Kosten delen en veel sfeer
Met je bedrijf kantoor
houden in een monumentaal pand aan de rand van de binnenstad, centraal
bereikbaar voor je klanten en toch redelijk betaalbaar? Steeds meer kleine
ondernemers kiezen hiervoor.
Voor NV Stadsherstel, één van de verhuurders van
dergelijke kantoorpanden op Curaçao, is de stap naar het verhuren aan kleine ondernemers een
noodzakelijke, vanwege de momenteel slechte onroerendgoedmarkt.
“Vroeger bracht een vierkante meter ongeveer 45
tot 50 gulden op. Door de wildgroei van bedrijfspanden overal op het eiland en
de vele leegstand ligt dat nu op 25 gulden per vierkante meter. Voor
de meeste particuliere huurders is dat te duur. Verkopen is geen optie, omdat maar weinig grote bedrijven in een monument willen investeren. Dan zul je toch over moeten stappen op nieuwe concepten, zoals flexibele
verhuur aan kleine bedrijven”, vertelt managing director Marcel Dennert.
Inspelen uit noodzaak
NV Stadsherstel Willemstad heeft als
primaire taak het herstellen van monumentale objecten binnen de stad. De NV,
waarvan 60% van de aandelen in handen van de overheid is, moet zichzelf
bedruipen. Stadsherstel koopt verwaarloosde monumenten op en restaureert deze
tot huis of tot kantoor. De panden komen in de verkoop of in de verhuur.
“Volgens het CBS zijn er binnen een jaar 2000 eenmaakszaken bijgekomen op
Curaçao. Daarvan heeft een deel kantoorruimte nodig. Daar
spelen wij gewoon op in”, verklaart Dennert de keuze van Stadsherstel.
“De
visie van kleine zelfstandigen op de werkomgeving en samenwerking is veranderd. Waar vroeger een extra kamertje
thuis genoeg was om kantoor te houden, kiezen kleine zelfstandigen nu vaak voor
een echte werkomgeving waar ook met de klant kan worden afgesproken. De overhead kan met de medehuurders
gedeeld worden”.