Ophouden met schuldgevoelens over slavernijverleden

bron: column/weblog in Trouw van Hero Brinkman (PVV)

Gistermiddag heb ik tijdens het POK meteen een punt van orde ingebracht. Ik hoorde onze vrienden uit de West al weer zuchten. Waar komt die Brinkman nu weer mee?

Tja helaas, Brinkman had weer gelijk, de vergadering van maandag was onrechtmatig besloten verklaard, tegen het Reglement van Orde in. De voorzitter Willibrord van Beek schrok zichtbaar toen ik hem dit even vóór de vergadering vertelde. Mijn voorstel dat de notulen van deze onrechtmatige vergadering niet mee mochten worden genomen voor de slotverklaring werd niet gehonoreerd.

Dit is bizar, omdat men toch had aangenomen dat de vergadering van maandag onrechtmatig besloten is verklaard. Van de ruim 45 aanwezigen was ik echter de enige die deze mening was toegedaan. Het zij zo, wat betreft de standpunten van de PVV aangaande de Antillen weet ik dat we in de Kamer geheel alleen staan. Wel is er opnieuw besloten dat het POK geen openbare vergadering zou zijn. Ik begrijp dit werkelijk niet. Ik heb alle leden gevraagd te motiveren waarom het POK besloten zou moeten zijn. Men wist mij geen reden aan te geven.

Ik kan alleen maar bedenken dat men bang is dat het volk ziet over welke onzinnige onderwerpen en op welk niveau men dagenlang aan het vergaderen is. Puur weggegooid geld. De onderwerpen zijn niet om naar huis of in Trouw te schrijven. De agenda loopt over van de lunches en diners en muziek ’s avonds. Uiteindelijk gaat het de Antilianen erom dat ze opnieuw hun handje kunnen ophouden, waarna de Nederlanders deze hand kunnen vullen en hun plezierreisjes zeker kunnen stellen. Het zijn telkens dezelfde discussies die je met onze Antilliaanse miljonairs hebt.

Eén van de vaste onderwerpen, tijdens een dergelijke bespreking met de Antillen, is het slavernijverleden. De Antilianen stellen dat zij een collectief trauma hebben opgelopen door het slavernijverleden. Dit is natuurlijk de schuld van ons Hollanders. Vreselijke mensen zijn we toch! Ik heb gesteld dat mijn haren recht overeind gaan staan als ik dergelijke verhalen hoor. Mijn grootouders hadden met recht een trauma opgelopen van de Tweede wereldoorlog. Ik ben echter opgevoed met de gedachte dat de huidige generatie Duitsers hier niet op afgerekend kan worden. Ik begrijp dat bij vele Nederlandse burgers, die de oorlog fysiek hebben meegemaakt, de wrok tegen Duitsers nog steeds bestaat en wil daar geen waardeoordeel over vellen. Feit is wel dat geen levende Antiliaan meer fysiek heeft geleden onder het slavernijverleden, omdat dit al 145 jaar geleden is afgeschaft. Dus laten we alsjeblieft ophouden met het aanpraten van deze vorm van schuldgevoelens, waarbij de Antilianen natuurlijk hopen dat we opnieuw dieper in de buidel tasten.

Wat mij betreft geen cent meer naar de Antilianen. Ze behoren ondertussen tot de meest welvarende eilanden van het Caribische gebied en we laten ze wat dat betreft goed achter. Dat allemaal mede dankzij onze voorvaderen. Ik zou zeggen, naast het monument tegen slavernij in Amsterdam, ook een monument voor de historische prestaties van onze West Indische Compagnie.

Eén van de reacties op mijn vorige column was de vraag waarom ik eigenlijk aanwezig was bij het POK, als ik er toch weinig heil in zie. Als volksvertegenwoordiger behoor ik er op toe te zien dat onze belastingcentjes effectief worden besteed. Nou wat betreft de Antillen kan de controle niet groot genoeg zijn. Dit is voor de fractie van de PVV de voornaamste reden deel te nemen aan het POK. Ik moet ook nu constateren dat het rendement na ruim twee dagen nihil is en dat het tijd wordt dat we deze centjes gaan besteden aan de zorg of de ouderen.