Voor de kust van Bonaire stortte anderhalf jaar geleden een klein vliegtuigje van Divi Divi-air neer in zee, bij een noodlanding. De Onderzoeksraad voor de Veiligheid publiceerde dinsdag haar rapport met conclusies naar de toedracht van het ongeval. En die conclusies liegen er niet om. Zowel overheid, luchtvaartmaatschappij en hulpverlening moeten met de billen bloot. Ook de omgekomen piloot gaat niet vrijuit.
Robert Mansell had namelijk niet door moeten vliegen, maar rechtsomkeer moeten maken. De luchthaven van Curaçao was het dichtstbij, toen de motor uitviel. In het vervolg van de vlucht lijkt hij de passagiers aan hun lot te hebben overgelaten door zich uitsluitend met het besturen van zijn vliegtuig bezig te houden. Maar bovenal, had de piloot niet mogen vertrekken omdat de kist te zwaar beladen was.
Ook de maatschappij van Mansell krijgt er stevig van langs: zij houden onvoldoende toezicht op hun piloten en gebruiken te lage standaardgewichten voor passagiers. De gemiddelde passagier weegt volgens hen 73 kilo, in werkelijkheid is dat 10 kilo meer.
Tenslotte krijgt de luchthavenautoriteit op zijn kop, omdat zij geen of onvoldoende toezicht houdt op de lokale luchtvaartmaatschappijen. Het oordeel van De Onderzoeksraad is verbijsterend: 'een ontluisterend beeld van de luchtvaartveiligheid op Curaçao en de hulpverlening op Bonaire'.
Fouad Sidali in gesprek met Antillencorrespondent Dick Drayer (5'40")
Robert Mansell had namelijk niet door moeten vliegen, maar rechtsomkeer moeten maken. De luchthaven van Curaçao was het dichtstbij, toen de motor uitviel. In het vervolg van de vlucht lijkt hij de passagiers aan hun lot te hebben overgelaten door zich uitsluitend met het besturen van zijn vliegtuig bezig te houden. Maar bovenal, had de piloot niet mogen vertrekken omdat de kist te zwaar beladen was.
Ook de maatschappij van Mansell krijgt er stevig van langs: zij houden onvoldoende toezicht op hun piloten en gebruiken te lage standaardgewichten voor passagiers. De gemiddelde passagier weegt volgens hen 73 kilo, in werkelijkheid is dat 10 kilo meer.
Tenslotte krijgt de luchthavenautoriteit op zijn kop, omdat zij geen of onvoldoende toezicht houdt op de lokale luchtvaartmaatschappijen. Het oordeel van De Onderzoeksraad is verbijsterend: 'een ontluisterend beeld van de luchtvaartveiligheid op Curaçao en de hulpverlening op Bonaire'.
Fouad Sidali in gesprek met Antillencorrespondent Dick Drayer (5'40")