De Pineut


Een brief van Cornelly, een kleine ondernemer....

Beste Dick

Het staat zo mooi beschreven in de krant: "slechts tweeduizend rekeninghouders hebben meer dan tienduizend gulden bij de Girobank staan en degenen met de breedste schouders moeten het langst op hun geld wachten."

Ik heb een relatief klein eenmanszaakje, verdien er mijn schamele brood mee en krijg aan het begin van het jaar de voorlopige belastingaanslagen van het jaar er voor. Die moeten binnen twee maanden na dagtekening betaald worden, en uiteraard de naheffingen na het doen van de aangifte.

Dus ja, ik had meer dan die tienduizend op mijn rekening staan. Ik wil mijn belastingen graag op tijd betalen en spaar daarom het hele jaar 2018 en 2019 door.

Ik ben vast niet de enige eenmanszaak met dit probleem. Het is merkwaardig dat ik onder de noemer 'de breedste schouders' val en maar moet afwachten of ik mijn geld terugkrijg. Je begrijpt dat ik geen enkel vertrouwen heb dat er meer geld wordt vrijgegeven van mijn met bloed zweet en tranen gespaarde geld, dat uiteindelijk bestemd is voor de belastingdienst.

Als eenmanszaak ben ik PERSOONLIJK aansprakelijk om aan de verplichtingen te voldoen en als ik niet betaal, komt de belastingdienst gewoon mijn huis leeg halen…

Los van het feit dat ik als eenmanszaak zowel de werkgevers- als werknemerspremies moet afdragen en dus VEEL moet afdragen van elke gefactureerde gulden, kan er vast wel een betalingsregeling getroffen worden. Dat betekent wel dat ik maanden voor niks moet werken en over geen enkele gulden privé kan beschikken, als ik niet als wanbetaler te boek wil staan. Ik heb geen idee hoe ik dan mijn huur en voedsel moet betalen want ook van de nieuwe inkomsten, moet weer een deel naar de ontvanger in 2020.

Had ik maar één dag eerder geweten dat de grens tienduizend zou zijn en niet het normale internationale bedrag van honderdduizend. Of zelfs het bedrag van 25.000 dat genoemd wordt in de Landsverordening Toezicht Bank- en Kredietwezen 1994, onder het kopje "deposito bescherming" op pagina 38. Dan had ik mijn geld verspreid over mijn privé rekening en de spaarrekeningen van mijn zoons.

Gelukkig is de MCB bereid om op zeer korte termijn mij, mijn zoons en mijn bedrijf uit de brand te helpen met een nieuwe rekening, vanaf daar zal het dan ploeteren worden om alles weer in het gareel te krijgen.

Cornelly Martina*

-----

Cornelly is een van de tweeduizend bankrekeninghouders - uit een totale groep van 27.000 rekeninghouders die dinsdag gedupeerd werden door de maatregel van de Centrale Bank om na de ontstane onrust bij de Girobank de operaties van deze bank te bevriezen. Wie minder heeft dan tienduizend gulden kan vrij over zijn geld beschikken, dat is zo'n negentig procent van alle rekeninghouders. Tijdens de persconferentie volgens op de bevriezingsmaatregel stelde de president-directeur van de Centrale Bank, Bob Traa vast dat de bredere schouders het ros voorlopig moeten dragen van financieel wanbeleid bij de bank die al zes jaar onder curatele staat. Cornelly vraagt zich af, wie er heeft liggen slapen.

* Cornelly's echte naam is bij mij bekend.