bron: Amigoe
WILLEMSTAD - Op weg naar een ‘nieuw’ Curaçao heeft het Bestuurscollege 2009 uitgeroepen tot Cultuurjaar. Om het culturele bewustzijn onder eilandbewoners verder te versterken, werd Kas di Kultura opgedragen een grote culture manifestatie te ontwikkelen en uit te voeren. De bevolking leert dan via uiteenlopende activiteiten het hele jaar meer door over de eigen cultuur.
Cultuur-gedeputeerde Marilyn Alcalá-Wallé (PAR), bijgestaan door directeur René Rosalia en personeel van Kas di Kultura, zette tijdens een feestelijke presentatie in de patio-zaal van het Bestuurscollege het project uiteen.Volgens de eilandbestuurder is er geen beter moment dan in de aanloop naar de nieuwe staatkundige structuur van Curaçao binnen het Koninkrijk om het culturele bewustzijn meer aan te wakkeren.
Alcalá-Wallé gaf hierbij aan dat cultuur alomvattend is en dat de bedoeling van de ‘Aña di Kultura’ is om zoveel mogelijk aspecten hiervan onder de aandacht te brengen.Naar de mening van directeur Rosalia is van belang dat de Curaçaoënaars op een volwaardige manier hun cultuur beleven en dat op het eiland woonachtige buitenlanders ook nader kennismaken met deze autochtone beleving. Hierdoor krijgen de verschillende nationaliteiten meer begrip en tolerantie voor de lokale cultuur.
Het personeel van Kas di Kultura heeft een zeer uitgebreid themaschema en ook activiteitenkalender. Elke maand heeft een thema. Januari is bijvoorbeeld omgedoopt in tumbamaand. Behalve de carnavalstumba worden dan workshops, feesten of andersoortige bijeenkomsten georganiseerd over andere tumbavormen. In oktober wordt aandacht besteed aan hoe onder meer de lokale mensen en projectontwikkelaars omgaan met de natuur en wat de gevolgen hiervan kunnen zijn.
Behalve een logo heeft het Cultuurjaar ook een slogan en deze luidt ‘Kòrsou ta nos, nos ta Kòrsou!’. Verder werd Izaline Calister door Kas di Kultura benaderd voor een muzikale productie om het Cultuurjaar aan te prijzen. Ze produceerde een jingle en ook een nummer, waarbij ze voor het tumbaritme koos. De titel van deze digitale productie van Calister is ‘Nos kultura, ban selebr’é’.
De bedoeling is dat eilandbewoners, bedrijven, maatschappelijke organisaties, scholen en instellingen zelf een project uitwerken om volgend jaar uit te voeren. Het personeel van Kas di Kultura zal deze organisatoren wegwijs maken en ook bijstaan met onder andere organisatorische adviezen. De cultuurstichting coördineert het geheel en zal ook zelf een aantal evenementen organiseren.
WILLEMSTAD - Op weg naar een ‘nieuw’ Curaçao heeft het Bestuurscollege 2009 uitgeroepen tot Cultuurjaar. Om het culturele bewustzijn onder eilandbewoners verder te versterken, werd Kas di Kultura opgedragen een grote culture manifestatie te ontwikkelen en uit te voeren. De bevolking leert dan via uiteenlopende activiteiten het hele jaar meer door over de eigen cultuur.
Cultuur-gedeputeerde Marilyn Alcalá-Wallé (PAR), bijgestaan door directeur René Rosalia en personeel van Kas di Kultura, zette tijdens een feestelijke presentatie in de patio-zaal van het Bestuurscollege het project uiteen.Volgens de eilandbestuurder is er geen beter moment dan in de aanloop naar de nieuwe staatkundige structuur van Curaçao binnen het Koninkrijk om het culturele bewustzijn meer aan te wakkeren.
Alcalá-Wallé gaf hierbij aan dat cultuur alomvattend is en dat de bedoeling van de ‘Aña di Kultura’ is om zoveel mogelijk aspecten hiervan onder de aandacht te brengen.Naar de mening van directeur Rosalia is van belang dat de Curaçaoënaars op een volwaardige manier hun cultuur beleven en dat op het eiland woonachtige buitenlanders ook nader kennismaken met deze autochtone beleving. Hierdoor krijgen de verschillende nationaliteiten meer begrip en tolerantie voor de lokale cultuur.
Het personeel van Kas di Kultura heeft een zeer uitgebreid themaschema en ook activiteitenkalender. Elke maand heeft een thema. Januari is bijvoorbeeld omgedoopt in tumbamaand. Behalve de carnavalstumba worden dan workshops, feesten of andersoortige bijeenkomsten georganiseerd over andere tumbavormen. In oktober wordt aandacht besteed aan hoe onder meer de lokale mensen en projectontwikkelaars omgaan met de natuur en wat de gevolgen hiervan kunnen zijn.
Behalve een logo heeft het Cultuurjaar ook een slogan en deze luidt ‘Kòrsou ta nos, nos ta Kòrsou!’. Verder werd Izaline Calister door Kas di Kultura benaderd voor een muzikale productie om het Cultuurjaar aan te prijzen. Ze produceerde een jingle en ook een nummer, waarbij ze voor het tumbaritme koos. De titel van deze digitale productie van Calister is ‘Nos kultura, ban selebr’é’.
De bedoeling is dat eilandbewoners, bedrijven, maatschappelijke organisaties, scholen en instellingen zelf een project uitwerken om volgend jaar uit te voeren. Het personeel van Kas di Kultura zal deze organisatoren wegwijs maken en ook bijstaan met onder andere organisatorische adviezen. De cultuurstichting coördineert het geheel en zal ook zelf een aantal evenementen organiseren.