Professionale ontwikkeling op Curaçao

Jonge professionals op Curaçao die in zichzelf willen investeren, zijn vooral op zoek naar flexibiliteit: opleidingen moeten zich aanpassen aan hun privé- en werksituatie en niet andersom. Een jong gezin of een uitdagende nieuwe positie plegen al een grote aanslag op de beperkt beschikbare vrije tijd; een klassieke opleiding in de avonduren is dan geen optie meer. 

TEKST Dick Drayer

Menno George (35) studeerde management, economie en recht aan de Hogeschool van Utrecht en werkt nu bij de consultancy-tak van Deloitte. Een drukke baan, waarin hij veel uren maakt. Menno ging op zoek naar een opleiding die flexibiliteit kon bieden en vond die in het ‘buitenland’. Net als Danielle Zuiderwijk (30), human resources manager op de afdeling personeelszaken bij Wasserij Korsow. Zij zegt: ‘Curaçao biedt nauwelijks mogelijkheden om een studie flexibel te integreren in mijn persoonlijke leven. Daarom doe ik mijn masteropleiding management online, ik studeer wanneer het mij uitkomt’.

Niet de schoolbanken in 
Menno volgt een Masters in Business Administration (MBA) bij Business School Nederland (BSN). ‘Wil je een leidinggevende baan bij de overheid of in het bedrijfsleven en ben je niet universitair opgeleid, dan is een MBA sterk aan te raden’, zegt Menno. De bestaande opleidingen via de UNA of via ICUC – het vroegere Curises – waren voor hem geen optie. ‘Die opleidingen duren weliswaar ook twee jaar, maar dan moet ik de boeken en de schoolbanken in. Dat is lastig combineren met mijn werk en privéleven.’

Bij toeval kwam Menno in contact met BSN. ‘Eens in de drie jaar komt dit instituut naar Curaçao om een klas te formeren. De voorlichtingsavond miste ik, dus toen heb ik een persoonlijke afspraak gemaakt. Dat klikte, vooral ook omdat BSN met het Action Learning-concept werkt. Dat is mij op het lijf geschreven:
geen klassikale lessen en dikke boeken.’ Action Learning houdt in dat eens in de acht weken een docent ingevlogen wordt. Dan volgen drie intensieve dagen met soms een extra masterclass, waar anderen ook op kunnen inschrijven. ‘Daarna krijg je een opdracht die je met je groep in acht tot zestien weken moet maken.
Je leert elkaars competenties te gebruiken door te praten en te reflecteren. Een dure opleiding, maar door verschillende subsidies toch betaalbaar.’ De opleiding staat volgens Menno hoog aangeschreven.

’Rond de 25.000 euro kost het. In Nederland is een subsidiesysteem voor het volgen van buitenlandse opleidingen. Dat is in de vorm van een beurs vanuit de Dick Gerdzen Foundation. Ik maak daarvan gebruik en betaal daardoor uiteindelijk 9.900 euro. Mijn baas betaalt daarvan weer de helft, dus het kost mij
ongeveer 5.000 euro voor twee jaar.’

Lastig om de juiste opleiding te vinden 
Danielle Zuiderwijk zit als HR-manager op de juiste plek. Zij zocht een opleiding om beter in haar vak te worden; niet om een carrièresprong te maken, zoals Menno. Danielle kwam drie en een half jaar geleden bij Wasserij Korsow. Het bedrijf had een enorme groeispurt doorgemaakt en was van tachtig naar tweehonderd werknemers gegaan. Maar de zaak werd nog gerund als een klein familiebedrijf. ‘Alles ging op goed vertrouwen, er werd nauwelijks personeelsadministratie gevoerd, werknemers kwamen te laat of namen onverwacht vakantiedagen op; het overzicht was totaal kwijt’, zegt Danielle.

Ze komt uit de hoek van de bedrijfskunde, is daarna bestuurskunde gaan doen met een minor in sociale organisatiepsychologie. Op Curaçao krijgt Danielle de opdracht om ‘de chaos uit het bedrijf te halen’. ‘Ik heb eerst de workflow van de wasstraat aangepakt, eenduidige afspraken gemaakt. Toen dat op orde was, ben ik me gaan bezighouden met het personeel neel. Het is hard en zwaar werken in de wasserij, dus je moet een stapje extra doen om je personeel te houden.’

Google is haar beste vriend geworden. ‘In mijn zoektocht naar aanbod van opleidingen heb ik internet afgestruind. ‘Het is enorm lastig op dit kleine eiland om de juiste opleidingen voor ons personeel te vinden. Vaak zijn ze er ook niet. Er zijn wel kleine trainingsbureaus, zoals Teamwork Curaçao van Maarten de Jong en Danielle van Joolingen. Ze bieden geen geaccrediteerde masterprogramma’s, maar hebben wel een aardig aanbod op het gebied van projectmanagement, timemanagement en presenteren.

Ook Coach Caribbean van Pieter Spuijbroek verzorgt trainingen aan bedrijven en werknemers. Om zelf up-to-date te blijven als HR-professional, raadpleeg ik vooral mijn eigen netwerk. We zijn een klein eiland en dan is het van groot belang om mensen in je vakgebied te kennen. Zij worstelen vaak met dezelfde problemen.’

Danielle sloot zich, toen ze bij de wasserij kwam, direct aan bij het HR-netwerk. ‘Dat is een grote groep van HR-professionals op Curaçao die elkaar ondersteunen. Dit netwerk kent ook een intervisie groep van acht HR-managers, die elke maand bijeen komen. Daar worden alledaagse HR-problemen neergelegd en bediscussieerd door HR-managers van Deloitte tot aan die van de politie. Daar leer ik heel veel van.’

Danielle kwam in haar zoektocht naar verbreding uit op het masterprogramma van het Nederlands Commercieel Opleidingsinstituut (NCOI). Ze zocht ook op Curaçao, maar kreeg de indruk dat hier vooral opleidingen op hbo-niveau worden aangeboden. Het NCOI biedt haar deelvakken van haar masterprogramma aan door middel van het E-learning-concept. ‘De deelvakken bestaan uit drie of vier mastervakken op universitair niveau. Ik volg de studie management, organisatie en verandering.’

Via E-learning kan zij haar tijd zelf indelen. ‘Ik volg alleen de examens op een bepaald tijdstip, samen met de mensen die in Nederland studeren. Voor mij is dit ideaal. Ik hoef ’s avonds niet naar colleges. Bovendien leer ik gemakkelijk door zelf boeken door te nemen, dat deed ik vroeger al in de collegebanken, dan las ik gewoon vooruit.’ De opleiding is prijzig, ongeveer 8.000 euro. Maar een deel wordt vergoed door haar werkgever.

Persoonlijk initiatief
Wat opvalt in de verhalen van Menno en Danielle is dat doorstuderen vooral van de medewerker zelf afhangt. Wasserij Korsow heeft maar een beperkt opleidingsbudget voor het hoger kader, maar daar ligt het probleem volgens Danielle niet. ‘Veel komt aan op het persoonlijk initiatief van de managers. De meeste van mijn collega’s zijn gewoon druk met hun targets halen en hun werk goed uitvoeren.’ Ook bij op de consultancy-afdeling van Menno bij Deloitte loopt het niet storm met consultants die naast hun werk of in de tijd van de werkgever studeren.

‘Bij de audit tak van Deloitte zijn ze heel actief, maar de adviestak waar ik in werk heeft gevarieerde klanten. Elke opdracht vereist weer andere competenties. Daar kun je geen standaard opleidingstraject op loslaten’, zegt Menno. Beiden raden anderen aan om vooral over de grenzen te kijken. Menno: ‘Zeker als je op zoek bent naar geaccrediteerde opleidingen: die zijn hier namelijk niet. Als je accreditatie geen probleem vindt, is het aanbod op Curaçao goed, maar voor mij niet flexibel genoeg om in te passen in mijn persoonlijke werk- en privésituatie.’