Aruba besteedt miljoenen extra om toerist te behouden

bron: Paradise FM

Aruba geeft vanwege de economische crisis 10 miljoen dollar (ongeveer 7,5 miljoen euro) extra uit voor de promotie van toerisme. Dat hebben de autoriteiten op het Caribische eiland maandag bekendgemaakt. Met het geld moeten vooral Amerikanen worden overgehaald om een vakantie te boeken.,,Er is geen reden tot paniek op Aruba'', maakte de Arubaanse minister van Financiën Nilo Swaen duidelijk, op basis van een inventarisatie van de centrale bank onder Arubaanse financiële instellingen.

,,Gezien de ontwikkelingen wereldwijd moeten we echter blijven investeren in toerisme, want deze sector is onze belangrijkste economische pijler.''Ahata, in Aruba de brancheorganisatie voor het hotelwezen, zegt dat er voor het komende voorjaar 20 tot 25 procent minder boekingen zijn gedaan dan in dezelfde periode in 2007. ,,Dat kan net zo goed liggen aan de Amerikaanse verkiezingen. Vaak wachten zij met het boeken van hun vakantie tot de uitkomst bekend is'', aldus woordvoerder Rob Smith.

Smith vervolgt: ,,Ook hopen ze dat de prijzen voor Caribische bestemmingen nog verder zakken dan nu al het geval is. Wij blijven promoten want het voorjaar zijn de belangrijkste maanden voor Aruba.Bijna 60 procent in de sector wordt in die tijd verdiend.

''De eerste acht maanden van dit jaar ontving Aruba meer bezoekers dan in dezelfde periode vorig jaar. In september was er echter een daling van 11 procent. Voor oktober en november zullen de resultaten niet veel afwijken van die van vorig jaar, blijkt uit gegevens van Ahata.

Ahata, de Arubaanse overheid en de Aruba Tourism Authority (ATA) kiezen niet voor prijsverlagingen voor toeristen die naar Aruba willen gaan. ,,Dat zal ook niet gaan, omdat we zitten met vaste lasten en een duurzaam, hoogwaardig product willen leveren'', aldus Smith. ,,Andere Caribische eilanden hebben geen andere keuze dan hun prijzen te verlagen, omdat zij geen geld hebben voor extra promotie.

''Vorige maand is Aruba begonnen met een agressieve publiciteitscampagne in de Verenigde Staten. Van posters in de metrostelsels van New York en Boston tot spotjes in alle grote Amerikaanse bioscopen wordt de aandacht op het Carabische eiland gevestigd. Potentiële toeristen worden ook per e-mail bestookt met Arubaanse advertenties. Aruba besteedt dit jaar door de nieuwe campagne bijna het dubbele van het bedrag dat was begroot voor de promotie van toerisme.