Moeder Ryan snapt daad van haar zoon niet

Bron: Telegraaf.nl

KRALENDIJK - De moeder van Ryan P. begrijpt niet waarom haar zoon in de problemen is gekomen. P. heeft bekend dat hij in september vorig jaar de 24-jarige Nederlandse Marlies van der Kouwe heeft vermoord. Op Bonaire begint dinsdagochtend om 09.00 uur lokale tijd (14.00 uur Nederlandse tijd) het proces tegen hem.

Zijn moeder zal vanwege haar slechte gezondheid het proces niet bijwonen: „ Het spijt mij heel erg voor de ouders van Marlies dat zij hun dochter hebben verloren”, zegt Virginia P. Volgens haar was Ryan als puber behoorlijk 'wild' en haalde hij kattenkwaad uit, maar gewoon zoals jongens dat doen. „Ik zal niet zeggen dat hij braaf was, maar hij was ook niet slecht. Ik heb mijn vier zoons goed opgevoed. Ik snap niet waarom Ryan in de problemen is gekomen.”
Er is veel belangstelling voor de rechtszaak. De rechtbank zou te klein voor alle pers en belangstellenden zijn, daarom wordt het proces gehouden in een ander gebouw. De hele dag is voor het proces uitgetrokken.

Vanuit de Bon Futuro gevangenis op Curaçao vertelde P. tijdens een telefoongesprek met een verslaggever van het ANP dat het redelijk goed met hem gaat. Wel is hij een 'beetje zenuwachtig'. Hij heeft geen idee wat de strafeis van de officier van justitie wordt.

„Misschien vraagt mijn advocaat wel om schorsing van de rechtszaak, want we hebben nog niet alle informatie over de psychologische en psychiatrische tests die ik heb moeten doen. En ook het rapport van de reclassering hebben we nog niet.” P. wil niet meer inhoudelijk op zijn zaak ingaan. „Mijn advocaat zegt dat ik voor de rechtszaak niets meer moet vertellen.”
De man vertelde eerder dat hij Marlies Van der Kouwe heeft gewurgd. Dat zou zijn gebeurd tijdens een worsteling om haar tas. Een raar verhaal, volgens de eigenaresse van de apotheek waar Van der Kouwe werkte.

„Dat gelooft geen hond. Als hij alleen haar tas wilde pakken, had hij dat ook eerder kunnen doen. Ze waren allebei bij Karel's Beach Bar. Dan had hij haar niet hoeven opwachten dicht bij haar huis. Hij besloot gewoon op dat moment dat ze dood moest.”