Nederlandse DJ's op de Antillen?

bron: LPI Web Media Facts
Geschreven door Martijn van Niekerk

Na 9 dagen was het zondagavond helaas weer zo ver, om half 6 Antilliaanse tijd kwam de transferbus weer naar het resort om ons op te pikken. Half 10 vertrok het vliegtuig en gisteren om half 12.30u Nederlandse tijd weer geland op Schiphol. Conclusie is kortweg dat ik zeker terug wil naar het eiland, leuke mensen, mooie omgeving en het weer daar is gewoon helemaal ideaal.

Maar ik neem aan dat jullie de site niet lezen voor mijn vakantieverhalen, dus bij deze een update van de column en voor vragen over de vakantie kunnen julile altijd contact met me opnemen ;).

Wat mij opviel op Curacao, was dat er bij de radiostations op het eiland gewoon Nederlandse DJ's te horen zijn. De Nederlandstalige dan uiteraard, want er zijn er ook die in het Papiamentu uitzenden, de taal die gesproken wordt op het eiland naast Nederlands.

Eigenlijk hebben de Antillianen het helemaal niet slecht qua meertaligheid, veel spreken er namelijk Nederlands, Engels, Spaans en Papiamentu, wat weer een mengelmoes is van o.a. Spaans, Nederlands en Engels.

Maar even terug naar de DJ's: als ik op de Antillen ben, wil ik Antillianen horen en geen Nederlanders. Voor Nederlandse dj's had ik ook naar Q-music of enig andere zender via internet kunnen luisteren uit NL. Wat dan ook raar is: de stemmen klinken dan vaak ook nog eens precies zoals bij ons. Toch jammer om dan geen Antillianen te horen, kan hier niet iets aan gedaan worden? ;)

Televisie van het eiland was dan weer wel in het Papiamentu, zo heb ik even naar de samenvatting van NL- Roemenië gekeken, toen je allemaal hossende Antillianen in het Oranje zag. Erg mooi om te zien :). Eerst commentaar in het Papiamentu en daarna in het Nederlands.

De Antillianen volgden het zelf niet zo echt had ik het idee, bij de schermen in Willemstad waren overwegend Nederlanders te vinden, in ieder geval bij het cafe waar ik was. Ook niet geheel erg naar mijn mening, ik kwam daar immers niet om voetbal te kijken, maar om te relaxen en het eiland te verkennen.

Op het gebied van media zijn dit eigenlijk mijn bevindingen op Curacao, een eiland waar ik het liefst vandaag naar terug zou willen keren!