dan ook volkomen terecht.
De VBC wenst met nadruk te stellen dat er snel een eind moet komen aan het conflict bij de UNA en dat het product kwalitatief snel verbetert. De aanbevelingen van de Onderzoek Commissie kunnen hierbij als leidraad dienen.
Als het imago en de kwaliteit van de UNA niet snel verbeterd is de kans zeer reëel dat werkgevers zich twee keer zullen bedenken alvorens zij een afgestudeerden van de UNA in dienst zullen nemen. Dit zou een enorme verspilling van gemeenschapsgeld en talent betekenen en tot grote frustratie leiden.
Hoger onderwijs vormt in dit proces de “icing on the cake”.
De Universiteit van de Nederlandse Antillen (UNA) is met dit doel opgericht. De samenleving die de (financiële) middelen beschikbaar stelt mag verwachten en zelfs eisen dat dit instituut haar taken naar behoren vervult. Naast het verrichten van onafhankelijk wetenschappelijk onderzoek ten dienste van de samenleving heeft de UNA ook als taak studenten op te leiden en te vormen. Het ontwikkelen van kritisch analytisch denkvermogen alsmede aanleren van technische vaardigheden vormen hierbij voorname onderdelen.
Helaas moet geconstateerd worden dat deze doeleinden niet langer centraal staan bij met name de Sociaal-Economische Faculteit (SEF) waar het ernstig rommelt. De verhoudingen tussen de UNA, SEF en Curises zijn dusdanig verstoord dat de Minister van Onderwijs een speciale Onderzoek Commissie heeft ingesteld om dit conflict nader te onderzoeken en aanbevelingen te doen om deze op te lossen.
De resultaten van de Onderzoek Commissie zijn ronduit schokkend. Samenvattend komt het erop neer dat een kleine groep docenten zich louter concentreert op het trachten winnen van een machtsstrijd om hun persoonlijke (financiële) belangen veilig te kunnen stellen. Hierbij worden instrumenten en methodes gehanteerd die grenzen aan maffia praktijken. Ondermeer illustreert dit zich in het vormen van een “in-group” met eigen ontwikkelde informele beloning, straf en promotieregels, onprofessioneel en onethisch gedrag om andere docenten en studenten op te hitsen en te intimideren. Ook het ongeautoriseerd weghalen en manipuleren van gegevens van de website is ontoelaatbaar.
Het frappante hierbij is dat een aantal studenten kennelijk voor deze aanpak ontvankelijk zijn getuige het ondersteunen van het kandidaatschap (interim)decaan SEF terwijl de voorgedragen persoon door de Onderzoek Commissie als één van de hoofd verantwoordelijke figuren wordt beschouwd voor de chaos bij de UNA. Ook hebben een aantal studenten zich laten gebruiken om onwettige handelingen te verrichten zoals het blokkeren van openbare wegen waardoor de verkeersveiligheid in gevaar is gebracht.
De VBC betreurt deze ontwikkelingen ten zeerste. De UNA is niet opgericht om de persoonlijke belangen van een aantal docenten te dienen. Er moet een eind worden gemaakt aan deze schandelijk praktijken temeer daar uit het rapport van de Onderzoek Commissie blijkt dat deze al jaren aan de gang zijn. Het streven van de huidige Raad van Toezicht van de UNA om te trachten (eindelijk) orde op zaken te stellen is dan ook volkomen terecht.
De VBC wenst met nadruk te stellen dat er snel een eind moet komen aan het conflict bij de UNA en dat het product kwalitatief snel verbetert. De aanbevelingen van de Onderzoek Commissie kunnen hierbij als leidraad dienen.
Als het imago en de kwaliteit van de UNA niet snel verbeterd is de kans zeer reëel dat werkgevers zich twee keer zullen bedenken alvorens zij een afgestudeerden van de UNA in dienst zullen nemen. Dit zou een enorme verspilling van gemeenschapsgeld en talent betekenen en tot grote frustratie leiden.