Neysa Hooi international van Antillen

bron: Dorpsplein Haaksbergen

Voordat ze aan haar studie rechten en economie in Nijmegen zou beginnen, wilde Neysa Hooi (19) er graag een jaartje tussenuit. Ze koos voor Curaçao, het eiland waar haar vader woont.

Een jaartje werken, volleyballen en relaxen om er vervolgens weer stevig tegenaan te gaan. Zo had de Haaksbergse het zich voorgesteld toen ze een jaar geleden in het vliegtuig naar de Nederlandse Antillen stapte. Volgende week keert ze terug. Maar slechts voor even. Want in de zomer reist ze opnieuw naar Curaçao. Hooi is geselecteerd voor het Antilliaanse volleybalteam.

De kersverse international doet in juli met de eilandenploeg mee aan een landentoernooi op Barbados. "Ja, ik ben nu dus international. Dat klinkt wel interessant. Het is een heel leuke ervaring", zegt ze vanaf Curaçao. Het landentoernooi met Barbados, Jamaica, Trinidad & Tobago, Bahamas, St. Lucia, Aruba en de Nederlandse Antillen is in juli. Dat moet het sportieve hoogtepunt worden van haar jaar in het Caribisch gebied. "Ik wilde graag een jaar wat anders doen. Daarom ben ik naar Curaçao gegaan. Maar ik lig niet hele dagen op het strand hoor! Nee, ik werk ook en wilde graag blijven volleyballen", zegt de van Longa'59 (Lichtenvoorde) afkomstige speelster. Daarvoor speelde ze jarenlang voor Havoc.

Hooi speelde in de competitie mee met het team van Stakanahachi, dat op Curaçao in de hoogste klasse uitkomt. Het niveau van die competitie is volgens haar vergelijkbaar met de regiodivisie in Nederland. "Maar de opzet is heel anders. De competitie bestaat maar uit acht teams. Eerst speelt iedereen tegen elkaar en daarna zijn er play-offs. We speelden vaak tegen dezelfde tegenstanders. Dat kan ook niet anders. Want het eiland is niet zo heel groot. Curaçao telt 170.000 inwoners." Hooi werd kampioen met Stakanahachi. In de finale van de play-offs werd gewonnen van Hurricane. De volleybalkenners op het eiland hadden nog een verrassing voor haar in petto. De Haaksbergse werd benoemd tot most valuable player (mvp) van Curaçao. Het verblijf van Hooi bleef ook niet onopgemerkt bij de media op het eiland. Hooi stond regelmatig in de krant op Curaçao. De grootste verrassing voor haar was de selectie voor de nationale ploeg van de Antillen. Die bestaat uit speelsters van Curaçao en Bonaire. "Ik was er blij mee, maar moest wel het nodige regelen. Ik zou aanvankelijk later naar Nederland teruggaan. Maar nu vlieg ik volgende week al terug en ga een maand later weer naar Curaçao. Dan train ik twee weken met de nationale ploeg mee en gaan we vervolgens naar Barbados. Dat toernooi is van 12 tot en met 21 juli."

De beste volleybalsters van de Antillen trainen al enkele weken met elkaar. "Vier keer in de week. Dat is vaker dan met Stakanahachi. Als ik straks even in Nederland terugben, ga ik de tussenliggende weken bij Longa'59 meetrainen. Dan heb ik geen trainingsachterstand als ik weer naar de Antillen ga." Het is Hooi prima bevallen op Curaçao. Met haar Antilliaanse teamgenoten kan ze het goed vinden. Ze heeft ook de lokale taal Papiamento redelijk onder de knie gekregen. "Dat is een mixtaal van onder meer Portugees, Spaans, Frans en Nederlands. Ze horen hier wel dat ik het niet vloeiend spreek. Maar het wordt wel gewaardeerd dat je moeite doet om Papiamento te leren. Dan wordt een foutje af en toe niet kwalijk genomen." Eind juli zit het tussenjaar er voor haar op. Dan kan ze alle aandacht richten op haar studie in Nijmegen en het nieuwe seizoen bij Longa'59. Ze heeft besloten in Lichtenvoorde te blijven spelen. "Ik wil graag het eerste team halen. Hoe mijn kansen zijn, is nu moeilijk te zeggen. In juni zal er wel een gesprek zijn bij Longa'59 waar ik meer over volgend seizoen hoor." Gymnastiek Gymnastiekvereniging Vlugheid & Kracht houdt zondag onderlinge wedstrijden. De jeugdleden van de vereniging gaan de strijd met elkaar aan. De wedstrijden beginnen om 9 uur in Sporthal De Els aan de Trompstraat. Aan het eind van de dag is bekend wie in de verschillende leeftijdsgroepen de nieuwe clubkampioenen zijn en wie de wisselbeker mee mag nemen. Bridgeclub De zesde en laatste clubcompetitieronde van het seizoen van de Bridgeclub Haaksbergen is deze week afgesloten.

In de A-groep eindigden op de eerste drie plaatsen de paren Calten/Van Blijswijk; Mensing/Hoek en Dalenoord/Spitholt. Vanuit de B-groep promoveerden de paren Kersemaekers/ Kleinhout; echtpaar Overbeeke en Heitkamp/ Maatkamp naar de A-groep. Het paar Eijsink/Schröder en het echtpaar Broekhuis waren de besten in de C-groep en spelen de volgende competitie in het nieuwe seizoen in de B-groep. Het seizoen wordt op dinsdag 27 mei afgesloten met de slotdrive. Op zondag 1 juni wordt de Haaksbergse fietsbridgedrive gehouden. Daarna is er op alle dinsdagavonden tot en met 26 augustus de open zomeravonddrive bij 'De Oude Molen' aan de Fazantstraat. Seizoensafsluiting Voetbalvereniging Haaksbergen heeft tijdens de familiedag de jeugdspelers van het jaar bekend gemaakt: Celine Bouwmeesters (MB1), Lars Baltink (F1), Tess Kleinsman (F2), Ilse Reuvers (E2) en Annouar Fawzi (E1). Algemeen jeugdspeler van het seizoen werd B1-speler Dario Prinsen.