Oproep bursalen Curaçao: Stem bewust!

Curaçaos protest op het Plein in Den Haag | Foto's: Dick Drayer
DEN HAAG - "Soms als ik de politiek bekijk van deze afstand, vraag ik me af of het het wel waard is om terug te komen naar Curaçao." Luigi Fray kijkt naar zijn lotgenoten op het Plein in Den Haag. Zes bursalen trotseren de kou en protesteren vlak naast het Binnenhof voor hun dushi Kòrsou.

John Pandt
Luister hier naar een radioreportage van Dick Drayer op het Plein

John Pandt doet een major in Information Security Management. Zijn motivatie om te demonstreren is de manier waarop de interim-regering de democratie heeft verkwanseld: "De verkiezingen proberen te verhinderen was een regelrechte aanval op onze democratie."

Nathania Engelhardt
John stelt Gerrit Schotte daarvoor verantwoordelijk, maar de demonstratie vandaag is niet gericht tegen één persoon. "We willen laten zien dat Curaçaoënaars in Nederland het eens zijn met nieuwe verkiezingen en dat je kritisch moet zijn aan wie je je stem gaat geven."

Ingrijpen
Dat Nederland heeft moeten ingrijpen om de verkiezingen mogelijk te maken, voelt niet makkelijk. "Maar was wel nodig en is realiteit", zegt Suheidy Archangel. Zij studeert Technische Bedrijfskunde.

Nathania Engelhardt, die een master doet in Applied Communication Science vult aan: "Het Koninkrijk kan ingrijpen, dat is al voor 10-10-'10 afgesproken. Dat zijn gewoon afspraken, waar de politiek van Curaçao akkoord mee is gegaan."

Denzel Ignacia en
Luigi Fray (r)
Dat dat dan vervolgens gebruikt wordt door de groep van 12 om verdeeldheid tussen Curaçaoënaars en Nederlanders te zaaien en uit te buiten, valt bij de zes studenten verkeerd. "Zelfs de premier zegt dat, vreselijk. En dan ook nog onafhankelijkheid roepen, daar zijn we echt nog niet klaar voor. Dat blijkt nu ook", zegt Nathania.

Stemrecht
Een oproep die geen effect op de studenten zelf kan hebben, Zij zitten 9000 kilometer ver van huis en mogen niet stemmen. Net als 125.000 eilandgenoten, die om welke reden dan ook in Nederland zitten. "Dat is heel frustrerend", zegt Denzel Ignacia. Hij doet een master in Biologie. "Hier staan, vandaag, is het enige dat ik kan doen
om mijn mening kenbaar te maken."

Volgens Jerry Gumbs, student Environmental Sciences, zou kiesrecht van Curaçaoënaars in Nederland mogelijk gemaakt moeten worden. "Daar kun je ook regels aan stellen, net als Nederland dat doet voor haar kiezers in het buitenland. Bijvoorbeeld door te eisen dat je minstens ten jaar op Curaçao moet hebben gewoond voor je mag stemmen."

Jerry Gumbs
Yu kòrsou
Het argument dat Curaçaoënaars in Nederland geen belasting betalen op Curaçao en dan ook geen invloed mogen uitoefenen op de samenstelling van het bestuur daar, wordt door alle zes studenten van tafel geveegd.

"We zijn hier komen studeren om ook weer terug te komen", zegt Luigi Fray. Hij studeert Informatica en Software Engineering. "Bovendien zijn wij Yu Kòrsou en studeren we om uiteindelijk het eiland verder te helpen."

Suheidy Archangel
Terugkeren
De politieke ontwikkelingen van de laatste maanden, voor en na de val van het kabinet Koeiman is de jonge studenten niet in de koude Nederlandse kleren gaan zitten. "Vooral die klap van Jacinta Constancia vond ik verschrikkelijk", zegt John.

"Als ik dat soort dingen in het nieuws voorbij zie komen, dan vraag ik me meer en meer af of het 't wel waard is om over twee, drie jaar terug gaan naar mijn eiland." Luigi zucht. "Het is wel mijn dushi Kòrsou, maar...ja..."