2015 telde 20 verkeersdoden | Foto: Luzmarie Stern |
WILLEMSTAD - In 2015 verloren twintig mensen hun leven in het verkeer. Bijna de helft behoort tot de kwetsbare groep: voetgangers en motorrijders. De andere helft, chauffeurs en hun passagiers, kwamen om terwijl ze geen gordel droegen. Dat wordt duidelijk uit de cijfers over het verkeer op Curaçao.
In bijna alle gevallen was een te hoge snelheid een belangrijke factor bij het ontstaan van het ongeluk. "Te hoge snelheid is vaak oorzaak van ongelukken", zegt Heiko de Jong, hoofdofficier van Justitie.
Dick Drayer in gesprek met Heiko de Jong(klik hier om de audio te horen)
Cijfers
De cijfers van Forensys (die schadeongelukken in het verkeer administreert voor de verzekeringsmaatschappijen, red), waarmee hij werkt vertonen een grillig karakter. De Jong geeft toe dat daar statistisch gezien niet zoveel uit te concluderen valt. "Het is lager dan tien jaar geleden en schommelt nu zo rond de twintig per jaar. We weten niet echt hoe dat komt."
De cijfers van Forensys (die schadeongelukken in het verkeer administreert voor de verzekeringsmaatschappijen, red), waarmee hij werkt vertonen een grillig karakter. De Jong geeft toe dat daar statistisch gezien niet zoveel uit te concluderen valt. "Het is lager dan tien jaar geleden en schommelt nu zo rond de twintig per jaar. We weten niet echt hoe dat komt."
Wat De Jong wel weet is dat het OM dit jaar verkeershandhaving en-sanctioneren prioriteit gaat geven. Hij heeft dit jaar een officier van Justitie vrijgemaakt voor verkeerszaken. "Het is van belang dat we intelligent gaan controleren: dus daar waar het verkeer het gevaarlijkst is. Daarover zijn afspraken gemaakt met de politie."
Top tien
De Franklin D. Rooseveltweg en Caracasbaaiweg staan jaarlijks in de top tien van wegen met de hoogste aantallen ongelukken. "Toch zijn dat niet de gevaarlijkste wegen. Beide en ook de Weg naar Westpunt zijn lang. Dan is het logisch dat daar meer ongelukken gebeuren. Wij wegen die getallen naar lengte van de weg en dan zie je dat de Gosieweg, de Winston Churchillweg en Cas Coraweg de laatste tien jaar bovenaan staan."
De Franklin D. Rooseveltweg en Caracasbaaiweg staan jaarlijks in de top tien van wegen met de hoogste aantallen ongelukken. "Toch zijn dat niet de gevaarlijkste wegen. Beide en ook de Weg naar Westpunt zijn lang. Dan is het logisch dat daar meer ongelukken gebeuren. Wij wegen die getallen naar lengte van de weg en dan zie je dat de Gosieweg, de Winston Churchillweg en Cas Coraweg de laatste tien jaar bovenaan staan."
Uit de cijfers van Forensys blijkt dat de meeste verkeersongelukken gebeuren op vrijdag. Op zondag de minste. Het risico op ongelukken is het hoogst op werkdagen tijdens de ochtend-, middag- en avondspits. In de nachtelijke uren op zaterdag en zondag is er twee keer meer kans op een ongeluk. Sinds het begin van deze eeuw is het aantal ongelukken op Curaçao verdubbeld. Van 5817 in 2000 naar 12915 vorig jaar.
Hoofdofficier van Justitie Heiko de Jong | Foto: Dick Drayer |
Er staat een aantal zaken op het verlanglijstje van De Jong, die dit jaar z'n beslag moeten krijgen. Zaken die de efficiëntie van het OM vergroot, maar ook zaken die hoog op het irritatielijstje van de burger staan.
"Feveren bijvoorbeeld. Op de grens van verkeer en openbare orde. De gevoelstemperatuur van dit probleem is hoog. Er zijn mensen in Saliña die in het weekend niet kunnen slapen door die overlast. We proberen dat te verstoren. Maar dat is lastig. Laatst ging er een fles door de voorruit van een politiewagen.”
De Jong hoopt dat Curaçao, net als Aruba, dit jaar al kentekenaansprakelijkheid kan invoeren. "Je kunt dan eigenaren van auto's aanpakken, los van wie het voertuig bestuurt. Op die manier kun je makkelijker auto's en motoren van de weg halen, zelfs aan het verkeer onttrekken."
Alcohol
De politie heeft wettelijk gezien geen mogelijkheid om via een blaastest en een bloedproef daarna chauffeurs aan te pakken, die teveel drinken. De politie kan op de oude manier alcoholgebruik aantonen. "Dus op een lijn lopen. Bij ongelukken doen we dat wel. Maar ik wil tools hebben om grootschalig alcohol aan te pakken." Als de wetgeving op orde is, zal het volgens De Jong gauw gedaan zijn met alcohol in het verkeer. "Je zet zes weken lang een fuik op het eiland. Elk weekend. Moet jij eens zien."
De politie heeft wettelijk gezien geen mogelijkheid om via een blaastest en een bloedproef daarna chauffeurs aan te pakken, die teveel drinken. De politie kan op de oude manier alcoholgebruik aantonen. "Dus op een lijn lopen. Bij ongelukken doen we dat wel. Maar ik wil tools hebben om grootschalig alcohol aan te pakken." Als de wetgeving op orde is, zal het volgens De Jong gauw gedaan zijn met alcohol in het verkeer. "Je zet zes weken lang een fuik op het eiland. Elk weekend. Moet jij eens zien."