maandag 5 januari 2015

Monumentaal pand als werkplek

Kosten delen en veel sfeer


Met je bedrijf kantoor houden in een monumentaal pand aan de rand van de binnenstad, centraal bereikbaar voor je klanten en toch redelijk betaalbaar? Steeds meer kleine ondernemers kiezen hiervoor. 
Voor NV Stadsherstel, één van de verhuurders van dergelijke kantoorpanden op Curaçao, is de stap naar het verhuren aan kleine ondernemers een noodzakelijke, vanwege de momenteel slechte onroerendgoedmarkt.

“Vroeger bracht een vierkante meter ongeveer 45 tot 50 gulden op. Door de wildgroei van bedrijfspanden overal op het eiland en de vele leegstand ligt dat nu op 25 gulden per vierkante meter. Voor de meeste particuliere huurders is dat te duur. Verkopen is geen optie, omdat maar weinig grote bedrijven in een monument willen investeren. Dan zul je toch over moeten stappen op nieuwe concepten, zoals flexibele verhuur aan kleine bedrijven”, vertelt managing director Marcel Dennert.

Inspelen uit noodzaak
NV Stadsherstel Willemstad heeft als primaire taak het herstellen van monumentale objecten binnen de stad. De NV, waarvan 60% van de aandelen in handen van de overheid is, moet zichzelf bedruipen. Stadsherstel koopt verwaarloosde monumenten op en restaureert deze tot huis of tot kantoor. De panden komen in de verkoop of in de verhuur. “Volgens het CBS zijn er binnen een jaar 2000 eenmaakszaken bijgekomen op Curaçao. Daarvan heeft een deel kantoorruimte nodig. Daar spelen wij gewoon op in”, verklaart Dennert de keuze van Stadsherstel. 

“De visie van kleine zelfstandigen op de werkomgeving en samenwerking is veranderd. Waar vroeger een extra kamertje thuis genoeg was om kantoor te houden, kiezen kleine zelfstandigen nu vaak voor een echte werkomgeving waar ook met de klant kan worden afgesproken. De overhead kan met de medehuurders gedeeld worden”.

Komen en gaan van Venezolanen is al eeuwen oud...

Migratie tussen Venezuela en Curaçao bestaat al honderden jaren. Over en weer hebben beide volkeren in tijden van nood bescherming bij e...