bron: Paradise FM
,,De luchtvaartmarkt op de Antillen en Aruba moet zo open en vrij als mogelijk zijn", zo verklaarde de Nederlandse verkeersminister Camiel Eurlings gistereng tijdens een luchtvaartconferentie op Curaçao.
Wat hem betreft kunnen lokale Antilliaanse maatschappijen op termijn ook op de route tussen Amsterdam – Curaçao/Sint Maarten vliegen. ,,Het is nog een onderwerp van gesprek. Wat mij betreft moeten we niet 100 procent liberaliseren op de intercontinentale route. Maar naast de bestaande vluchten van KLM, Martinair en ArkeFly moet er ook ruimte zijn voor Antilliaanse maatschappijen."
Eurlings stelt dat lokale maatschappijen als het Curaçaose Insel Air de ambitie hebben om verder te groeien dan luchtvaartverbindingen binnen de Antillen en Aruba. ,,Ze willen een grotere internationale speler zijn. Laat ze. Ik denk dat er maatschappijen voldoende geëquipeerd zijn om aan de slag te gaan. Het is belangrijk daar voor open te staan."
Eurlings ziet de aanstaande staatkundige herstructurering van de Nederlandse Antillen, die voor 2010 staat gepland, met nadruk als 'een unieke kans'. ,,De ontmanteling is een historische stap, waarbij we moeten zorgen – op het gebied van luchtvaart – dat de voorzieningen voor de bewoners beter worden, dus geen duurdere tickets of slechtere service. Dat is ons hoofddoel. Dus geen barrières opwerpen, maar de markt open gooien. Ik heb er vertrouwen in dat het dan goed komt."
Eurlings wil de komende maanden onderhandelen over blijvende samenwerking met de Antilliaanse meteorologische dienst en de luchtverkeersleiding, wanneer de eilanden Bonaire, Sint Eustatius en Saba volgend jaar bijzondere gemeenten van Nederland worden. Curaçao en Sint Maarten gaan verder als autonome landen binnen het Koninkrijk, net als Aruba. Ook wil hij de mogelijkheden voor het in stand houden van een stabiele regeling met Saba en Sint Eustatius de komende maanden nader laten bestuderen.
Luistert u naar Camiel Eurlings (3'10").
,,De luchtvaartmarkt op de Antillen en Aruba moet zo open en vrij als mogelijk zijn", zo verklaarde de Nederlandse verkeersminister Camiel Eurlings gistereng tijdens een luchtvaartconferentie op Curaçao.
Wat hem betreft kunnen lokale Antilliaanse maatschappijen op termijn ook op de route tussen Amsterdam – Curaçao/Sint Maarten vliegen. ,,Het is nog een onderwerp van gesprek. Wat mij betreft moeten we niet 100 procent liberaliseren op de intercontinentale route. Maar naast de bestaande vluchten van KLM, Martinair en ArkeFly moet er ook ruimte zijn voor Antilliaanse maatschappijen."
Eurlings stelt dat lokale maatschappijen als het Curaçaose Insel Air de ambitie hebben om verder te groeien dan luchtvaartverbindingen binnen de Antillen en Aruba. ,,Ze willen een grotere internationale speler zijn. Laat ze. Ik denk dat er maatschappijen voldoende geëquipeerd zijn om aan de slag te gaan. Het is belangrijk daar voor open te staan."
Eurlings ziet de aanstaande staatkundige herstructurering van de Nederlandse Antillen, die voor 2010 staat gepland, met nadruk als 'een unieke kans'. ,,De ontmanteling is een historische stap, waarbij we moeten zorgen – op het gebied van luchtvaart – dat de voorzieningen voor de bewoners beter worden, dus geen duurdere tickets of slechtere service. Dat is ons hoofddoel. Dus geen barrières opwerpen, maar de markt open gooien. Ik heb er vertrouwen in dat het dan goed komt."
Eurlings wil de komende maanden onderhandelen over blijvende samenwerking met de Antilliaanse meteorologische dienst en de luchtverkeersleiding, wanneer de eilanden Bonaire, Sint Eustatius en Saba volgend jaar bijzondere gemeenten van Nederland worden. Curaçao en Sint Maarten gaan verder als autonome landen binnen het Koninkrijk, net als Aruba. Ook wil hij de mogelijkheden voor het in stand houden van een stabiele regeling met Saba en Sint Eustatius de komende maanden nader laten bestuderen.
Luistert u naar Camiel Eurlings (3'10").