Eerste Curaçaose vrouwelijke vliegtuigmonteur is rolmodel


Chery-Anne Bernadina poseert met diploma en trotse moeder
Chery-Anne Bernadina poseert met diploma en trotse moeder
WILLEMSTAD – Een voorbeeld voor eilandgenootjes, dát wil Chery-Anne Bernadina zijn. De 21-jarige Curaçaose haalde begin deze maand haar diploma Eerste Monteur Vliegtuigonderhoud aan het Deltion college in Zwolle. Ze is de eerste vrouwelijke vliegtuigmonteur afkomstig uit Curaçao. "Een vrouw hoeft niet altijd op kantoor te zitten, ze kan gewoon de techniek in. Geloof in jezelf."

Al op de lagere school wist Chery-Anne dat ze monteur wilde worden. Als de auto van haar moeder naar de garage moest, ging ze mee met extra kleren en mocht ze mee sleutelen. "Ik ben iemand die actief moet zijn. Achter een computer is niets voor mij. Maar ik wil altijd meer en automonteur leek me te simpel."

Chery-Anne Bernadina in gesprek met Dick Drayer
(klik hier om het interview te beluisteren 

Droom
Hoewel ze al vroeg wist wat ze wilde, nam niet iedereen haar serieus. "Bijna niemand mag je wel zeggen. Dan zeiden ze: 'je bent een meisje, je hoort op kantoor te zitten. Een dame met vieze handen, dat kan toch niet.' Gelukkig heb ik een hele sterke moeder, die me altijd steunt. Zij zei me dat als dit je droom is, dan moet je dat gewoon doen. Maakt niet uit wat anderen daarvan zeggen."

Chery-Anne zegt dat ze nooit zo ver had kunnen komen als ze naar anderen had geluisterd. "Ik ben heel erg gefocust. Ik ging naar Nederland met maar één doel: dit moet ik halen, dit moet gebeuren. Dat wordt opgemerkt. Hier op school hebben docenten snel in de gaten dat je er voor gaat. Ze hebben me alle steun gegeven vanaf het begin."

Pittig
Als eerste monteur vliegtuigonderhoud voer je onderhoud en reparaties uit aan vliegtuigen en vliegtuigonderdelen. In de drie-jarige opleiding lossen studenten bijvoorbeeld storingen op in de hydraulische, mechanische en elektrische systemen van de onderstellen, staartvlakken en de romp. Een pittige opleiding, volgens Chery-Anne.

"Ik heb in die drie jaar veel mensen zien uitvallen. We begonnen met dertig en eindigden met vier in mijn jaar. Het is een ‘do-or-die’ opleiding. Aan het einde ben je een monteur die van veel een beetje weet. Als ik bij een bedrijf op Schiphol ga werken, dan moet ik verder studeren. Dan ga je je specialiseren op bepaalde typen vliegtuigen. Ik ben dus nog lang niet uitgelee

-0-0-0-
Dit artikel verscheen eerder bij Caribisch Netwerk.