Boeing test Dreamliner op Curaçao | Foto: Dick Drayer |
De luchthaven van Curacao en het luchtruim erboven is de komende twee weken testgebied voor de Boeing Dreamliner. Een 787 type 8 toestel is gisteren aangekomen en vliegt tot 11 augustus rond het eiland en op de luchthaven om een aantal nieuwe technieken te testen. Welke dat zijn laat Boeing niet weten. Volgens spotters op het eiland is dat niet ongewoon. De vliegtuigfabrikant uit Seatle wil liever geen pottekijkers en het management van luchthaven Hato in Willemstad doet ook geen mededelingen.
Toch valt er wel iets te zeggen over het testprogramma. Vliegtuigbouwer Boeing heeft eerder bekendgemaakt dat het voor het bouwen van de Boeing 787 Dreamliner passagiersvliegtuigen gebruik gaat maken van titanium onderdelen die door 3d-printers zijn gemaakt.
De 787-8 komt binnen op Hato | Foto: Bea Moedt |
Boeing heeft hiervoor een order geplaatst bij het Noorse bedrijf Norsk Titanium. Door gebruik te maken van deze onderdelen kan Boeing op korte termijn twee tot drie miljoen dollar per Dreamliner besparen, zo meldt Reuters op basis van een gesprek met de directeur van het Noorse bedrijf.
Boeing en Norsk hebben een jaar samengewerkt om de techniek goedgekeurd te krijgen door de Amerikaanse luchtvaartautoriteit FAA. Daar moest het een zwaar testprogramma doorlopen, een proces dat eind dit jaar afgerond moet worden.
3D-printers
Het is voor het eerst dat er gebruik wordt gemaakt van 3d-geprinte onderdelen voor het frame van het vliegtuig. General Electric maakt al metalen brandstofverstuivers met 3d-printers voor de Dreamliner.
Titanium is een duur, sterk en lichtgewicht metaal dat bestand is tegen hoge temperaturen en erg corrosiebestendig is. Het wordt nog niet zo lang gebruikt voor de bouw van passagiersvliegtuigen, die nu vaak nog zijn gebaseerd op materialen zoals aluminium en composieten.
Titanium is ongeveer zeven keer zo duur als aluminium. Een Dreamliner kost in totaal zo'n 250 miljoen euro; de titanium onderdelen kosten ongeveer 16 miljoen euro.