Expositie olieverfschilderijen Saida Hernandez op Curaçao

bron: Landhuis Bloemhof

Landhuis Bloemhof presenteert vanaf zaterdag 28 juni de expositie “Asina nos a biba” van Saida Hernandez (Curaçao, 1935). De kunstenares is deze zaterdag van 10.00 tot 16.00 uur aanwezig om gasten uitleg te geven over haar werkwijze.

Saida Hernandez verteld hoe het begonnen is: “Het schilderen is begonnen met de wens om in ons appartement in New York, waar wij in de jaren vijftig woonden, een hoekje te creëeren met enkele Curaçaose antieke curiosa.

Aan de muur wilde ik graag een schilderij met een Curaçaos landschap. Tijdens één van mijn volgende reizen naar Curaçao, heb ik hier en daar geïnformeerd waar ik een Curaçaos schilderij kon kopen. Ik kreeg veschillende namen door, maar aangezien ik steeds maar kort op Curaçao was, had ik niet genoeg tijd al die adressen langs te gaan. Eén keer heb ik een olieverfschilderij gekocht, maar toen ik het ophing paste het niet in onze woonkamer.

Zo kwam bij mij de gedachte naar boven: “Saida, je woont in een grote stad met alles binnen handbereik, waarom probeer je het niet zelf?” Zo gezegd, zo gedaan! Ik ben naar de speciaalzaak in kunstenaarsbenodigdheden Arthur Brown gestapt op de 45 ste straat tussen de 5th en 6th ave. De verkoper heeft mij alles uitgelegd en de nodige informatie gegeven om mijn kanvas, verf, olie, penselen etc. te kopen.

Het eerste schilderij was van het gebouw van de Democratische partij in de Breedestraat in Otrobanda. Vandaaruit ben ik zonder ophouden verder gegaan. Pas toen wij weer naar Curaçao terugkeerden, ben ik begonnen met het schilderen van interieurs van woonhuizen. De meeste uit Otrobanda, waar ik geboren ben. Ik had de behoefte in mijn schilderijen te laten zien hoe de interieurs in hun eenvoud gemeubileerd waren.

De bentwood meubels van Thonet uit het begin van de XXe eeuw hadden mijn voorkeur, aangezien deze in bijna alle huizen hier op Curaçao stonden, van bandariba tot bandabou. Zo zijn wij aan de titel van de expositie gekomen, “Asina nos a biba.”

De expositie is te bezichtigen tot 27 juli 2008. Landhuis Bloemhof is gelegen aan de Santa Rosaweg no 6. Openingstijden: Maandag tot en met zaterdag van 09.00 – 16.00 uur. Telefoon: 737 5775, e-mail: info@bloemhof.an, website: http://www.bloemhof.an/