Kamerleden: Waar gaat de RTC over

bron: Antilliaans Dagblad
Commissie wil voor 15 december geïnformeerd worden door Bijleveld

Willemstad/Den Haag - Met nog minder dan drie weken te gaan tot ‘Uur U’ is de Tweede Kamer wakker geschrokken: Wat is de bedoeling van de Ronde Tafel Conferentie van 15 december?

Die vraag kwam gistermiddag op in een vergadering van de commissie voor Antilliaanse en Arubaanse Zaken. Johan Remkes (VVD) had er lucht van gekregen dat tijdens de RTC zogeheten organieke wetten van de toekomstige landen Curaçao en Sint Maarten op de agenda staan. ,,Er gaat gesproken worden over allerlei verordeningen, onder meer over de beloning van politici en fiscaliteiten. Mijn vraag is: Wat gebeurt daar precies mee bij de RTC. Is dat een afzegening? Als dat zo is dan zou ik het zeer op prijs stellen dat vooraf met de staatssecretaris te bespreken. Ik wil sowieso weten wat die RTC eigenlijk precies inhoudt”, aldus Remkes.

Bas Jan van Bochove (CDA): ,,De vraag is of wij wel over die verordeningen gaan maar als het in de RTC aan de orde komt, zal ook de Nederlandse regering geacht worden daar een standpunt over te hebben. In dat geval wil ook het CDA vooraf weten wat dat standpunt dan is.” Van Bochove wil verder dat staatssecretaris Bijleveld van Koninkrijksrelaties de Kamer breder informeert over de inzet van de Nederlandse regering bij de komende RTC. ,,Uit de signalen die mij bereiken maak ik op dat het communicatieniveau binnen het Koninkrijk niet gelijk is. Anders dan deze Kamer zijn de Staten betrokken bij de RTC. Dat is geen punt en u hoort mij ook niet klagen maar ik wil wel alle informatie.”

Commissievoorzitter Willibrord van Beek nam het op zich Bijleveld te vragen om een brief over de RTC. Die kan besproken worden op 11 december als de commissie een algemeen overleg met de bewindsvrouw heeft. Dan geeft zij ook een toelichting op de uitkomsten van de Politieke Stuurgroep Staatkundige Vernieuwing die deze week op Sint Maarten wordt gehouden.