bron column Jacob Gelt Dekker website Zakenreisnieuws
American Airlines heeft haar tweede dagelijkse vlucht tussen Miami en Curaçao gestaakt. Het was economisch niet aantrekkelijk genoeg. Smeekbedes van Curaçaose politici konden AA niet vermurwen van gedachten te veranderen. Insel Air, gevestigd op Curaçao, liet weten dat met de FAA overeenstemming is bereikt over een dagelijkse vlucht tussen Curaçao en Miami. IA meent dat het wel een goede winstgevende route kan zijn, óf kan worden.
Met een sterk fluctuerende dollar, een nog sterker fluctuerende olieprijs en de wereldeconomie in chaos vanwege de financiële crisis, is iedere voorspelling over winstgevendheid op die route koffiedik kijken. Niemand kan de waarheid over de toekomst spreken en zeker niet over de toekomst van een kleine Antilliaanse luchtvaartmaatschappij midden in een wereldwijde credit crunch.
Een ding staat als een paal boven water; veranderingen komen van buiten, in een hoog tempo, en met lokale belangen wordt op geen enkele wijze meer rekening gehouden. Of verwende, praatzieke en schreeuwende politici nu nog zo te keer gaan, zal niets meer aan, of afdoen aan de huidige ontwikkelingen in de wereld, op macro- en microniveau, ook niet op de Antillen. De democratische besluitvorming, al dan niet onder invloed van racistische extremisten en corruptie, moet het afleggen tegen globale marktvorming en crisismanagement.
Jarenlang is op de eilanden uitvoerig gedelibereerd, geëmmerd en gemekkerd over onderwijs, veiligheid, deugdelijk bestuur, corruptie, investeringsklimaat en gastvrijheid, zonder dat het veel heeft uitgehaald. Men heeft elkaar de huid vol gescholden, is te hoop gelopen en heeft elkaar het leven zo zuur mogelijk gemaakt. Maar diep beledigde politici ten spijt, kan men alleen maar concluderen dat op alle niveaus de eilanden zijn achtergebleven bij de ontwikkelingen in de rest van de westerse wereld. De concurrentiepositie is alleen maar verslechterd. De goedkope dollar gaf de eilanden voor Europees toerisme even de wind in de rug, maar dat voordeel is nu binnen twee weken als sneeuw voor de zon verdwenen.
Het maakt nu niets meer uit hoe deugdelijk of ondeugdelijk lokale besturen zijn, of beloven te zullen zijn, maar vele miljarden aan investeringsgelden zijn verdampt en zullen nooit wederkeren. Pontificale potsierlijke verklaringen van politici en bankiers kunnen het vertrouwen niet herstellen en gelden niet terughalen. Men heeft met jaren van dralen, zijn vlieger over touw laten gaan.
Wat een geluk dat de Antillen, Nederland nog achter de hand hebben. Insel Air kan wellicht nog een rijke toekomst tegemoet gaan met de evacuatie van de hele Antilliaanse bevolking naar Europa.
American Airlines heeft haar tweede dagelijkse vlucht tussen Miami en Curaçao gestaakt. Het was economisch niet aantrekkelijk genoeg. Smeekbedes van Curaçaose politici konden AA niet vermurwen van gedachten te veranderen. Insel Air, gevestigd op Curaçao, liet weten dat met de FAA overeenstemming is bereikt over een dagelijkse vlucht tussen Curaçao en Miami. IA meent dat het wel een goede winstgevende route kan zijn, óf kan worden.
Met een sterk fluctuerende dollar, een nog sterker fluctuerende olieprijs en de wereldeconomie in chaos vanwege de financiële crisis, is iedere voorspelling over winstgevendheid op die route koffiedik kijken. Niemand kan de waarheid over de toekomst spreken en zeker niet over de toekomst van een kleine Antilliaanse luchtvaartmaatschappij midden in een wereldwijde credit crunch.
Een ding staat als een paal boven water; veranderingen komen van buiten, in een hoog tempo, en met lokale belangen wordt op geen enkele wijze meer rekening gehouden. Of verwende, praatzieke en schreeuwende politici nu nog zo te keer gaan, zal niets meer aan, of afdoen aan de huidige ontwikkelingen in de wereld, op macro- en microniveau, ook niet op de Antillen. De democratische besluitvorming, al dan niet onder invloed van racistische extremisten en corruptie, moet het afleggen tegen globale marktvorming en crisismanagement.
Jarenlang is op de eilanden uitvoerig gedelibereerd, geëmmerd en gemekkerd over onderwijs, veiligheid, deugdelijk bestuur, corruptie, investeringsklimaat en gastvrijheid, zonder dat het veel heeft uitgehaald. Men heeft elkaar de huid vol gescholden, is te hoop gelopen en heeft elkaar het leven zo zuur mogelijk gemaakt. Maar diep beledigde politici ten spijt, kan men alleen maar concluderen dat op alle niveaus de eilanden zijn achtergebleven bij de ontwikkelingen in de rest van de westerse wereld. De concurrentiepositie is alleen maar verslechterd. De goedkope dollar gaf de eilanden voor Europees toerisme even de wind in de rug, maar dat voordeel is nu binnen twee weken als sneeuw voor de zon verdwenen.
Het maakt nu niets meer uit hoe deugdelijk of ondeugdelijk lokale besturen zijn, of beloven te zullen zijn, maar vele miljarden aan investeringsgelden zijn verdampt en zullen nooit wederkeren. Pontificale potsierlijke verklaringen van politici en bankiers kunnen het vertrouwen niet herstellen en gelden niet terughalen. Men heeft met jaren van dralen, zijn vlieger over touw laten gaan.
Wat een geluk dat de Antillen, Nederland nog achter de hand hebben. Insel Air kan wellicht nog een rijke toekomst tegemoet gaan met de evacuatie van de hele Antilliaanse bevolking naar Europa.