Eberhard van der Laan aan zet met VIA

bron: Antilliaans Dagblad

Willemstad/Den Haag - De soap rond de VerwijsIndex Antillianen ligt ook Nederland zwaar op de maag. Dat blijkt uit het feit dat de kersverse minister voor Integratie Eberhard van der Laan (PvdA) al op zijn tweede werkdag een uur lang informeel - dus achter gesloten deuren - overleg voerde met de Eerste Kamercommissie voor Antilliaanse en Arubaanse Zaken.

Die afspraak was oorspronkelijk gemaakt met de vorige week afgetreden minister Vogelaar. Dat het overleg desondanks doorgang vond, was de uitdrukkelijke wens van haar opvolger Van der Laan. ,,Ik had mij kunnen voorstellen dat de minister andere prioriteiten heeft maar hij liet weten graag te willen komen.
Daaruit blijkt dat hij zich realiseert hoe gevoelig deze kwestie ligt”, aldus commissievoorzitter Marijke Linthorst.

Van der Laan bevestigde dat gistermiddag tegenover deze krant. ,,We hebben alleen over de VIA gesproken. Het is een gevoelige en bijzonder ingewikkelde zaak. Ik wil mij eerst zo goed mogelijk laten informeren en daar was het overleg met de Commissie NAAZ onderdeel van,” aldus de bewindsman na afloop.

,,Ik heb nog niet eens de brief van het kabinet gelezen waarin de brief van mevrouw Vogelaar over het schrappen van de VIA wordt ingetrokken. Ik weet hoe gevoelig het vooral ook op de Antillen ligt dus ik wil heel zorgvuldig te werk gaan. Daarom zeg ik er op dit moment liever inhoudelijk nog niets over”, aldus de bewindsman. De senaat heeft Van der Laan duidelijk gemaakt dat men zeer gereserveerd staat ten opzichte van het registreren van etniciteit en dat er begrip bestaat voor de bezwaren uit de Antillen. ,,Dat de Antillen er op tegen zijn, begrijp ik heel goed”, aldus PvdA-senator Linthorst.

De commissie heeft er bij de minister op aangedrongen wel vaart te maken. ,,Voor het POK in januari moet er duidelijkheid zijn. Anders wordt dat overleg door maar een thema gedomineerd en misschien zelfs wel getorpedeerd.” Dat het Nederlandse kabinet de brief van Vogelaar over het annuleren van de VIA heeft ingetrokken, bevreemdt Linthorst ten zeerste temeer daar bij de opstelling van de brief alle drie de regeringspartijen betrokken waren. Naast Vogelaar waren dat minister Rouvoet van Jeugd en Gezin (ChristenUnie) en staatssecretaris Bijleveld van Koninkrijksrelaties (CDA).