Stof zijt gij, en tot stof zult gij wederkeren

Asjes in de Staten, 16 december 2013 | Foto: Dick Drayer
WILLEMSTAD - Het was 16 december 2013 dat premier Ivar Asjes mij in de Staten een leugenaar noemde, een 'periodista biradó’. Ik zou geen vrienden hebben bij ‘vaderlandslievende Curaçaose journalisten’. Die hebben namelijk wel door dat 'deze Europese Nederlander’ zich alleen maar door insinuaties, roddels en leugens zou laten leiden.

Ook fractieleider van PAIS, Alex Rosaria kronkelde zich in de rondte door te stellen dat hij 'geen smoking gun' had gezien. En achter hem schaarde een grote schare van Asjes-getrouwen. Allen in het belang van het behoud van het kabinet.

Een fractie
Deze week stuurt de Ombudsman haar rapport over Marvelyne Wiels naar de Staten. Niemand - buiten de Ombudsman, Wiels en verantwoordelijk premier Ivar Asjes om - kent de inhoud van het rapport. Maar wie het vonnis in kort geding van afgelopen vrijdag goed bestudeert, weet dat wat ik in 2013 in gang heb gezet, nog maar een fractie was van wat de gevolmachtigde minister in haar mars had.
Net voor de klap | Foto: Dick Drayer
Ook ik wist meer. Maar heb me beperkt tot datgene wat ik destijds kon bewijzen. De Ombudsman heeft meer mogelijkheden dan de journalist. De Nota van Bevindingen over het functioneren van mevrouw Wiels is onthutsend. De klap die zij mij destijds wilde uitdelen op de Nelly Winkelschool is niets vergeleken bij hoe zij Sherwin Burke en Robert Candelaria op het Curaçaohuis heeft behandeld. En anderen, zoals Marije Berkhouwer. Allemaal hardwerkende mensen die Curaçao diep en met volle liefde in hun hart koesteren.

Gelukkig huwelijk
Wiels en Asjes, het is een gelukkig huwelijk. Ze lijken ook op elkaar. Vraag een willekeurige ambtenaar op Algemene Zaken maar; die verlangt weer naar Schotte. Wil je weten hoe het daar vergaat, op het ministerie van de Eerste Minister? Kijk dan eens naar hoe Ivar Asjes in de laatste dagen van zijn Statenvoorzitterschap handelde. Dan weet je genoeg.

Ook Helmin Wiels wist genoeg. Die wilde niets van zijn zuster weten. De beroemde benoemingsbrief van 24 april, waarin hij haar als gevolmachtigd minister naar voren schuift en Ivar Asjes als premier, is nog nooit in origineel getoond. Het is het beste bewaarde geheim tussen de premier en de hoogste Curaçaose ambtenaar in Den Haag. Het is ook de reden dat Asjes zijn schatplicht nooit zal verzaken en desnoods met haar de afgrond in zal storten.

Naamgrapjes
In de loop der jaren, eigenlijk al sinds ik kan lezen en schrijven, maken mensen grapjes over mijn naam. Daar hoef je niet voor gestudeerd te hebben. Toen Asjes mij 'periodista biradó' noemde in de Staten, moest ik denken aan Genesis 3 vers 19: 'In het zweet uws aanschijns zult gij brood eten () omdat gij daaruit genomen zijt; want stof zijt gij en tot stof zult gij wederkeren'.

Je zou deze week maar Asjes heten...