Sprinttitels voor Mariano en Samuel

Bron: ANP

APELDOORN (ANP) - Brian Mariano heeft zondag bij de Nederlandse indoorkampioenschappen Guus Hoogmoed onttroond als nationaal kampioen op de 60 meter. De 24-jarige Antilliaan, die pas vier maanden in Nederland woont, won in Apeldoorn de sprint in 6,72 seconden. Hoogmoed eindigde als tweede in 6,75 seconden, Giovanni Codrington eindigde als derde in 6,81 seconden. Patrick van Luijk, die zaterdag in de halve finales de limiet voor de EK indoor haalde met 6,66 seconden, eindigde slechts op de gedeelde vierde plaats in 6,88 seconden.

Van Luijk baalde van de finale. Hij maakte een paar misstappen bij de start en kon de titel vergeten. "Ik was ontspannen. Balen. Ik had hier de titel moeten pakken, maar heb het niet gedaan. Mariano heeft gewoon goed gelopen en de titel verdiend'', reageerde de indoorkampioen van 2007. "De limiet voor de EK is fijn, maar ik was hier toch graag kampioen geworden.''

Mariano, geboren in Willemstad, loopt bij internationale toernooien voor de Antillen. "Misschien dat ik in de toekomst nog wel voor Nederland ga lopen. Ik moet daar eerst eens goed over nadenken.'' Vier maanden geleden trok hij in Anna Paulowna bij zijn vriendin in. Hij werkt in Alkmaar en traint geregeld in Rotterdam. "Dat is niet ideaal. Ik moet alles nog eens op een rijtje zetten. Ik ben wel verrast door deze titel.''

Bij de vrouwen bewees de 16-jarige Jamile Samuel het grootste sprinttalent van Nederland te zijn. De atlete van Phanos won de 60 meter in 7,46 seconden. Titelverdedigster Femke van der Meij eindigde als tweede in 7,52 seconden. De derde plaats was voor Esther Akihary in 7,64 seconden. Voor Samuel was het haar eerste seniorentitel.