De kracht achter John Leerdam; ‘Naast elke succesvolle man een sterke vrouw’

bron Amigoe

WILLEMSTAD — Sterke vrouwen merkt John Leerdam snel op. Al in zijn opvoeding maakte hij zo’n vrouw van zeer dichtbij mee: zijn moeder. “Toen mijn moeder scheidde nam zij zich meteen voor om geen onderstand te gaan trekken maar voor haar gezin te strijden”, herinnert Leerdam zich. “Als alleenstaande vrouw opende zij zo’n 35 of 40 jaar geleden een snèk in de Oranjestraat. door Sharlon Monart In die tijd waren er niet veel snèks en trùks di pan. Zonder formele koksopleiding leerde zij haar talenten verfijnen om een product te leveren waar de klanten voor terugkwamen.” Leerdam is dan ook heel trots op zijn moeder die nu de leeftijd van 82 jaar heeft bereikt. “Je ziet dat ontwikkeling een sleutel is tot succes. Denk dan niet alleen aan formele en hoge opleidingen – ook wat je in de vingers hebt is nuttig. Maar je moet bereid zijn klein te beginnen en veel werk te verzetten om je doel te bereiken.”

John Arnold Walther Julius Leerdam is op 23 juli 1961 te Curaçao geboren als kind van een Surinaamse vader en een moeder uit St. Kitts. Uiteindelijk opgevoed door zijn alleenstaande moeder volgt Leerdam na de middelbare school zijn neus voor kunst. Zijn toewijding aan en inzicht in film en theater leveren hem alom erkenning. Hierin is de Lifetime Service Award van de non-profit Council for Opportunity Education zonder meer een mijlpaal. Leerdam is de eerste niet-Amerikaan die deze prijs krijgt.

Al op de middelbare school vindt de gedreven Leerdam een balans tussen productief bezig zijn en ook tijd nemen voor reflectie en kennisoverdracht; hij raakt goed bevriend met Roseline Bulo. “Zij was rustig en had een heel zachte stem. Maar ik zag dingen in haar ogen die mij tot haar brachten. Dat geldt ook voor haar intelligentie.” Enkele jaren daarna treden de twee hartsvrienden in het huwelijk. “Dat was een groots feest. We hadden 300 uitnodigingen de deur uitgedaan en er waren 750 gasten. Velen herhaalden telkens weer dat wij een goed paar vormen. Nu zijn we al 18 jaar getrouwd – en ruim 25 jaar bevriend – en nog is het verfrissend en leuk. Onze band gaat veel verder dan het seksuele – het is emotioneel en ook spiritueel. God is belangrijk voor ons.” “Roos is mijn motivator en klankbord. Telkens wanneer ik voor een belangrijke beslissing sta, doe ik een beroep op haar intelligentie, scherp waarnemingsvermogen en loyaliteit”, deelt Leerdam verder mee. “Men zegt wel dat er achter elke succesvolle man een sterke vrouw staat. Op grond van mijn ervaring zou ik stellen dat naast elke succesvolle man een sterke vrouw staat.” Leerdam vergelijkt zijn huwelijk met dat van de Amerikaanse presidentskandidaat Barack Obama. In september 2006 had hij het genoegen Obama persoonlijk te ontmoeten. “We zijn van dezelfde generatie die ik ‘generatie- 40X’ noem. Ook Baracks echtgenote Michelle lijkt mij iemand die op zachte, intelligente manier haar man helpt en steunt. Zij is een stijlvolle, sterke vrouw. Leerdam vindt dat zijn echtgenote een succesvolle advocaat kan worden als zij dat zou willen. Dit door de grondige manier waarop zij zaken doet. “Ik plaag haar wel eens: jij gaat tot op het bot, zeg!”

Het is Roos die vooral de familiebanden ‘bewaakt’. “Ik ben een workaholic. Dat mag bekend zijn”, stelt Leerdam. “Het is dan mijn vrouw die mij zegt: ‘John, bel je moeder op’. Het is fascinerend om te zien hoe ze haar geliefden beschermt en contacten onderhoudt. Ze heeft die aspecten in mij tot ontwikkeling gebracht – de binding, de aura’s, de spiritualiteit van onze relatie.” Leerdam geeft toe dat het soms op het moment niet leuk is wanneer zijn echtgenote een kritische opmerking maakt. “Maar het houdt me wel scherp en ik waardeer het even later wel.” Leerdam valt even stil. Hij kijkt even de andere kant uit. Blinken daar tranen in zijn ogen? “Ik praat nooit publiekelijk over mijn vrouw. Ze blijft altijd op de achtergrond, op een hoger niveau. Maar dit was een bijzonder gesprek. Roos is als een stille kracht die mij steunt. Het is soms bijna eng: ik zit ergens alleen en denk aan Roos – en juist op dat moment gaat de telefoon en is zij het. We voelen en vullen elkaar uitstekend aan. En niemand laat mij zo hartelijk lachen als Roos.”