Gisteren is bekend geworden dat de eerste commerciele ruimtevlucht zal vertrekken op 1 januari 2014, over iets meer dan 3 jaar dus vanaf HATO-Airport Curaçao. Het Nederlandse bedrijf Space Experience Curaçao (SXC) is van plan om dan hun eerste 'Lynx' ruimtevliegtuig de ruimte in te sturen. De plannen zijn gisteren zeer concreet geworden, want SXC heeft een leasecontract getekend met de Amerikaanse leverancier van het beoogde raketvliegtuig.
Hoewel er met raketmotoren gevlogen gaat worden, zal start en landing horizontaal gebeuren, gewoon vanaf de landingsbaan. Daarna steil omhoog tot ver buiten de dampkring.
Curaçao is uitermate geschikt als ruimteport, want het ligt in een tropische zone, dichtbij de evenaar; buiten de orkaanzone; het eiland is goed bereikbaar, mooi weer en vooral een goede toeristische infrastructuur. En dat is van belang voor dit project, want men mikt commercieel toch zwaar op toerisme.
SXC hoopt eind dit jaar al de eerste tickets te kunnen verkopen die 95.000 dollar per stuk zullen gaan kosten. Dus het ligt wel in het wat hogere toeristische segment. Voor dat bedrag ben je dan een klein half uurtje in de ruimte. Samen met een piloot, dus op de voorbank. Overigens is deze prijs al de helft van wat er tot nog toe gangbaar is in deze sector. Concurrent Virgin Galactic's SpaceShipTwo zegt al vanaf volgend jaar te willen vliegen en rekent daarvoor 200,000$ voor een retourtje.
Voordat de eerste toeristen met de Lynx kunnen gaan vliegen, moet de Amerikaanse overheid nog wel toestemming geven. Washington heeft namelijk een flinke vinger in de pap als het gaat om het ontwikkelen van ruimtevaarttechnologie. Vandaar dat ook gekozen is voor een soort leaseconstructie waarbij het Amerikaanse bedrijf verantwoordelijk blijft voor de exploitatie van het ruimtevaartuig.
Bibi Fadlalla in gesprek met Dick Drayer, correspondent voor de NTR op Curaçao (4'22")
Hoewel er met raketmotoren gevlogen gaat worden, zal start en landing horizontaal gebeuren, gewoon vanaf de landingsbaan. Daarna steil omhoog tot ver buiten de dampkring.
Curaçao is uitermate geschikt als ruimteport, want het ligt in een tropische zone, dichtbij de evenaar; buiten de orkaanzone; het eiland is goed bereikbaar, mooi weer en vooral een goede toeristische infrastructuur. En dat is van belang voor dit project, want men mikt commercieel toch zwaar op toerisme.
SXC hoopt eind dit jaar al de eerste tickets te kunnen verkopen die 95.000 dollar per stuk zullen gaan kosten. Dus het ligt wel in het wat hogere toeristische segment. Voor dat bedrag ben je dan een klein half uurtje in de ruimte. Samen met een piloot, dus op de voorbank. Overigens is deze prijs al de helft van wat er tot nog toe gangbaar is in deze sector. Concurrent Virgin Galactic's SpaceShipTwo zegt al vanaf volgend jaar te willen vliegen en rekent daarvoor 200,000$ voor een retourtje.
Voordat de eerste toeristen met de Lynx kunnen gaan vliegen, moet de Amerikaanse overheid nog wel toestemming geven. Washington heeft namelijk een flinke vinger in de pap als het gaat om het ontwikkelen van ruimtevaarttechnologie. Vandaar dat ook gekozen is voor een soort leaseconstructie waarbij het Amerikaanse bedrijf verantwoordelijk blijft voor de exploitatie van het ruimtevaartuig.
Bibi Fadlalla in gesprek met Dick Drayer, correspondent voor de NTR op Curaçao (4'22")