Bom onder POK; Brinkman belooft overleg op te blazen

bron: Antilliaans Dagblad 210508
Door René Zwart

Willemstad/Den Haag - Tweede Kamerlid Hero Brinkman heeft aangekondigd niets na te laten om het Parlementair Overleg Koninkrijksrelaties (POK) opnieuw te laten mislukken. De politicus van de Partij voor de Vrijheid deed die ‘belofte’ gistermiddag in een vergadering van de Eerste en Tweede Kamercommissie voor Antilliaanse en Arubaanse Zaken. Het betrof een procedurevergadering met als enige onderwerp het voorbereiden van de agenda van het POK dat in juni in Den Haag wordt gehouden. Procedurevergaderingen zijn doorgaans slaapverwekkende gebeurtenissen. Dat was gistermiddag ook het geval totdat Brinkman tegen het einde verklaarde van plan te zijn de Antilliaanse Statendelegatie te ontvangen met de woorden dat zij ‘lange tenen hebben, incompetent zijn en dat de Antillen een grotendeels corrupte boevenbende is’. De woordvoerders van de andere partijen reageerden woedend. Hun poging Brinkman van gedachten te doen veranderen, ontaardde in een knallende ruzie waarbij de emoties zeker voor Nederlandse begrippen hoog opliepen. Met de mededeling zich door niets en niemand te laten tegenhouden, liet de PVV’er de overige commissieleden achter.

Een uur lang leek er geen vuiltje aan de lucht. De leden van de Eerste en Tweede Kamercommissie voor Antilliaanse en Arubaanse Zaken werkten gistermiddag in harmonie aan de agenda voor het komende Parlementair Overleg Koninkrijksrelaties. Totdat Hero Brinkman (Partij voor de Vrijheid) de vergadering liet ontploffen. Brinkman had het begin van de bespreking gemist en vroeg aan het einde of het onderwerp ‘Corruptie’ op de agenda van het POK was gezet.

,,Ja,” antwoordde commissievoorzitter Willibrord van Beek (VVD). ,,Dat kan aan de orde worden gesteld bij het agendapunt ‘good governance’.”
Brinkman: ,,Nee, dat is goed bestuur. Ik wil het over corruptie hebben.”
Van Beek: ,,Corruptie valt onder het onderwerp ‘good governance’.”
Brinkman: ,,Waarom staat dat er dan niet?”
Van Beek: ,,Omdat ‘good governance’ een verzamelbegrip is. De SP wil het graag over financieel wanbeleid hebben. Dat valt ook onder ‘good governance.’”
Brinkman: ,,Jullie hebben mij beloofd (vorige week, tijdens een besloten vergadering; red) dat corruptie op de agenda zou worden gezet.”
Van Beek: ,,Daar mag je het over hebben, niemand houdt je tegen.”
Brinkman: ,,Waarom staat er dan niet gewoon ‘corruptie’ op de agenda. Ik houd niet van woordspelletjes. Ik ben er voor om de dingen bij hun naam te noemen.”
Van Beek: ,,Luister nou….”
Brinkman: ,,Je kunt zeggen wat je wilt maar ik luister toch niet meer naar je.”
Van Beek: ,,Hero, doe niet zo flauw, man.”

PvdA senator Marijke Linthorst (zij was begin deze maand samen met Van Beek in Willemstad om met de Antilliaanse Statenvoorzitter Pedro Atacho te overleggen over het ‘probleem Brinkman’): ,,Doen jullie altijd zo narrig tegen elkaar?”
Brinkman: ,,Ik wil gewoon over corruptie kunnen spreken.”
Van Beek: ,,Dat mag je ook.”
VVD’er Johan Remkes: ,,Laten we hiermee ophouden, dit is te kinderachtig voor woorden.”

Tot zover het vriendelijkste deel van de aanvaring tussen Brinkman en de overige Kamerleden. Want de emoties kregen pas de vrije loop nadat het Eerste Kamerlid Fred de Graaf (VVD) vertelde dat de Antillenwoordvoerders in de Senaat het voorstel van hun collega’s in de Tweede Kamer steunen om het reglement van orde van toepassing te verklaren op het POK. Namens de Staten heeft de Antilliaanse Statenvoorzitter hier om verzocht, in de hoop dat op die manier Brinkman in toom kan worden gehouden. De Graaf: ,,Het reglement geeft geen enkele garantie dat het POK niet opnieuw op een mislukking uitloopt. We kunnen ons, juist in deze fase van staatkundige hervorming, niet veroorloven dat het ons weer niet lukt inhoudelijk met elkaar van gedachten te wisselen.” ,,Ik zou alle delegaties willen verzoeken zich in te spannen om het overleg te laten doorgaan en over de echte inhoud te spreken. Maar als er delegatieleden zijn die van plan zijn er een Janboel van te maken, is het misschien beter te overwegen het POK maar helemaal af te blazen. Een tweede debacle kunnen we niet hebben”, aldus senator De Graaf.

Die oproep werkte bij Brinkman als een rode lap op een stier: ,,Ik verwacht niet dat het POK zal verlopen zoals onze voorzitter Van Beek denkt. Ik zal mijn woorden herhalen en niemand die mij kan afhameren.” ,,Ik heb ze eerder in de Tweede Kamer gezegd en ik zal dat zeker tijdens het POK weer doen. Ik ben bang dat zij daar aan de overkant niet willen horen wat ik te zeggen heb over corruptie. Met hun lange tenen zullen ze wel heel snel de zaal uitlopen. Ik heb er een hard hoofd in dat er iets van het POK terechtkomt.”

Voor Linthorst reden om Brinkman te vragen of hij denkt de corruptie op te lossen door ‘te schelden en te tieren.’
,,U kunt uw doel toch veel beter bereiken door het op een beschaafde manier te zeggen. Zo maakt u echt geen einde aan de corruptie.”
Brinkman: ,,Bedoelt u te zeggen dat ik niet beschaafd ben? Omdat ik de dingen op een begrijpelijke manier zeg? Bovendien: Het is mijn doel helemaal niet om een einde aan de corruptie te maken. Mijn doel is om zo snel mogelijk van die eilanden af te komen.”
Van Beek: ,,Het is duidelijk, de heer Brinkman is er op uit het POK op te blazen.”
Ronald van Raak (SP): ,,Brinkman probeert ons te gijzelen. De vraag is: Laten wij ons gijzelen of niet?”

Het slotakkoord was voor John Leerdam (PvdA): ,,Misschien blijken de tenen van de Antilliaanse delegatieleden helemaal niet zo lang als de heer Brinkman hoopt en staan onze Antilliaanse collega’s ver boven zijn provocaties.”

Als het de PVV’er al zo gemakkelijk lukt zijn ‘nuchtere Hollandse collega’s’ hoog in de gordijnen te jagen, dan wacht gastheer Van Beek tijdens het POK een zware taak ,,Ik hoop dat we met zijn allen niet zo dom zijn in de val van Brinkman te trappen.”

De leden van commissie NAAZ zijn er in elk geval niet gerust op: In de wandelgangen werd nog lang nagekaart met als klemmende vraag: Hoe kan worden voorkomen dat Brinkman in zijn eentje de parlementen van drie landen in een wurggreep houdt. Het besluit dat het Presidium van de Tweede Kamer vandaag neemt om het eigen reglement van orde ook te laten gelden voor het POK, zal de PVV’er er niet van weerhouden zijn ‘belofte’ waar te maken.