WILLEMSTAD - Curaçao is op weg naar een 'Judeska economie'. Dat zegt Runy Caldera, voorzitter van de Association of Dutch Caribbean Economists. "We weten niet wat we doen, waarom we er zijn en wie we moeten helpen. De klant zal zijn hamburger nooit krijgen, aldus Caldera.
De dienstverlening op het eiland doet volgens Caldera denken aan de Judeska figuur van de komiek Jandino: het is niet afgestemd op de klant. Interne processen, in het bedrijfsleven, maar ook bij de overheid, zijn niet ingericht op de klant. Dat is een van de redenen dat Curaçao te weinig exporteert.
Dick Drayer was bij de Economenclub (klik om de audioreportage te horen)
Afgelopen zaterdag hield de Economenclub, zoals de Associatie zich gewoonlijk noemt, een publieke bijeenkomst om te praten over de toestand van de economie van Curaçao. Die stagneert voor het derde jaar op rij en zag over de laatste tien jaar een gemiddelde jaarlijkse groei van een slechts een half procent. "Niet genoeg om de dromen die ons land heeft te realiseren", zegt Candice Henriquez, hoofd research bij de Centrale Bank van Curaçao en Sint Maarten.
Zij denkt dat er op korte termijn veel winst valt te halen in het verminderen van de bureaucratie en de administratieve lasten bij de overheid. En een investering in het onderwijs voor de lange termijn. Haar collega-sprekers, econoom Rob van den Bergh en bankdirecteur Leo Rigaud onderschreven dat, maar vinden dat er meer nadruk gelegd moet worden op ondernemerschap.
Leo Rigaud, directeur van de SFT-bank is vo0ral geïnteresseerd in korte termijn projecten die de economie een enorme boost kunnen geven, zoals de bouw van het nieuwe ziekenhuis, het Marriott Courtyard, de uitbreiding van de luchthaven en de tweede megapier. "Die leveren een significant aandeel in het bruto nationaal product op en zijn dus belangrijk om de economie aan te jagen."