Amigoe is hogere wiskunde


Meestal, wanneer ik iets niet snap, bel of ga ik op zoek naar uitleg en zolang het geen hogere wiskunde is, snap ik het op een gegeven moment wel. Vandaag werd ik herinnerd aan mijn intellectuele beperkingen toen middagkrant Amigoe een post van mij verwijderde op Facebook. Dat kan namelijk. Je schrijft een mailtje aan Mark Zuckerberg en dan haalt hij je post weg, of erger: hij sluit je account af. Allemaal vanwege een copyrightclaim van een derde partij, in dit geval de Amigoe. De manier waarop de krant kennelijk het digitale tijdperk omarmd - door het te bestrijden - is hogere wiskunde.

Ik heb al eens geschreven over de merkwaardige strategie van de Amigoe om discussies over hun journalistieke producties op sociale media te laten verwijderen, als daarbij een screenshot van zo'n productie als begeleidende kop wordt meegeleverd. Onder de kop The unbearable lightness of being: Amigoe en de strijd om relevantie, zet ik uiteen hoe dat in zijn werk gaat.

De onverwachte wending van vandaag, door mijn post van bovenstaand artikel te verwijderen is een bijzonder hoofdstuk in de poging van de krant om niet relevant te willen zijn. Want dit keer betreft het een artikel waaraan ik zelf input heb gegeven. Een stuk ook, waarin de journalist vrijuit citeert uit een artikel dat ik zelf heb geschreven.

Het moet gezegd, Amigoe is een van de weinige mediabedrijven die mij om dit artikel hebben benaderd. Net als het Antilliaans Dagblad (zie foto) dat in tegenstelling tot haar middagconcurrent geen enkel probleem heeft om zichzelf terug te zien op Facebook.

De redacteur van de Amigoe belde mij later nog dat ze mijn facebook-post had gezien en ze herinnerde mij aan het pre-digitale paradigma van haar krant. Zeer attent. Ik zei haar dat ik niet verwacht dat haar baas, Michael Voghes zo dom zal zijn om een post weg te halen, waar ik zo genereus aan had meegewerkt.

'Je had het kunnen weten', zeiden andere journalisten tegen mij, toen ik geconfronteerd werd met de prompte actie van zijn assistent, Karin Wooning.

Indachtig de woorden en de blik van Louis Van Gaal (weet u nog?), staarde ik een minuut lang naar bovenstaande mededeling op mijn telefoon en schudde meewarig mijn hoofd. Ja, Louis, het antwoord op je vraag destijds, ligt overdrachtelijk hier op Curaçao.

Auteursrecht 
En dan doet het waarschijnlijk niet meer ter zake dat het auteursrecht van de foto in het betreffende artikel bij mij rust, dat er geen naamsvermelding bij staat en dat er aan geknipt is. En dat er geen toestemming aan mij is gevraagd, noch door mij gegeven. Vraag maar aan Ultimo Notisia, wat dat betekent....