Column Arthur Donker: A.SO.CI.AAL

door: Arthur Donker

Zo staat het in de dikke van Dale woordenboek en ik heb het special opgezocht naar aanleiding van opmerkingen die een bandleider van een populaire band gemaakt heeft in een van de lokale dagbladen.

Asociaal= zonder sociaal besef – gedragen zonder rekening te houden met anderen.

Meneer was met zijn band de Tumbanummers aan het oefenen en een van de buurtbewoners had de politie gebeld en meneer veronderstelde gelijk dat het om een Europeese Nederlander ging “die erop uit zijn de culturele tradities op het eiland de kop in te drukken”.
Toen was ik hem even kwijt want ik snap niet wat harde muziek een culturele traditie te maken heeft.

En toen ging meneer door met het constateren dat lokale feesten om middernacht worden stopgezet en “niet lokale” activiteiten wél tot ver in de nacht door mogen gaan.

Ik moet zo lachen als men geen uitweg of uitleg van iets kan geven of iets niet begrijpt men gelijk een rassen kwestie van maakt, wie is dan de rasist hier?

Ik ben geen Europeese Nederlander maar heb wel net als de rest van ons die hier geboren en getogen zijn wél een NEDERLANDS paspoort. Maakt het mij anders dan de rest?

Ik heb ook de politie gebeld toen ze zo vrolijk 12 uur lang keiharde muziek aan hadden staan omdat ze de dag van St. Helena zo nodig moesten vieren; ben ik ook misschien een “cultuur barbaar” zoals deze grappenmaker iedere Europeese Nederlander betitelt?

Het was zó hard dat ik mezelf niet eens kon horen denken.

Maar nou moeten we even stilstaan bij het feit waarom de muziek zo hard MOET!
Zou het misschien zijn dat het vals klinkt en dat de zangers nooit van harmonie gehoord hebben en dat men probeert de fouten te verdoezelen door hard te spelen?
Dat zou ook kunnen toch?

Maar ja, het sociaal gevoel krijg je van huis uit dat krijg je niet in je schoot geworpen en rekening houden met een ander betekent een beetje opgeven van jezelf zodat iedereen gelukkig is en elkaar kan verdragen.

Maar ik moet mijn welzijn opofferen zodat jij je “cultureel” kan uiten zonder rekening te houden met de rest!

Laat me niet lachen, onder –cultuur- vind ik in de dikke van Dale –beschaving- en dat krijgt men ook van huis uit en dat heeft niks met waar je geboren bent of waar je woont of werkt.

Daar kan je overal ter wereld mee terecht en niet alleen op deze klip.

Beschaving maakt alle deuren open en is de rode draad door alle culturen overal ter wereld. Niet alleen denken van: ikke wél en jij kan stikken. Of je mijn muziek nou hard vindt of niet, het kan mij niet schelen: jij bent anders dus moet je het maar van mij accepteren want ik vind dat het mijn cultuur is, punt uit!

Dat noem ik “Mondi Metaliteit” and you can stick that in your pipe and smoke it!

Je blijft lachen op deze culturele klip ze hebben de klok horen luiden en denken dat de klepel in decibels uitgedrukt wordt!

Arthur Donker

Invite your mail contacts to join your friends list with Windows Live Spaces. It's easy! Try it!