bron: NAAM
Iedere school van het Funderend Onderwijs op Curaçao krijgt in de komende dagen het lesmateriaal ‘Tempu Tempu’ voor klas 6 bezorgd door vrijwilligers van de stichting NAAM.
Dat gebeurt ter ondersteuning van het werk van de leerkrachten in de Siman di Kultura. De pakketten voor klas 4 en 5 zijn vorig schooljaar verspreid, samen met Fundashon Material pa Skol.
‘Tempu-Tempu’, een product van het National Archaeological Anthropological Memory Management (NAAM) gaat over het cultureel erfgoed van Curaçao, Bonaire, Sint Maarten, Sint Eustatius en Saba. Kinderen krijgen kennis over hun eigen cultuur door op een spelende, actieve manier bezig te zijn. Voorbeelden van onderwerpen die in ‘Tempu Tempu’ aan bod komen, zijn ‘verschillende huizen’, ‘plantages’, oude ambachten, ‘tollen’, ‘Sint Maarten’, ‘Vissers van Sint Eustatius en Saba’. De lessen bevatten ook veel opdrachten. Voorbeelden zijn een poster of folder ontwerpen, het maken van een tol uit een kalebas, een tentoonstelling opzetten, of een eigen tuin ontwerpen.
Naast leerlingenboekjes en handleidingen, zijn de leskisten een belangrijk en leerzaam onderdeel van het lespakket. In de leskist zitten allerlei replica’s van cultureel erfgoed, zodat de kinderen deze niet alleen op een plaatje zien, maar ook in het echt kunnen bekijken, voelen en uitproberen. De leskisten stimuleren het actief ontdekken van de eigen geschiedenis. Het lespakket is uitgebracht in het Papiamentu (Tempu-Tempu) en Nederlands (‘van Tijd tot Tijd’).
Voor buurtorganisaties zijn de drie delen van de lessenserie Tempu-Tempu gratis te verkrijgen bij NAAM, Johan van Walbeeckplein 13, tijdens de ochtenduren.
Dat gebeurt ter ondersteuning van het werk van de leerkrachten in de Siman di Kultura. De pakketten voor klas 4 en 5 zijn vorig schooljaar verspreid, samen met Fundashon Material pa Skol.
‘Tempu-Tempu’, een product van het National Archaeological Anthropological Memory Management (NAAM) gaat over het cultureel erfgoed van Curaçao, Bonaire, Sint Maarten, Sint Eustatius en Saba. Kinderen krijgen kennis over hun eigen cultuur door op een spelende, actieve manier bezig te zijn. Voorbeelden van onderwerpen die in ‘Tempu Tempu’ aan bod komen, zijn ‘verschillende huizen’, ‘plantages’, oude ambachten, ‘tollen’, ‘Sint Maarten’, ‘Vissers van Sint Eustatius en Saba’. De lessen bevatten ook veel opdrachten. Voorbeelden zijn een poster of folder ontwerpen, het maken van een tol uit een kalebas, een tentoonstelling opzetten, of een eigen tuin ontwerpen.
Naast leerlingenboekjes en handleidingen, zijn de leskisten een belangrijk en leerzaam onderdeel van het lespakket. In de leskist zitten allerlei replica’s van cultureel erfgoed, zodat de kinderen deze niet alleen op een plaatje zien, maar ook in het echt kunnen bekijken, voelen en uitproberen. De leskisten stimuleren het actief ontdekken van de eigen geschiedenis. Het lespakket is uitgebracht in het Papiamentu (Tempu-Tempu) en Nederlands (‘van Tijd tot Tijd’).
Voor buurtorganisaties zijn de drie delen van de lessenserie Tempu-Tempu gratis te verkrijgen bij NAAM, Johan van Walbeeckplein 13, tijdens de ochtenduren.