‘Ideeën zijn leuk, maar het gaat om de uitvoering’

Gino Jacobs & Boudino de Jong

Wie online Caribische muziek wil horen kan niet om Skempi heen. Het digitale muziekplatform geeft meer dan duizend lokale artiesten een podium online. Een idee van twee ex-bursalen, Gino Jacobs (29) en Boudino de Jong (28). Zij zochten naar een niche in de markt en vonden die in hun eigen passie: Curaçaose muziek. Inmiddels luisteren er gemiddeld drieduizend mensen per dag, negentigduizend per maand, wereldwijd naar Caribische muziek via Skempi. 

Gino en Boudino studeerden beiden International Business in Nederland. Gino in Rotterdam, aan de Erasmus universiteit, Boudino in Groningen. Ze zijn vrienden vanuit Curaçao. ‘Met Kerst en oud en nieuw gingen we vaak terug naar Curaçao’, zegt Gino. ‘Familiebezoek, met je oude vrienden hangen, feesten. Toen ik in januari 2012 weer terug was in het koude Rotterdam, voelde ik de heimwee. Ik ging online zoeken naar muziek om dat gevoel een plek te geven. Maar dat viel tegen. Er was heel weinig muziek van Curaçao op internet te vinden. Ik vroeg me af hoe het toch mogelijk was dat er zoveel muziek op onze eiland is, maar dat er online niets te vinden was.’

De twee vrienden woonden weliswaar ver van elkaar af, maar hadden regelmatig contact met elkaar. Boudino: ‘ik was vaak in Rotterdam bij Gino. We waren bewust op zoek naar online mogelijkheden om een business op te zetten. Naar een gat in de markt zoeken. Zo hadden we al eens geprobeerd om een vergelijkingswebsite op te zetten voor rentes op spaarrekeningen. Toen we daarmee klaar waren, was de wereld een stap verder en ons project achterhaald.’

Arabische Lente
Tijdens een rondje joggen in de sneeuw, begin 2012, kreeg Gino opeens een ingeving. ‘Een muziekplatform voor Curaçaose muziek. 'De naam Skempi kwam ook meteen in mij op. Klinkt Papiaments, maar een Amerikaan kan het ook uitspreken.’ Samen met Boudino besluithij om elke ochtend van vijf tot acht aan Skempi te werken. ‘We werkten allebei bij een beleggingsafdeling van een bank. Onze dag was al gevuld. Dus dan maar zo. In drie maanden tijd bouwden we een website, gevuld met nummers van artiesten die op onze computers stonden. Lekker illegaal, want wie controleert er op Curaçao?’

Skempi wordt al snel groot. Meer gebruikers weten het muziekplatform te vinden. De twee besluiten een goede webdeveloper in de arm te nemen en hebben het geluk dat de Arabische Lente begint. ‘Heel veel developers in Tunesië boden zich aan en zo kwamen wij in contact met Mohamed Turki, het technische genie achter Skempi.’

‘Ik ben geen moment bang geweest dat iemand er met ons idee vandoor zou gaan’, zegt Boudino. ‘Hoe goed je idee ook is, op zichzelf zijn ideeën waardeloos. Het gaat om de uitvoering. Geef honderd mensen een idee, het is de uitvoering die het succes bepaalt. Bovendien, wij waren de kenners van de content, van de muziek en wij hadden toegang tot die muziek.’

Movement
Wie langskomt in Scharloo, waar Skempi is gehuisvest, komt binnen in een ruim vertrek met minimale inrichting. Grote vergadertafels naast kleinere bureaus met daarop een Mac. Veel meer is er niet te zien. Er werken inmiddels acht vaste krachten en op weekbasis houden zo’n twintig mensen zich bezig met Skempi. ‘Een mix van mensen uit verschillende landen’, zegt Boudino. ‘We houden onze ogen open voor talent. Je moet wat kunnen en je moet passen in het team. Je bent binnen Skempi betrokken bij alles. We zien het bedrijf ook als een movement, we nemen mensen mee in onze visie op muziek.’

Boudino en Gino noemen zich ‘organisatorische leiders’. Een strakke hiërarchie ontbreekt. ‘Mensen werken hier omdat ze het zelf willen. We hebben een eigen bedrijfscultuur ontwikkeld. Die is opgebouwd uit vijf mantra’s. Gino: ‘De eerste is: ‘It has to be fun’. Dingen doen die je niet leuk vindt, dat werkt niet. Ons tweede mantra is: ‘Make it happen’. Als je iets doet, doe het goed en maak het waar.' Boudino vult moeiteloos aan; 'De derde mantra is ‘’Turn obstacles into opportunity’s’. Heel belangrijk. Kom je problemen tegen, deel ze met anderen en vraag jezelf welke kansen dit biedt. Je zult zien, er valt altijd te winnen bij een probleem. ’De vierde mantra is ‘Eliminate politics’. ‘Wat we willen voorkomen, is dat we hier een overleg hebben en dat er later in de keuken weer opnieuw gepraat wordt. Het is wellicht niet-Curaçaos, maar als je ergens anders over denkt: leg het op tafel. Maak zaken bespreekbaar.’ De vijfde mantra staat in het teken van de business zelf: alles wat je doet moet daaraan ondergeschikt zijn.”

Technologie
Het succesverhaal van Skempi heeft volgens Gino ook te maken met fouten die je maakt en de bereidheid om daarvan te leren. ‘We dachten altijd dat de muziekluisteraar onze belangrijkste gebruiker was. Maar dat is niet zo. De primaire gebruiker op ons platform is de artiest.’ Boudino: ‘Als je de artiest hebt, krijg je vanzelf de luisteraar. Andersom niet: als je de luisteraar hebt, krijg je niet automatisch de muziek.’

Ook in de technologie zit Skempi’s onderscheidend vermogen. Gino: ‘Toen we begonnen, vroegen we ons af wat de toekomst van muziek eigenlijk is. We zagen dat muziek in de digitale wereld geen product is, maar een dienst. Er was nog geen onafhankelijke Caribische muziek, althans niet georganiseerd. Dat konden wij samenbrengen.’ Daarbij kozen de twee bewust voor eigen technologie. ‘We hebben onze infrastructuur zelf gebouwd, van scratch’, zegt Boudino. ‘Je kunt een SoundCloud of YouTube gebruiken, maar dan ben je geen bedrijf. We wilden zelf technologie ontwikkelen die net zo rigoureus is als Netflix en Spotify.'

Gino erkent dat de lat daarmee hoog gelegd wordt. ‘Dat stuurt ons, we zijn technisch sterk. En we richten onze focus op artiesten die geen deal hebben met een platenmaatschappij of uitgever. Izaline Calister heeft dat bijvoorbeeld wel, maar Rudy Plaate niet. We begonnen met tweehonderd artiesten en hebben er nu elfhonderd. We hebben met elk van hen gesproken en al hun muziek gedigitaliseerd. Als je wilt, kun je nu muziek horen van Double R uit 1960.’

Built-to-sell
Skempi is in ontwikkeling en bezit vandaag de dag over een streaming licentie van auteursrechtenorganisatie Buma Stemra. ‘We zijn er nog niet. We willen organisch groeien. Built to sell’, zegt Boudino. ‘Over vijf of tien jaar. Nu nog niet. We staan wel open voor investeerders. Dat moet ook, want in deze business kun je niet stilstaan. Dan ben je in no time niet meer relevant.’

-0-0-0-

Dit artikel stond eerder in Coaching Magazine editie 3, 2016








.