Column: De man was moe!

door Arthur Donker

Ik moet zo lachen want van de week schreef Eduard Pasman dat hij na jaren weggeweest te zijn weer eens een keertje op deze klip kwam kijken en zo verrast was over de veranderingen hier.

In de laatste alinea waarschuwde hij ons allemaal dat wij maar niet met een slok op achter het stuur moeten kruipen.
Vandaag hoorde ik dat er een motorfietser aangereden werd door iemand met een slok op.

Een paar jaar geleden had ik al een stukje geschreven over de blaaspijp die met zoveel ophef hier werd geintroduceerd. Er waren speciaal technische bijstanders hier naar toe gestuurd om ons politiekorps te leren hoe ze met dat blaaspijpje om moesten gaan. We hadden zelfs technische bijstand nodig om ons te leren pijpen kijk eens aan!

Met veel ophef gingen ze op een vrijdagavond de straat op en werd iedereen die een slok op had op de bon geslingerd.

De maandag na dat beruchte weekend stond er een advertentie in de kranten met de vraag of diegene die “per ongeluk” dat blaaspijpje heeft meegenomen die terug kon brengen tegen een beloning van 500 piek.
Ik denk niet dat dat pijpje ooit nog boven water is gekomen want ik heb niet meer gehoord van mensen die moesten pijpen of zo als ze van een of andere “come-back” af kwamen.

Dus ik veronderstel dat het pijpje pleitos is.

Maar wat ik altijd zo leuk vind, is als er een ongeluk is gebeurd waarbij een chauffeur dronken was, er altijd staat, dat het ongeluk was gebeurd omdat de man “moe” was.
We zijn zo hypokriet dat we nooit durven te zeggen dat hij zo blauw was als een smurf, of dat hij als een balletje was. Nee, de man was moe!
Hij heeft 14 auto’s geramd, drie geiten plat gereden, 10 meter muur verbouwd, de waslijn van de buurvrouw meegenomen en de man was moe!

Tegenwoordig als jouw toko geen HHHHhhhhappy Hour heeft kan je het wel schudden want er komt geen ziel. Elke snack, bar, restaurant, bandietenkroeg, hofi, bejaardentehuis, uitvaart vereniging, theekransje of parkietenclub heeft minstens een tot twee keer per week een Happy Hour.
En dan wordt er nooit over gedacht of je wel of niet met een slok op achter het stuur mag of dat er iemand in de groep is die BOB moet zijn.

Misschien omdat onze heren van de Hermandad er ook niet vies van zijn.

Het gaat goed totdat het fout gaat en ik heb van weinig gevallen gehoord van mensen die opgesloten werden omdat ze dronken rond reden en ongelukken hebben veroorzaakt.

Want we zijn nooit dronken maar “Cansá” en je kan niet veroordeeld worden omdat je moe bent toch?

Ik zou de heer Eduard Pasman maar aanraden “When in Rome, do as the Romans do!”
Want laten we eerlijk zijn als je op zondagavond bij Mambo Beach gaat staan controleren kun je half Curacao op de bon slingeren inclusief een paar hele hoge pieten en dat mag niet!

Gewoon blijven lachen als je volgende keer op deze klip bent Eduard!