bron: Amigoe
WILLEMSTAD - Waar de aandelenverkoop in de luchthaven door Alterra aan A-Port strubbelingen kent, heeft aandeelhouder Janssen de Jong in alle stilte zijn belang vergroot tot 49 procent. Die transactie is inmiddels definitief rond, bevestigt Clift Christiaan, directeur van Curaçao Airport Holding (CAH).
Janssen de Jong-directeur Pieter van Gulik: “We laten hiermee zien dat we veel vertrouwen hebben in het eiland en de luchtvaartbusiness. Het is een mooie airport. Het toerisme zal de komende jaren blijven groeien.
”Tot voor kort bezat het op Curaçao gevestigde bouwbedrijf 10 procent van de aandelen in Curaçao Airport Partners. De aannemer doet al ruim twee jaar pogingen dat aandeel te vergroten. Overname van het Alterra-belang van 51 procent ging niet. Daarvoor is een bedrijf met ervaring in luchthavenexploitatie nodig. In Alterra is dat Changi Airport uit Singapore. Toen die aankoop niet doorging mikte het bedrijf op het resterende belang van 39 procent van de Venezolaanse onderneming Triminvest (Trime Compañía Anonima). En blijkbaar met succes.
Eerder dit jaar lieten Ronald Philipse en Van Gulik, beiden lid van de Raad van Bestuur van Janssen de Jong, in een interview met deze krant weten het belang graag te willen vergroten. De bouwonderneming vindt zichzelf de grootste belanghebbende omdat het als enige van de aandeelhouders op het eiland is gevestigd. Belang van het eiland, belang van de luchthaven en belang van de bouwonderneming komen dus al gauw overeen. “Wij zijn de enige die niet kunnen weglopen van het eiland”, verklaarde Philipse toen. “Ons is er alles aan gelegen een succes te maken van de airport. Hoe langer de overname duurt, hoe langer de gewenste verbeteringen uitblijven.” Beide topmensen drongen bovendien aan op haast bij de overname door A-Port, het Chileens/Braziliaans/Zwitsers consortium waarmee al maanden onderhandelingen plaatsvinden. A-Port bestaat uit het Chileense Gestión e Ingeniería IDC, Unique Zurich Airport en het Braziliaanse Camargo Correa.
Kleine dingen
CAH-directeur Christiaan: “We vertrouwen er wel op dat we er uit komen. Het zijn steeds kleine dingen.” Volgens hem is de overeenkomst voor 99 procent rond en hoopt hij binnen twee tot drie weken op definitief groen licht. Als de overeenkomst tussen A-Port en CAH definitief is volgt er nog een traject van goedkeuring door de overheid. Dat Janssen de Jong zijn belang in CAP tot 49 procent kon vergroten ging buiten de holding om. Christiaan reageert niet onverdeeld positief. “Het is goed als de aandeelhouder zich positief opstelt en goed gedraagt. Het is belangrijk dat ze hun eigen belang niet vooropstellen, maar het algemeen belang zien.” Hoewel die overname rond is behoort die kwestie nog wel tot de weinige ‘punten die moeten worden gladgestreken’ in de onderhandelingen met A-Port. We hebben daar nog wel wat vragen over”, is alles wat Christiaan daarover kwijt wil.
WILLEMSTAD - Waar de aandelenverkoop in de luchthaven door Alterra aan A-Port strubbelingen kent, heeft aandeelhouder Janssen de Jong in alle stilte zijn belang vergroot tot 49 procent. Die transactie is inmiddels definitief rond, bevestigt Clift Christiaan, directeur van Curaçao Airport Holding (CAH).
Janssen de Jong-directeur Pieter van Gulik: “We laten hiermee zien dat we veel vertrouwen hebben in het eiland en de luchtvaartbusiness. Het is een mooie airport. Het toerisme zal de komende jaren blijven groeien.
”Tot voor kort bezat het op Curaçao gevestigde bouwbedrijf 10 procent van de aandelen in Curaçao Airport Partners. De aannemer doet al ruim twee jaar pogingen dat aandeel te vergroten. Overname van het Alterra-belang van 51 procent ging niet. Daarvoor is een bedrijf met ervaring in luchthavenexploitatie nodig. In Alterra is dat Changi Airport uit Singapore. Toen die aankoop niet doorging mikte het bedrijf op het resterende belang van 39 procent van de Venezolaanse onderneming Triminvest (Trime Compañía Anonima). En blijkbaar met succes.
Eerder dit jaar lieten Ronald Philipse en Van Gulik, beiden lid van de Raad van Bestuur van Janssen de Jong, in een interview met deze krant weten het belang graag te willen vergroten. De bouwonderneming vindt zichzelf de grootste belanghebbende omdat het als enige van de aandeelhouders op het eiland is gevestigd. Belang van het eiland, belang van de luchthaven en belang van de bouwonderneming komen dus al gauw overeen. “Wij zijn de enige die niet kunnen weglopen van het eiland”, verklaarde Philipse toen. “Ons is er alles aan gelegen een succes te maken van de airport. Hoe langer de overname duurt, hoe langer de gewenste verbeteringen uitblijven.” Beide topmensen drongen bovendien aan op haast bij de overname door A-Port, het Chileens/Braziliaans/Zwitsers consortium waarmee al maanden onderhandelingen plaatsvinden. A-Port bestaat uit het Chileense Gestión e Ingeniería IDC, Unique Zurich Airport en het Braziliaanse Camargo Correa.
Kleine dingen
CAH-directeur Christiaan: “We vertrouwen er wel op dat we er uit komen. Het zijn steeds kleine dingen.” Volgens hem is de overeenkomst voor 99 procent rond en hoopt hij binnen twee tot drie weken op definitief groen licht. Als de overeenkomst tussen A-Port en CAH definitief is volgt er nog een traject van goedkeuring door de overheid. Dat Janssen de Jong zijn belang in CAP tot 49 procent kon vergroten ging buiten de holding om. Christiaan reageert niet onverdeeld positief. “Het is goed als de aandeelhouder zich positief opstelt en goed gedraagt. Het is belangrijk dat ze hun eigen belang niet vooropstellen, maar het algemeen belang zien.” Hoewel die overname rond is behoort die kwestie nog wel tot de weinige ‘punten die moeten worden gladgestreken’ in de onderhandelingen met A-Port. We hebben daar nog wel wat vragen over”, is alles wat Christiaan daarover kwijt wil.