Wie werkt er op de hot spots?

Harry Verhagen is web developer bij een groot verzekerings­kantoor. Daar ontwerpt hij programma’s waarmee bezoekers verzekeringen kunnen afsluiten. Een echte baan, van negen tot vijf. Maar Verhagen heeft ook nog een eigen bedrijf met een eigen klantenkring. Die ontvangt hij om praktische reden in het McCafé van McDonalds op de Sta. Rosaweg.
Tekst: Dick Drayer

Verhagen weet zich in goed gezelschap. Een deel van de 7.429 freelancers of losse job-houders, zoals het Centraal Bureau voor de Statistiek hen noemt, werkt of houdt kantoor in de publieke ruimte: ‘McDonalds, Starbucks, Albert Heijn, Chit Chat; zolang er maar wifi is’, zegt Harry.

Anneke Polak is freelance journalist. Ze werkt lokaal voor het Antilliaans Dagblad, Paradise FM en Caribisch Netwerk, in Nederland bedient ze de glossy Linda en BNR Nieuwsradio. Haar kantoor is het terras van Scuba Lodge in Punda, want thuiswerken is niets voor haar. ‘Daar vertoon ik werkontwijkend gedrag, zoals boodschappen doen, een wasje tussendoor; verzin het maar. Dan liever hier: er zijn niet zoveel publieke plekjes waar je redelijk anoniem kunt zitten en waar ook nog wifi is.’ Anneke werkt ook in de publieke ruimte om geld te besparen. ‘Ik kan het me als freelancer niet permitteren om hoge vaste lasten te hebben terwijl het geld nog binnen moet komen.’
De meeste freelancers of losse job-houders houden zich bij één adres en verkassen alleen als wifi ergens uitvalt. Uitzondering is Maarten Jan Groen. Hij is gepensioneerd en verhuurt vastgoed in Nederland. ‘Ik beweeg me door de stad van hotspot naar hotspot. Daar waar internet is, kan ik werken. Ik zit graag bij Starbucks, niet die bij de bioscoop, maar boven op de tweede verdieping in het Renaissance hotel. Goede koffie, aangename bediening en lekker koel.’ Maarten Jan heeft thuis geen telefoon, geen internet en geen auto. ‘Dat kost te veel geld. Mijn Samsung Galaxy Note 3 is mijn kantoor en die is ‘s morgens te bereiken bij de McDonald van Saliña, daarna aan het terras van Iguana café in Punda en dan Starbucks in Otrobanda. Ik ben alleen, buitenshuis werken levert ook nog wat aanspraak op.’

De Starbucks -vestiging naast de bios­coop is minder geliefd bij de zelfstandige werkers. Dat komt volgens Bo Loefstok door de meubels. Bo werkt bij Dragonfly Media. Hoewel ze geen freelancer is, zit ze onder werktijd regelmatig in de McDonalds van Sta. Rosa te werken. ‘Bij Starbucks kom je als toerist. Daar is het ook op ingericht. De stoelen zijn om in te hangen, niet om in te werken en de werktafel daar is te hoog om lekker te zitten. Hier op Sta. Rosa is ruimte en rust, ook al komen er jonge kinderen.’
Volgens Bo is het op Sta. Rosa overdag enorm druk met zelfstandige ondernemers.

‘Je herkent ze aan de laptop en de smartphone. Ik zit hier zeker twee dagen per week om de drukte op kantoor te ontlopen; kan ik rustig doorwerken. Ik heb geen last van de kids, die hier Happy­ Meals komen eten. McDonald verdient aan mij zo’n 25 gulden per keer. Eten doe ik hier uit principe niet, te ongezond, maar als ik iemand ontvang en het loopt uit, dan lunch ik wel.’

Freelancers zijn redelijk bescheiden in hun  wensen. Wifi staat zonder uitzondering op nummer een. Direct gevolgd door de beschikbaarheid van stopcontacten. Harry zegt dat je aan het aantal oplaadpunten kunt zien of een zaak nagedacht heeft over werkplekken in hun ruimte. Bij de McDonalds op Sta. Rosa duidelijk niet, want daar is maar één oplaadpunt. Ook bij Scuba Lodge en Albert Heijn is het behelpen.

En dat weet ook Lysanne Kuindersma. Zij is de bedrijfsleider bij Albert Heijn in Zee­landia. De grootgrutter uit Zaandam heeft als enige Albert Heijn in de wereld een coffee corner. Wat opvalt, is de gemiddelde leeftijd van de bezoekers die een kopje koffie drinken: de meesten zijn de 65 al gepasseerd. ‘Wij zijn bezig om te zien of we nog meer uit het concept van deze ontmoetingsplaats kunnen halen. De filosofie is dat mensen voor of na de boodschappen nog even in de winkel blijven hangen. We willen mensen binden. Maar primair is de coffee corner er om omzet te maken. En dat kan volgens ons beter. We denken niet meteen aan de kleine zelfstandige die bij ons kantoor komt houden. Dat levert waarschijnlijk niet voldoende op.’
De ideale hotspot werkplek ziet er voor de meeste freelancers redelijk rechttoe-­rechtaan uit. Wifi, dubbele stopcontacten bij elke tafel, een stoel waar je langer dan twee uur in kan zitten, een aangename airco. De airco van McDonalds in Saliña staat voor de meesten steevast te koud. Harry Verhagen denkt niet dat dat met opzet gedaan wordt om freelancers weg te jagen vanwege hun bestedingsgedrag: ‘Die airco staat zo koud, dat het een godsvermogen kost om ons op die manier weg te jagen.’

Anneke heeft op het terras van Scuba Lodge geen airco, maar zou wel graag een lange werktafel zien met alle kranten en tijdschriften van het eiland en Nederland. ‘Ik was dat in Nederland gewend. Daar is het werken op een wifispot een enorme rage en ondernemers springen daar op in: gratis wifi, schaduw en lekkere koffie, daar gaat het om!’