Vanaf vandaag is het mogelijk om super goedkoop naar Curacao te vliegen. Je moet dan wel bereid zijn om vanaf Düsseldorf te vertrekken. Eelke week op dinsdag vertrekt daar een vliegtuig van airberlin met 303 stoelen naar ons eiland en weer terug voor de prijs van 379 euro. Wees snel, OP=OP.
De enige concurent op dit traject is KLM. Die rekent minimaal 600 euro en in de maand december zelfs bijna 1000 euro om je heen en weer te vliegen.
Wat kan airberlin wat de KLM niet kan? De Duitsers zijn goeie vriendjes met de regering Schotte, dat kan niet anders. En de KLM blijkbaar niet. En dat die vriendschap loont, wordt snel duidelijk: Curacao subsidieert elke stoel die leeg blijft. Met zo'n subsidie kan ook de individuele ticketprijs omlaag. Want voor airberlin betekent deze subsidie altijd 'een vol verkocht' toestel!!
Al bij de eerste vlucht dreigde het mis te gaan voor Curaçao. De maiden-vlucht vanaf Düsseldorf was voldoende gepromoot, die zat nagenoeg vol. De terugvlucht was iets problematischer. Want op Curaçao is helemaal geen marketing gedaan voor deze goedkope verbinding. En dus dreigde de eerste terugvlucht al met het Curaçaose garantiegeld te moeten vertrekken.
God-zij-dank, deed ArkeFly die dag waar het al jaren bekend om staat: niet of niet op tijd vertrekken. Alle 220 Arke-passagiers werden vervolgens op de lege airberlin geplaatst en Curaçao haalde opgelucht adem. Nu maar hopen dat Arkefly consistent blijft met haar pechbeleid. Anders is het snel gedaan met de financiële steun van Hakim en zijn kornuiten.
Diezelfde Hakim hoopt, samen met het Curaçaose Toeristen Buro (CTB) dat een nieuwe markt in Duitsland aangeboord gaat worden. Met 65 miljoen Duitse inwoners, exclusief oer-duitsers, die wonen in Oostenrijk, wacht een gouden toekomst voor Curaçao! Dat je met zulke tarieven - tot 13 december zelfs maar 290 euro! - alleen maar pichiri Nederlanders uit de omgeving van Arnhem en Nijmegen trekt en dus de oude markt verzwakt, was een idee die alleen ten burele van de KLM openlijk was uitgesproken.
De toekomst van de Duitse airliner is al-met-al hoogst onzeker. Nu al, één dag na de eerste vlucht. Een woordvoeder stelt dat tot april alles financieel gedekt is, daarna wacht onzekerheid. Een apart ingelaste persconferentie, twee dagen na de maiden-vlucht, toonde al de nodige paniekreacties van de Duitse carrier. Verwoord in een klemmende oproep van de airliner aan de lokale media: "Kunnen jullie alsjeblieft positief over ons schrijven?"
Bij deze!
Vlieg airberlin! En mocht die volgeboekt zijn, boek met ArkeFly....
Fouad Sidali in gesprek met Antillencorrespondent Dick Drayer (3'31")
De enige concurent op dit traject is KLM. Die rekent minimaal 600 euro en in de maand december zelfs bijna 1000 euro om je heen en weer te vliegen.
Wat kan airberlin wat de KLM niet kan? De Duitsers zijn goeie vriendjes met de regering Schotte, dat kan niet anders. En de KLM blijkbaar niet. En dat die vriendschap loont, wordt snel duidelijk: Curacao subsidieert elke stoel die leeg blijft. Met zo'n subsidie kan ook de individuele ticketprijs omlaag. Want voor airberlin betekent deze subsidie altijd 'een vol verkocht' toestel!!
Al bij de eerste vlucht dreigde het mis te gaan voor Curaçao. De maiden-vlucht vanaf Düsseldorf was voldoende gepromoot, die zat nagenoeg vol. De terugvlucht was iets problematischer. Want op Curaçao is helemaal geen marketing gedaan voor deze goedkope verbinding. En dus dreigde de eerste terugvlucht al met het Curaçaose garantiegeld te moeten vertrekken.
God-zij-dank, deed ArkeFly die dag waar het al jaren bekend om staat: niet of niet op tijd vertrekken. Alle 220 Arke-passagiers werden vervolgens op de lege airberlin geplaatst en Curaçao haalde opgelucht adem. Nu maar hopen dat Arkefly consistent blijft met haar pechbeleid. Anders is het snel gedaan met de financiële steun van Hakim en zijn kornuiten.
Diezelfde Hakim hoopt, samen met het Curaçaose Toeristen Buro (CTB) dat een nieuwe markt in Duitsland aangeboord gaat worden. Met 65 miljoen Duitse inwoners, exclusief oer-duitsers, die wonen in Oostenrijk, wacht een gouden toekomst voor Curaçao! Dat je met zulke tarieven - tot 13 december zelfs maar 290 euro! - alleen maar pichiri Nederlanders uit de omgeving van Arnhem en Nijmegen trekt en dus de oude markt verzwakt, was een idee die alleen ten burele van de KLM openlijk was uitgesproken.
De toekomst van de Duitse airliner is al-met-al hoogst onzeker. Nu al, één dag na de eerste vlucht. Een woordvoeder stelt dat tot april alles financieel gedekt is, daarna wacht onzekerheid. Een apart ingelaste persconferentie, twee dagen na de maiden-vlucht, toonde al de nodige paniekreacties van de Duitse carrier. Verwoord in een klemmende oproep van de airliner aan de lokale media: "Kunnen jullie alsjeblieft positief over ons schrijven?"
Bij deze!
Vlieg airberlin! En mocht die volgeboekt zijn, boek met ArkeFly....
Fouad Sidali in gesprek met Antillencorrespondent Dick Drayer (3'31")