De groene ambities van afvalmanagementbedrijf Selikor en
stroomproducent Aqualectra gaan verder dan wat ze nu kunnen. Glyraine Jukema en
John Amarica van Selikor moeten al twintig jaar werken met een nog nooit
aangepaste afvalstoffenheffing. Rudolf Garmes van Aqualectra moet stroom
opwekken met dieselapparaten als zon en wind het af laten weten. Beide bedrijven
zijn zeer belangrijke spelers als het gaat om duurzaamheid: wat doen zij er
zelf aan om zo groen mogelijk te zijn?
door Dick Drayer/Coaching Magazine*
Rudolf Garmes (l), Glyraine Jukema (m) en John Amarica (r) |
Vuilverwerker
Selikor en stroomproducent Aqualectra praten niet over groen en milieu, maar
over duurzaamheid. ‘Duurzaam zijn is niet persé goedkoper, maar wel
noodzakelijk voor Curaçao’, zegt Rudolf Garmes, manager Power Supply Chain bij
Aqualectra. Selikor, de vuilverwerker op Parera, werkt duurzaam waar het kan. ‘We
zijn gebonden aan de lage tarieven die al twintig jaar niet zijn aangepast.
Duurzaam werken vergt aanzienlijke investeringen’, aldus projectmanager en hoofd
bedrijfsbureau bij Selikor, Glyraine Jukema.
Samen met
medewerker milieu, John Amarica, zet Selikor ook in op milieubewustwording bij
het personeel. In plaats van de lift wordt vooral de trap gebruikt. ‘Wie maar
één verdieping om hoog of omlaag moet, mag de lift niet eens gebruiken’, zegt Jukema.
‘In de kantine neem je je eigen bestek en borden mee of je koopt bestek gemaakt
van bio-afbreekbaar materiaal. Bij elke deur in ons hoofdgebouw staat een
waarschuwingsbordje: doe het licht uit als je weggaat.’
Groen van binnen
Personeel van Selikor dat wil overwerken, moet dat goed plannen. ‘Onze airco’s gaan om zeven uur ’s ochtend aan en om vijf uur ’s middags uit. Werk je langer dan vier uur over, dan mag de airco aan’, legt Jukema uit. ’Dat moet je dus aanvragen. We gebruiken bewegingssensoren voor het licht.’ Jukema zegt dat de 305 medewerkers van Selikor nu enthousiast zijn. ‘Maar in het begin was het moeilijk. Er waren medewerkers die nog nooit van duurzaam hadden gehoord en ook niet wisten wat het was.’
Personeel van Selikor dat wil overwerken, moet dat goed plannen. ‘Onze airco’s gaan om zeven uur ’s ochtend aan en om vijf uur ’s middags uit. Werk je langer dan vier uur over, dan mag de airco aan’, legt Jukema uit. ’Dat moet je dus aanvragen. We gebruiken bewegingssensoren voor het licht.’ Jukema zegt dat de 305 medewerkers van Selikor nu enthousiast zijn. ‘Maar in het begin was het moeilijk. Er waren medewerkers die nog nooit van duurzaam hadden gehoord en ook niet wisten wat het was.’
De motivatie om die
bewustwording binnen Selikor te vergroten is gebaseerd op de drie P’s: People,
Planet, Profit. ‘Wij vinden het belangrijk dat wij als bedrijf oog hebben voor
mens en aarde. Uiteraard moeten we ook geld verdienen’, aldus America. ‘We willen als
bedrijf niet alleen duurzaam zijn, maar het ook uitstralen.
‘Groen begint van binnen’ is ons motto tijdens de Curaçao Cleanup in september
en de Week van het Milieu in oktober.’
Schonere energie
Aqualectra probeert vooral in te zetten op de productie van duurzame energie. ’Op dit moment is 24 procent van onze jaarlijkse opwekking duurzaam. In 2020 willen we op 35 procent zitten’, zegt Garmes. In 2030 moet dat zelfs 96 procent zijn. ‘Toch zullen we ook moeten investeren in dieselcentrales, want wind en zon is er niet altijd.’
Aqualectra probeert vooral in te zetten op de productie van duurzame energie. ’Op dit moment is 24 procent van onze jaarlijkse opwekking duurzaam. In 2020 willen we op 35 procent zitten’, zegt Garmes. In 2030 moet dat zelfs 96 procent zijn. ‘Toch zullen we ook moeten investeren in dieselcentrales, want wind en zon is er niet altijd.’
‘Hoe groen we ook
willen zijn, we blijven vooralsnog afhankelijk van die dieselcentrales.’ Rudolf
Garmes legt uit dat de vraag naar stroom op Curaçao dagelijks gemiddeld 120
megawatt is. ‘Dat produceren we met vier centrales. Een op het Isla-terrein: de
MAN-centrale is goed voor 30 megawatt. Op de Dokweg hebben we twee centrales
van in totaal 76 megawatt en daar komt binnenkort een derde centrale bij van 40
megawatt.’
De meeste centrales
draaien op systemen die diesel gebruiken met een laag zwavelgehalte. De helft
kan – met geringe aanpassingen - ook op gas draaien, LNG. ‘Dat is minder
belastend voor het milieu en goedkoper in onderhoud, omdat de machines schoner
draaien. Maar de brandstof moet geïmporteerd worden en is nu nog te duur. De
nieuwe centrale op de Dokweg gaan we in ieder geval wel voorzien van dual-fuel turbines, zodat we op elk
moment kunnen overschakelen op het schonere gas.’
Aqualectra zet ook
in op zonne-energie. ‘Nu al nemen we 12,5 megawatt af van woningen en bedrijven
die zonnepanelen op hun dak hebben staan, zoals Goisco en Building Depot. Daar
komt binnenkort nog 2 megawatt bij, die we zelf hebben geplaatst op vijf
scholen in de stad. We hebben nog een Solar park van 15 megawatt in de
planning, maar dat heeft wat vertraging opgelopen vanwege een aantal technische
uitdagingen.’
Aqualectra steunt
ook bedrijven die sea water
airconditioning in willen zetten. ‘Blue
energy is voor ons te duur in vergelijking met de grootschalige inzet van zonne-
en windenergie, voegt Garmes daar aan toe. Maar voor bedrijven is
airconditioning gebaseerd op deze technologie wel betaalbaar en verlagen de
energiekosten aanzienlijk. Daar adviseren wij klanten in, zoals het vliegveld
en het nieuwe ziekenhuis.
Afvalverwerking
Selikor verwerkt elk jaar 160.000 ton afval. ‘Ongeveer 1 ton, duizend kilo per inwoner. We schatten dat vijf tot tien procent van al het afval dat Curaçao produceert in de natuur belandt, illegale dump dus’, aldus America. Twintig procent van al het afval op de landfill wordt gerecycled. Het meeste is bouw- en sloopafval dat weer hergebruikt wordt in nieuwbouw of wegenaanleg op Curaçao.
Selikor verwerkt elk jaar 160.000 ton afval. ‘Ongeveer 1 ton, duizend kilo per inwoner. We schatten dat vijf tot tien procent van al het afval dat Curaçao produceert in de natuur belandt, illegale dump dus’, aldus America. Twintig procent van al het afval op de landfill wordt gerecycled. Het meeste is bouw- en sloopafval dat weer hergebruikt wordt in nieuwbouw of wegenaanleg op Curaçao.
’De fundering van ons
hoofdgebouw op Parera is zelfs gebouwd van gerecycled bouwafval’, vertelt Jukema.
‘We crushen het en bieden het aan als
steenslag voor betonbouw. Zo is het nieuwe ziekenhuis deels gebouwd uit het
sloopafval van het oude ziekenhuis. Alle rotsen die we moesten uitgraven voor de
parkeergarage zijn verwerkt in het nieuwe gebouw. 40.000 ton zit er al in. Ook
de wegen rondom het ziekenhuis krijgen een fundament van ons materiaal.’
Elektrisch rijden
Het wagenpark van Aqualectra bestaat uit ongeveer 150 auto’s, waarvan tachtig op termijn op stroom moeten gaan rijden. ‘We hebben nu twee elektrische auto’s, we krijgen er eind van dit jaar zes bij en in het eerste kwartaal van volgend jaar nog eens acht’, vertelt Garmes met enige trots. ‘Uiteindelijk moeten alle tachtig auto’s op stroom gaan rijden.’
Het wagenpark van Aqualectra bestaat uit ongeveer 150 auto’s, waarvan tachtig op termijn op stroom moeten gaan rijden. ‘We hebben nu twee elektrische auto’s, we krijgen er eind van dit jaar zes bij en in het eerste kwartaal van volgend jaar nog eens acht’, vertelt Garmes met enige trots. ‘Uiteindelijk moeten alle tachtig auto’s op stroom gaan rijden.’
Garmes vervolgt: ‘Begin
2019 gaan we acht oplaadpunten installeren op het eiland. Elektrisch rijden is
ideaal, gezien de afstanden op Curaçao en de actieradius van zo’n auto. De
bedoeling is om een apart stroomtarief te ontwikkelen voor auto’s, want door
ons progressieve tariefsysteem zou autorijden anders te duur worden. Dan zit
een gebruiker al gauw in de duurste tariefschijf, omdat hij ook de stroom voor
zijn huishouden al afneemt.’
Of
zo’n voordelig tarief ook echt wordt aangeboden, is nog maar de vraag. ‘Daar
gaan wij niet over’, zegt Garmes. ‘Dat bepaalt de toezichthouder.’ De extra capaciteit
aan stroom die elektrisch rijden mogelijk moet maken, komt van de Dokweg-centrale
die in februari wordt opgeleverd. We hebben berekend dat als 50 procent van
alle autobezitters op het eiland overgaat op elektrisch rijden, wij 12,5 procent
meer stroom moeten produceren.’
Waste to energy
Aqualectra en
Selikor hebben samen de handen ineengeslagen om te onderzoeken of
vuilverwerking ook anders en duurzamer kan. ‘De landfill is namelijk niet de meest duurzame en moderne methode van
vuilverwerking’, geeft Amarica toe. ‘Het is wel de goedkoopste. Als je al
eenentwintig jaar twintig gulden per maand per huishouden aan
afvalstoffenheffing mag rekenen, kun je ook niet anders.’
Maar nieuwe
oplossingen lijken in zicht. ‘Met Aqualectra kijken we naar de mogelijkheid om
een waste-to-energy oplossing te bedenken’, zegt Jukema, ‘waarbij wij vuil omzetten
in energie, dat door hun wordt afgenomen.’ Voor die plannen is nog tien tot
vijftien jaar de tijd. ‘Dan is de landfill
vol en moeten we iets doen. Nog een landfill
erbij is niet gewenst.’
Tot slot
Selikor en Aqualectra hebben het vizier op duurzaam. Nieuwe plannen worden ontwikkeld en in de steigers gezet om oude milieubelastende werkmethoden vaarwel te kunnen zeggen. Binnen de economische marges van winstgevendheid wordt groen gedacht. De komende jaren speelt de overheid van Curaçao via toezichthouders daarin een belangrijke rol. Duurzaamheid, zo blijkt, is een keuze, waarbij iedereen betrokken is. Overheid, bedrijfsleven en consument.
Selikor en Aqualectra hebben het vizier op duurzaam. Nieuwe plannen worden ontwikkeld en in de steigers gezet om oude milieubelastende werkmethoden vaarwel te kunnen zeggen. Binnen de economische marges van winstgevendheid wordt groen gedacht. De komende jaren speelt de overheid van Curaçao via toezichthouders daarin een belangrijke rol. Duurzaamheid, zo blijkt, is een keuze, waarbij iedereen betrokken is. Overheid, bedrijfsleven en consument.
------