Dat was schrikken! Gistermiddag trokken de restanten van de tropische storm Gaston over Curacao en Bonaire. Eigenlijk totaal onverwacht omdat na de orkaan Fiona we dachten dat het enigszins rustig was.
De zee was met een golfhoogte van 1 meter ongelovelijk rustig. De vochtige lucht, de warmte, windstilte (waardoor de buien bleven hangen) en onweer boven de eilanden waren wel de ideale ingredienten voor een windhoos, een warawarú. En dat hebben de bewoners van Grote Berg geweten.
Deze wijk onder de rook van luchthaven HATO zag zeven daken de lucht ingaan en de Martin Air vlucht uit Amsterdam moest een uurtje rondcirkelen alvorens te kunnen landen. Het noodweer dat kort daarna losbarstte, zorgde voor zoveel water dat op sommige plaatsen auto's met de motorkap onderwater verdwenen. De timing van het noodweer had niet slechter gekund, want de scholen waren net een kwartier uit - en door het ontbreken van een fietscultuur worden alle kinderen hier met auto's opgehaald. Willemstad was door de filevorming twee uur onbereikbaar.
Het grootste gevaar kwam echter van onze (Venezolaanse) olieopslagplaatsen. Zowel op Bonaire als op Curacao brak er brand uit in een aantal opslagtanks. Vermoedelijk door blikseminslag. In allerijl werden grote mamoettankers weggesleept en andere tanks nat gehouden om grote explosies te kunnen voorkomen. Bonaire heeft zelfs militaire bijstand moeten vragen bij de Gouverneur van de Nederlandse Antillen. Doordat de branden niet te blussen waren, is vannacht besloten de tanks gecontroleerd uit te laten branden......
Antillen-correspondent Dick Drayer (4'03")
De zee was met een golfhoogte van 1 meter ongelovelijk rustig. De vochtige lucht, de warmte, windstilte (waardoor de buien bleven hangen) en onweer boven de eilanden waren wel de ideale ingredienten voor een windhoos, een warawarú. En dat hebben de bewoners van Grote Berg geweten.
Deze wijk onder de rook van luchthaven HATO zag zeven daken de lucht ingaan en de Martin Air vlucht uit Amsterdam moest een uurtje rondcirkelen alvorens te kunnen landen. Het noodweer dat kort daarna losbarstte, zorgde voor zoveel water dat op sommige plaatsen auto's met de motorkap onderwater verdwenen. De timing van het noodweer had niet slechter gekund, want de scholen waren net een kwartier uit - en door het ontbreken van een fietscultuur worden alle kinderen hier met auto's opgehaald. Willemstad was door de filevorming twee uur onbereikbaar.
Het grootste gevaar kwam echter van onze (Venezolaanse) olieopslagplaatsen. Zowel op Bonaire als op Curacao brak er brand uit in een aantal opslagtanks. Vermoedelijk door blikseminslag. In allerijl werden grote mamoettankers weggesleept en andere tanks nat gehouden om grote explosies te kunnen voorkomen. Bonaire heeft zelfs militaire bijstand moeten vragen bij de Gouverneur van de Nederlandse Antillen. Doordat de branden niet te blussen waren, is vannacht besloten de tanks gecontroleerd uit te laten branden......
Antillen-correspondent Dick Drayer (4'03")