Ban papia kla!

Ha, 'klare taal'. Kijk daar hou ik van! Ultimo Notisia is zo'n krant met klare taal. Dagelijks worden er twee pagina's gevuld onder dit motto. Niet meer pagina's helaas, de rest van de krant is goed voor de autoruit of de BBQ. In Nederland zouden ze zeggen: voor de vis, zelfs op de dag dat-ie uitkomt.

Deze week al twee dagen geen vis gegeten en geen lomito op het spit gelegd. De anonieme schrijver van de gelijknamige rubriek vond het namelijk de moeite waard om tot tweemaal toe twee kolommen plus foto te vullen over mij. Als journalist sta je natuurlijk dagelijks in de krant, maar het gaat nooit over jezelf. Dus als dat wel zo is, dan laat ik daar de vis of de barbecue wel even voor staan.

Wat wil het geval?
De Ultimo Notisia hanteert zulke hoge journalistieke waarden, dat zij geregeld meent andere journalisten te moeten vermanen. In de maandag-editie wist de krant mij te vertellen dat het toch godgeklaagd is dat het land Curaçao Europese Nederlanders - die hier willen werken - welkom heet en omarmt. Dat 'omarmen' valt in de praktijk wel mee, maar een kniesoor die daarop let.

Dat deze mensen die gastvrijheid misbruiken door barbaarse oppositie te voeren tegen de regering is echter een gotspe. Dat zou een Curaçaose journalist in Nederland niet moeten wagen, vervolgt de krant. Om in één adem te vermelden dat er ooit eentje was - een Europees Nederlandse journalist op Curaçao - die het land in 1957 moest verlaten vanwege zijn aanhoudende kritiek op de regering.

De krant besluit met te melden dat zij mij aanspreken, omdat ze me bewust willen maken dat er mensen zijn die mij volgen en dat die mensen mij door hebben. Dat klopt: op Facebook stond al eens dat ik mijn straatje schoon moest houden en dat ik op mijn tellen moest passen....

Omdat ik altijd alle regeringen aanval, en trouwens ook de oppositie, brak ik mijn hoofd over waar de anonieme schrijver van de rubriek nou op doelde. Ik heb Gerrit Schotte immers net zo hoog zitten als hij zichzelf heeft zitten, dus daar kan het onmogelijk aan liggen!

Weer geen vis
Het antwoord kwam al spoedig in de dinsdag-editie van de Ultimo. Jammer, weer geen vis op het menu. Maar wel 'klare taal' over hoe ik de berichtgeving van de Ultimo moet duiden.

Ultimo wil mij een wake-up call geven! De krant, als waakhond en scherprechter over het Curaçaose journaille heeft het beste met mij voor en waarschuwt mij dat ik niet zo moet wroeten in de creditcardgeschiedenis van onze premier. Vooral het gebruik van creditcards die niet op zijn naam staan.

Nou dat is merkwaardig! Ik heb nog nooit iets gepubliceerd over het vermeende creditcard gebruik van de minister-president. Noch over zijn merkwaardige deklaratiegedrag om een inbraakje vergoed te krijgen bij de verzekering. Ook over het dodelijk verkeersongeluk op de van Engelenweg, waar onze premier met 120 km/uur een vrouw van 65 het leven ontnam, heb ik niet geschreven.

Dossiers
Dus hoe komt de krant aan dit soort informatie? Hoe kan het dat deze krant blijkbaar weet welke dossiers ik in de kast heb liggen, die nog niet publicabel zijn?

Het antwoord is simpel en verrassend. Ultimo Notisia wordt dagelijks ingelicht door Gerrit en zijn kornuiten. Want alleen Gerrit Schotte weet, met een geheel gereorganiseerde VDC - zonder mijn op een zijspoor gezette vriend Gumbs - wat ik uitspook in mijn vrije tijd.

Makamba
Een telefoontje naar Humfrey Zimmerman, de hoofdredacteur van 's lands grootste journalistieke waakhond om deze conclusie - in het kader van hoor en wederhoor - te verifiëren bood geen soelaas: "Donderop Makamba", was zijn kordate antwoord.

Kijk dat is nou nog eens klare taal! 'Ban papia kla'!

----------------------------
Voor wie de Ultimo Notisia al met de vis heeft meegegeven, download de pagina's hier: