Rechtenkwestie WK is op Curaçao een probleem

Als door een wesp gestoken reageerde topjournalist Richeron Balentien op mijn facebook-post over de bomboshi rond de uitzendrechten van het Wereldkampioenschap voetbal op Curaçao. Gisteravond appte de TV13 journalist dat ik een 'riooljournalist' ben, dat ik hier 'poep en eet ' en met mijn promotie voor NOS 'fout bezig' ben, 'illegaal' zelfs. Ik zou 'respect' moeten hebben voor wat Curaçao 'voor mij heeft gedaan'.

Wat wil het geval?

Op mijn eigen Facebookpagina waagde ik te melden dat TV13, zijn werkgever, denkt de lineaire TV-kijker te slim af te zijn, maar dat het 2018 is en de kijker gewoon op internet terecht kan om voetbal te kijken. Als voorbeeld gaf ik mijn eigen werkgever, de NOS op, die overigens - normaal gesproken - ook via de kabel op Curaçao te zien is.

Dat laatste is meteen ook het probleem. De kabelproviders kregen tijdens de openingswedstrijd een brief van DirecTV, waarin stond dat de exclusieve rechten voor uitzending van de voetbalwedstrijden bij hen lagen en dat ze een sublicentie hadden gegeven aan TV13. En of ze al hun kanalen op de kabel die het waagden wedstrijden uit te zenden maar even op zwart wilde zetten.

Providers
Met knikkende knieën en zonder enig tegenpruttelen, voldeden TDS en Flow aan dat verzoek en nu kunnen veel kijkers niet meer hun eigen zender, zoals NPO1, kiezen om te kijken. Ze worden gedwongen om af te stemmen op TV13. Mijn oproep om lineaire TV gedag te zeggen in 2018 en gewoon op NOS.nl (of de app) te kijken zou zelfs illegaal zijn en volgens topjournalist Balentien zelfs oncollegiaal.

Waarom de providers zich zo gewillig naar de slachtbank laten leiden en hun leveringsplicht naar hun klanten in de prullenbak gooien is onbegrijpelijk. Wellicht alleen te verklaren door het mogelijke feit dat zij de signalen van andere rechthebbenden, zoals de NPO zelf illegaal afnemen en doorzetten.

Richeron Balentien
Free-to Air
Wie de verschillende brieven doorspit komt er achter dat er iets niet klopt. TV13 zegt de exclusieve Free-To Air-rechten te hebben gekocht en dat ze de wedstrijden ook, maar niet exclusief, via broadband transmission mogen verspreiden. Ik neem aan dat de kabel hiermee bedoeld wordt, anders zou de verspreiding via FLOW en TDS ook nog illegaal zijn. Via de app verspreiden, zoals ze ook doen, lijkt me dan net zo illegaal.

Commentaar
Maar daar gaat het in mijn ogen helemaal niet om, ik heb er geen problemen mee dat zij de wedstrijden uitzenden. Ze doen dat met commentaar in het Papiaments en bedienen daarmee heel veel mensen op Curaçao.

Waar ik wel moeite mee heb, is dat de zender nu claimt dat als TV13 de rechten niet had gekocht, de mensen op Curaçao niet legaal hadden kunnen kijken naar het WK. Daar valt juridisch nog wel wat op af te dingen, denk ik. Kijken is iets anders dan een signaal distribueren.

Maar wat ik hinderlijker vind, is dat ze anderen dwingen naar het commentaar van TV13 te luisteren. Wie deze dagen een wedstrijdverslag beluistert op de zender, weet waarom.

Het zijn niet allemaal topjournalisten, zoals Richeron Balentien.