Foto: Berber van Beek |
Eén van die drie Jumbo’s is de City of Johannesburg die gistermiddag
om 17.01 uur lokale tijd vertrok vanaf vliegveld Hato op Curaçao. Geen ‘wingroll’,
‘flyby’ of ‘watersalut’ voor de PH-BFY, maar een gewoon vertrek zonder ceremonieel.
Dat vindt KLM niet gepast in deze tijden.
Foto: Harry Huang |
Harry Huang vindt het jammer, maar heeft er alle begrip
voor. Hij zit al 26 jaar in de luchtvaart en is al 21 jaar de maintenance
manager voor KLM op Curaçao. Harry kent elke 747 die daar land op zijn duimpje. “Ik heb
hem afgetekend voor vertrek, er waren geen bijzonderheden. Captain Peter houdt
zich altijd aan de regels en hield zich aan de afspraak om sober weg te
vliegen. Geen frivoliteit in tijden van Corona.”
Harry had het moeilijk met het vertrek van ‘zijn kist’. De
City of Johannesburg vliegt sinds 10 april 2002 op Curaçao. “Ik ga dat toeste wel
missen. Ik ga de crew ook missen, je weet nooit of ze nog naar hier komen, ik
ken al die jongens en meisjes, zij kennen mij. Het was vooral moeilijk toen ik
alleen in de cockpit zat.” De onderhoudsdienst inspecteert het vliegtuig direct
na binnenkomst en dat gebeurt niet alleen door een ‘walk-around’-inspectie,
maar vooral ook in de cockpit. “Een emotioneel moment, waar niemand bij was. Ik
realiseerde me dat met deze laatste 747, ook al mijn kennis over dit type vliegtuig
de prullenbak in gaat.”
De Mississippi op 6 november 1971 | Foto Musea Aeronoutico |
De eerste Boeing 747 op Curaçao was de Mississippi. “De
Classic, een 747-200 landde op 6 november 1971”, zegt Cedric Bronswinkel. “Ik
was lid van de Jeugd Luchtvaart Brigade en had een plekje in de erehaag tijdens
de ontvangst van het toestel. De eerste Boeing 747-400, die er nu uitgaat, landde
op 12 Januari 1991 op Schiphol. Dat was de PH-BFB "City of Bangkok".
Tegenwoordig staat dat toestel in Corendon kleuren als aandachttrekker bij het Corendon
Hotel in Badhoevedorp.”
Cedric heeft een luchtvaartmuseum op zijn terrein in Tera Kòrá,
ten westen van de luchthaven. “Bij de eerste vlucht stond Hato vol.” Hij laat
mij foto’s zien. “Een mooi toestel en het spreekt ook tot de verbeelding”, vind
Cedric. “Maar vier motoren zoals de Jumbo heeft, kan niet meer. Kost teveel
brandstof.”
Harry Huang heeft in zijn carrière veel kisten afgetekend.
Soms ook aan de grond gehouden. “In de lucht is de piloot de baas, maar op de
grond ben ik dat. En veiligheid staat voorop. Natuurlijk word je weleens onder
druk gezet om een kist toch te laten gaan, maar uiteindelijk hebben we vaste
protocollen en ben ik verantwoordelijk. Je moet er toch niet aan denken dat je
een kist vrijgeeft en daarna gebeurt er wat!”
De Mississippi vertrekt op 6 november 1971 | Foto Musea Aeronoutico |
“Ik had eens een 747 met problemen in motor twee. Oliedruk
weg. Uiteindelijk gefixt. Word ik ’s ochtends wakker, blijkt het toestel uitgeweken
te zijn naar New York. Motorproblemen. Je schrikt. Blijkt het te gaan om motor
drie. Dan ben je wel opgelucht, kan ik je vertellen.”
Harry is 62. “Ik dacht altijd dat ik samen met de 747 met
pensioen zou gaan. De eerste planning was dat het toestel er in 2024 uit zou gaan, dat is later naar 2021 naar voren geschoven, maar Corona gooit nu roet in het eten.” Niet erg vindt de maintenance manager. “Het
zijn onzekere tijden geworden in de luchtvaart. Laat mij maar gaan. Dan kunnen
mijn jongere collega’s aan het werk blijven. Die hebben nog een hele carrière voor
zich. En zonder de 747 is voor mij de lol er een beetje af. Het toestel is nog
oude school, mechanisch, daar hou ik van.”
Veel Curaçaoënaars bewaren goede herinneringen aan de 747, hun band met Nederland. Op de laatste vlucht zaten 35 passagiers |