Churandy Martina laat zich niet opjagen en blijft relaxed

bron: De Gelderlander 230508

HENGELO - De snelste atleet van de FBK-Games 2007 is als eerste terug in Hengelo. Toeval of niet, sprinter Churandy Martina, vorig jaar winnaar van de 100 meter in Hengelo, liep gistermiddag alweer relaxed rond in het FBK-stadion. Zonnebril op de neus, acclimatiseren.

Gast van de organisatie, bij een jeugdclinic voor Nederlandse en Duitse atleten. De Antilliaan, maandag vanuit Curaçao in Nederland aangekomen, speelde vlot zijn rol van vedette. Een vedette is Martina (3 juli 1984) in de atletiekwereld zeker. Misschien wel de beroemdste sporter van het eiland. Niet vaak daar, want hij is behalve atleet ook nog student. In de VS, zoals veel Antillianen, in zijn geval El Paso, Texas.

"Hier in Nederland begint mijn Europese seizoen" , legt de sprinter uit. "Volgende week ga ik naar Berlijn, voor de eerste wedstrijd van de Golden League." Alles draait voor Martina dit jaar om de Spelen in Peking. Als de nummer vijf van het WK 2007 op zowel 100 als 200 meter, weet hij de ogen op zich gericht. Vooral op de Antillen. Want hij start, ondanks een Nederlands paspoort, voor de Nederlandse Antillen. "Van Nederland heb ik weinig ondersteuning gekregen, daarom was de afweging niet zo heel moeilijk." Martina heeft op de 100 meter tien-rond staan, gelopen op 12 april van het vorig jaar in El Paso. "Een magische grens op de sprint", erkent hij grif. "Je moet daar niet te veel bij stil staan. Natuurlijk werk ik er naar toe om die grens te doorbreken. Maar het komt een keer, daar vertrouw ik op. Wanneer, is niet te voorspellen. Ik ga daar relaxed mee om." Zijn Antilliaanse aard helpt hem daarbij. Geen Hollands gestress, geen zorgen over een persoonlijk record wat niet te bestellen is. "Een toptijd op de sprint neerzetten is een doel, maar het lukt alleen als alles tot in detail klopt. Dat maakt het tot wat het is: het koningsnummer van de atletiek.

"Hij is graag in Hengelo, waar de zon hem gisteren al toelachte. "Er woont een nicht van me in Nederland. Ze komt kijken. Ook vrienden die in Nederland wonen, zullen er zijn. Ik verheug me op deze wedstrijd."