'Halve waarheden en hele leugens over Marlies'

bron: Algemeen Dagblad

Officier van justitie op Bonaire David van Delft heeft donderdag bevestigd dat Ryan P. (27) de ontvoering en dood van Marlies van der Kouwe afgelopen maandag heeft bekend.

Van Delft wilde, in het belang van de ‘zorgvuldigheid’ van het onderzoek op geen enkele manier ingaan op de manier waarop dat Marlies is omgebracht, op welke plek op het eiland en of zij ook aangerand of verkracht zou zijn door P.

,,Wij weten heel veel, maar het onderzoek is nog niet klaar. Wat de verdachte vertelt is wellicht niet wat wij weten. We moeten nog heel veel dingen onderzoeken die we niet willen delen met de buitenwereld. Op Bonaire kun je weinig doen zonder dat dat gezien wordt.’’

Van Delft benadrukte ook dat de beide verdachten nog steeds in alle beperkingen zitten en dus alleen met hun advocaten mogen praten. ,,Die beperkingen gelden ook voor ons. Als ik bijvoorbeeld over de doodsoorzaak zou praten, schend ik de beperking. Ik wil ook niet zeggen waar en wanneer zij is overleden en ook niet praten over een mogelijke samenwerking daarbij met anderen. Ik zou graag willen vertellen wat ik weet, en dat is heel veel, zowel aan de pers als aan de ouders en familie, maar dat kan nu niet.’’

Het OM is ook bezorgd dat mogelijke bevindingen nog te horen getuigen zou kunnen beïnvloeden. ,,Dat zou het onderzoek schaden.’’

Of er sprake is van een zedendelict, moet volgens Van Delft uiteindelijk worden vastgesteld door de patholoog anatoom van het NFI in Rijswijk. ,,Die gaat dat onderzoeken.’’ Het lichaam van Marlies wordt binnenkort naar Nederland overgevlogen.

Op de berichten in de media naar aanleiding van de uitspraken van de moeder van Ryan wilde Van Delft evenmin ingaan. Moeder Pietersz vertelde na een gesprek met haar zoon afgelopen dinsdag dat haar zoon de tas van Marlies had willen roven en haar door haar tegenstribbelen had gewurgd. ,,Ik constateer een spanning tussen bepaalde belangen. Er zijn de afgelopen dagen halve waarheden en hele onjuistheden verteld, maar vraag aan de pers te wachten. We zijn niet klaar. Geef ons tijd. We willen het ongestoord en goed afmaken'', aldus Van Delft

Ryans' advocaat, Marga Domingo, mag ook na de persconferentie donderdag nog steeds niet reageren op de uitlatingen van politie en justitie over de toedracht van de moord op marlies. ,,In eerste instantie zouden de beperkingen van mijn cliënt afgaan. Het Openbaar Ministerie heeft mij vandaag echter laten weten dat dat pas gebeurt als het onderzoek is afgerond. Ik schat pas over een week,’’ aldus Domingo tegen het AD.

Donderdag is op Bonaire ook de herdenkingstocht voor Marlies gehouden. De tocht, waarvoor de bewoners van Bonaire waren opgeroepen mee te lopen, begon om half zes (in Nederland 23.30 uur) en eindigde bij de fabriek waar Marlies in de nacht van 20 september verdween. Tijdens de bijeenkomst hielden de ouders van Marlies een toespraak.