"Ik heb m'n buik zo'n beetje vol van die politiek hier"


“Om eerlijk te zijn heb ik me de laatste dagen een beetje afzijdig gehouden van ’t nieuws. Om ergernis te voorkomen. Het komt misschien over als nonchalant maar ik heb mijn buik zo'n beetje vol van die politiek.” Dennis Braafheid zucht. Hij is gepensioneerd onderwijzer. 35 jaar lang stond hij voor de klas en volgde de politiek op de voet. “Ik lees de krant nog wel, maar radio en TV heb ik de deur uitgedaan. Ik kan het niet meer aanhoren.”

Dennis’ reactie is een veel gehoorde op het eiland. Sinds 2010 toen Curaçao uit de Antillen stapte en een autonoom land is in het Koninkrijk is het bestuur politiek instabiel. In zeven jaar tijd kende het eiland zeven kabinetten en drie verkiezingen. De vierde is nu door de een algemeen maatregel van Rijksbestuur door Nederland veilig gesteld.

Kolonisator
De laatste regering, een interim kabinet onder leiding van Gilmar ‘Pik’Pisas wilde die voorkomen en maakte gebruik van een foutje in de wet om de Kiesraad, de organisator van de verkiezingen. buitenspel te zetten. ”Terecht”, zegt Menki Rojer, parlementslid voor de regeringspartij ‘Kòrsou di nos tur’ (Curaçao voor ons allemaal). 

Gisteren hield hij een pleidooi in het parlement tegen de op handen zijnde aanwijzing. “Het is triest en doet veel pijn om te zien dat Curaçaoënaars, de kolonisator, de onderdrukker en slavendrijver uitnodigt om zich met onze zaken te komen bemoeien. Zeg maar tegen meneer de makamba (witte Nederlander, dd) om een vuurpeloton op ons af te sturen. Als we moeten sterven in deze strijd, so be it.”

Jammer
Letice Braun vindt het jammer dat het zo ver heeft moeten komen. Zij is Curaçaose en studeert Kunstsociologie in Groningen. Ze is nu op het eiland om voor haar studie onderzoek te doen. “Dit is wel onze redding. Het is onbegrijpelijk dat onze eigen regering het volk de mogelijkheid wilde ontnemen om eigen vertegenwoordigers te kiezen. Dat druist in tegen elke vorm van democratie.”

De beschuldiging dat de ingreep van Nederland kolonialistisch zou zijn, wijst Letice van de hand. “Ik begrijp die gevoelens wel, je wilt het land toch zelf besturen. Maar we zitten samen in een Koninkrijk en dan moet je je aan de regels van het Koninkrijk houden."

Voor de gepensioneerde Dennis is er ook geen andere optie. “Ik wil mijn laatste jaren gewoon rustig op mijn eiland kunnen wonen. Daarom ben ik blij met ons Koninkrijk. Die controle is nodig, dat blijkt wel weer.”