Deya


Opmerkingen
  • Christine Analise 👏🏾 dit is puur white tears. Gewoon weer een stuk dat door een typisch geprivilegieerde witte man geschreven is.
    7
  • Dick Drayer Het is een essay, Deya, een essay
    2
    • Deya Mensche Dick ik weet het, en omdat je zo waardevol bent voor onze gemeenschap krijg je mijn feedback. Het creëert mooie discussie punten die nodig zijn. Hablando de entiende
    • Dick Drayer maar de discussie - aan de hand van dit stuk in elk geval - zou wat mij betreft niet moeten gaan over schuld of racisme. Daar heb ik het ook niet over. Racisme gaat over geïnstitutionaliseerde uitsluiting en daar heb ik het echt niet over. De 'white meMeer bekijken
    • Deya Mensche Dick en daarin zou je je in mogen verdiepen om dit beter te kunnen begrijpen. Men leest je stukken ook vaak vanuit die bril. 

      Daarom kaart ik het aan en wimpel ik je niet zomaar af. Je wilt de discussie in een hokje zetten terwijl het niet in een hokj
      Meer bekijken
      1
    Schrijf een antwoord...

  • Jurine Nieddu-Evertsz Perfect verwoord Deya!
    2
  • Marlon Reina Respect Deya. Hopi bon bisá.
    4
  • Stephanie Hasham It looked like a text book blindness to privilege and what is often referred to as dog whistling to others like you ( ) that may understand your plight. There is no such thing as reverse racism and it looks like someone was trying really hard to make a case for it. And there is no mention anywhere of how you have benefited from the skin you were born in to balance out your views.
    5
  • Tyrone Brunken Het is precies dit soort artikelen waarom mensen hem niet mogen 🤦🏾‍♂️🤣
    1
    • Deya Mensche Tyrone het is niet dat we hem niet mogen. Ik mag hem zeker, het is een best aardige man wanneer je hem beter leert kennen. Maar we moeten hem onderwijzen, en door zijn blog is het Vernis gekraakt. Hopelijk internaliseert hij de feedback en groeit hij hierdoor.
      2
    • Tyrone Brunken Deya Mensche nee ik doelde meer op het feit dat hij denkt dat het allemaal steeds komt door zijn huidskleur
    • Tyrone Brunken Als hij open staat voor feedback is dat zeker goed. Alleen door dit en vorige artikelen krijg ik het gevoel dat het 1 kant in en andere kant ui zal zijn. Want "wij overdrijven het allemaal"
    • Tyrone Brunken Gewoon Wiels met Wilders vergeleken man 😱🤦🏾‍♂️🤣
      1
    • Wiels versus Wilders
      DEACHTERKANTVANCURACAO.BLOGSPOT.COM
      Wiels versus Wilders
      Wiels versus Wilders
      1
    • Dick Drayer sorry Deya, ik had eigenlijk gehoopt dat iedereen wat zou leren over discriminatie of kleur op dit eiland. Heb ik me vergist?
    • Deya Mensche Dick je hebt een mooie poging gedaan, maar het is niet helemaal kompleet (in mijn nederige mening). Je hebt heel veel Info gekregen, en dat is een privilege dat wij journalisten hebben. We can poke the bear by asking questions. But check your own biases. 

      Word aub niet defensief maar internaliseer de Info, meningen en percepties, en onderzoek de waarom en hoe.
    • Dick Drayer Deya, dat doe ik zeker, je kent me. Maar waarom mag ik het niet hebben over mijn pijn? Waarom moet dat zo gebalanceerd gebracht worden zonder dat ik de maat wordt genomen. Vrijwel niemand in deze post, inclusief jij doet aan zelfreflectie. Je projecteert naar buiten. Dat is wellicht veilig, maar ook tekenend voor het punt dat ik gemaakt heb. Jouw boodschap aan mij leg ik daarom doelbewust terug. In de hoop dat jij ook gaat leren van deze discussie. En alle anderen met je....maar misschien zijn we daar nog niet klaar voor, zoals iemand anders mij zei....
    • Stephanie Lakwani We as a country really do need to have a healthy discussion about all of this and truly listen to understand each other.

      I’m mixed race (both parents and 3 grandparents ydk tho)...but came out looking more on the whiter side. From a very young age i h
      ave experienced some of the hatred against the color of my skin. I’m automatically labeled as a “makamba”. Even now as i am living on another Caribbean island, people automatically assume i’m “white” or “American” or “spanish” and i can feel the tensions even more so than what i experience in curacao.....so yes, i do understand where Dick is coming from. We can’t just quickly label all of it as white tears or that this hatred doesn’t exist. 

      At the same time i see the injustice and racism towards the color of my own mother’s darker skin. And It angers me just as much. 

      And just as anyone who experiences discrimination, Dick has a right to talk and complain about it. Discrimination is wrong whether it’s against a rich white privileged man or against a rich successful black man.

      Deya you mentioned that we should acknowledge and balance out the injustice that has been done by the previous generations. This is supposed to bring equality on the playing field. That is a good first step. Can you just explain how this should be implemented? 
      For example by what means /how should the underprivileged be compensated? 

      Sorry for writing in english because even though im still called a makamba, i can’t express myself in dutch as fluently any more....erg yu! 😂
    Schrijf een antwoord...

  • Jason Fullinck Deya Mensche 👏🏾!
    On some other news:
    Afbeelding kan het volgende bevatten: tekst
    3
  • Jurine Nieddu-Evertsz Wel raar dat mijn. Witte man nog geen één keer discriminatie hier op Curacao heeft meegemaakt. Wel in Nederland omdat hij een Italiaanse vader heeft.
    3
  • Reugene Provence Perfect verwoord Deya Mensche
    1
  • Joyce Nahr Goed verwoord , maar eeuwige discussie! Komen we er ooit samen uit?
    • Deya Mensche Joyce als alle partijen open zijn om in elkaars schoenen te plaatsen, vrede maken met het verleden en de welvaart gelijkwaardig met elkaar deelt, dan alleen zullen we kunnen genezen.
      3
    • Joyce Nahr Deya Mensche eens, maar ik ben inmiddels over de 60 en hoor deze zelfde discussie al heel lang, maar ik blijf positief en hopen dat we naar elkaar toegroeien
      1
  • Doreen Dankerlui Interessant. Toch grappig hoe er een andere dynamiek is in Su itt Curacao. Wij hebben nauwelijks witte mensen laat staan die iets te betekenen/zeggen hebben. Maar ze zijn er wel - benieuwd hoe zij het ervaren, hoe zij zich opstellen. Niet helemaal duidelijk wat de bedoeling van dit essay was - het lijkt idd op een “kijk hoe zielig ik ben, hoe slecht de zwarte curacoenaars me behandelen. Ik kan er toch ook niets aan doen dat mijn voorouders die van jullie hebben uitgebuit en dat ik daar nog steeds vruchten van pluk”. Het lijkt geen positief grondbrekend artikel. Niet dat ik weet hoe dat zou moeten. Misschien meer exercises/activiteiten zoals genoemd in artikel waarbij Nederlanders en Curacaouenaars samen werken en mekaar beter begrijpen op cultureel gebied. Interesting.
    4
  • Imarisha Hagens Hopi bon bisá Deya. Full eens kubo
    1
  • Omayra Leeflang Zeer goed verwoord Deya Mensche. Misschien ook goed om mee te nemen dat er vaak twee soorten werelden van uitgangsleven bestaan tussen Nederlanders uit Nederland en de lokale Nederlanders ydk. Dat bevestigt alleenmaar onderlinge verschillen.
    3
  • Gregory Damoen Deya 👍🏽👍🏽👍🏽👍🏽👍🏽👍🏽
    2
  • Chantal Tak "Maar dat gaat alleen gebeuren wanneer we een transparante en eerlijke discussie kunnen hebben over onze geschiedenis (ja het pijnlijke verleden), onze toekomst en hoe we samen naar een beter Curacao kunnen bouwen." Hoe het beter kan is wel duidelijk en voor een Isla bijvoorbeeld is geen toekomst. In het betoog van Deya mis ik het heden terwijl daar de slag gemaakt moet worden. Er moeten met andere woorden wat heilige huisjes op de schop voor het eiland aan een toekomst kan werken.
    1
    12 antwoorden verbergen
    • Deya Mensche Chantal het heden is inderdaad ook zeer belangrijk (ik wou niet een TE lange betoog schrijven). Maar ik sluit me aan een gezonde discussie over onze huidige situatie en het blijven schoppen van heilige huisjes.
      1
    • Chantal Tak Deya Mensche Toen ik in Amsterdam mijn Franse vriend mee naar de golfbaan nam viel het stil daar. Hij ziet er nl uit als iemand uit Noord Afrika. Dat was de eerste keer dat ik me tot op het bot schaamde en begreep wat discriminatie betekent. Op Curacao heb ik zelf wel eens een 'verkeerde' afslag genomen en ervaren hoe diep de haat tegen een witte huid is. Terwijl ik zelf veel van die witte gasten een trap onder hun kont wil geven. Maar ook zwarte. Het rare is dat je op basis van je huidskleur wordt afgeschreven.
      1
    • Deya Mensche Chantal dat is idd heel sneu wat je hebt meegemaakt. Ik ga het niet batigaliseren. Ik raad je aan om het context proberen te geven en misschien te begrijpen hoe het is ontstaan. Word een advocate voor Social justice en schijn licht ook op de dingen die onder het mom van Nederlandse interesses gedoogd worden.
    • Chantal Tak Deya Mensche Persoonlijk ben ik van mening dat we beter allemaal de neuzen de juiste richting op moeten houden ipv treuren over fouten van onze ouders en grootouders.
    • Deya Mensche Chantal het is niet treuren, het is het zijn juiste plek geven zowel in onze geschiedenis als onze dagelijkse belevenis. En dat willen en kunnen veel blanke mensen niet. Het is niet exclusief een Nederlandse probleem.
    • Chantal Tak Deya Mensche Het gaat niet om huidskleur maar om geld. En spijtig dat je op basis van huidskleur onderscheid maakt. Dat is het probleem; Ik heb overigens geen erfenis noch een rugzak. Maar wel een huidskleur en ik hoop niet dat me dat kwalijk genomen wordt.
    • Deya Mensche Chantal voor mij gaat niet om huidskleur maar om de privilege positie gecreëerd door kolonialisme. Daarover wilt men zo te zien niet spreken. Het maakt niet uit of je een erfenis hebt of niet. Je kan gillen dat het niets uitmaakt en het in verleden is totdat je blauw in je gezicht word. Het illustreert alleen een kennis gebrek in opvoeding en onderwijs.
      1
    • Chantal Tak Deya Mensche Je hoort mij niet gillen. Maar dat zou ik haast doen omdat je mij gedrag van anderen kwalijk neemt op basis van mijn huidskleur. Get over it ajb.
    • Doreen Dankerlui Chantal Tak dit is precies waarom het nooit wat gaat worden - “get over it”? Snap je niet dat die reactie absoluut niet kan?
    • Deya Mensche Chantal het was niet letterlijk bedoeld. Met typen raak je sommige nuances kwijt! I apologize. Ik baseer mijn punten en opvatting niet op huidskleur. Ik heb zelf onderlinge discriminatie meegemaakt. We kunnen er zelf ook wat van, maar dat is een andere onderwerp. Ik hoop dat je mijn invalshoek hebt begrepen.
    • Chantal Tak Deya Mensche Qua discriminatie zit ik bij de grootste groep die met discriminatie moet afrekenen. Ik ben een vrouw. Als alle vrouwen de gelegenheid krijgen om zich vrij te maken van discriminatie dan komt het vast wel goed. Er is teveel werk om te treuren over het verleden. Laten we leren van het verleden.
    • Deya Mensche Chantal zeker, door het eerst te erkenen en het de juiste plek te geven. 

      Ive Made my point, thank you for your input.
    Schrijf een antwoord...

  • Louis Philippe Römer Reactionary politics in the Caribbean have long tried to exaggerate “blankenhaat” to justify racial oppression. I am not surprised this essay raised suspicion.
    2
  • Larry Regales Deya top top top👌🏽
    1
  • Jhamyma Elizabeth Deya jou feedback over dit stuk brengt mijn inzicht over jou als persoon, op een heel ander niveau. Nice! 💪🏾😊
    1
  • Ineke Schakel Inderdaad, the white man's burden. Hoeveel eeuwen het ook geleden is dat zijn blanke voorouders misdaden hebben begaan in slavenhandel, kolonisatie enz., tot aan het eind der tijden zal hij achtervolgd worden met verwijten. De black man zal zich voor eeuwig slachtoffer voelen. Wat jij omschrijft als the white man's burden is geïnstitutionaliseerd slachtofferschap.van sommige blackmen..
    • Deya Mensche Ineke het is geen geïnstitutionaliseerde slachtofferschap (wat een oximoron is) het is het zijn juiste plek geven zowel in onze geschiedenis als onze dagelijkse belevenis. En dat willen en kunnen veel blanke mensen niet. Het is niet exclusief een Nederlandse probleem.
      2
    • Ineke Schakel Deya Mensche Lieverd, een oxymoron is iets heel anders. Het spijt me, ik wilde niets over jouw gebrekkig Nederlands zeggen. Schrijf in het papiamentu: dan begrijpt niemand je behalve de ydk.. Wel zo gemakkelijk hè?
      1
    • Deya Mensche Ineke daar is het! Het misplaatste culturele superieuriteitsgevoel. Kan geen discussie op niveau voeren zonder mensen te beledigen. 

      Pesei nos komunidat ta den krili su wela.
      2
    • Deya Mensche Ineke
      Afbeelding kan het volgende bevatten: tekst
      1
    • Ineke Schakel Deya Mensche 

      "daar is het! Het misplaatste culturele superieuriteitsgevoel. Kan geen discussie op niveau voeren zonder mensen te beledigen. "


      Daar is het inderdaad. De onderliggende haat. 
      - 'het misplaatste superioriteitsgevoel'. 
      > Wijs mij aan waar ik daar blijk van geef ajb.

      De rest van je reactie laat ik maar, een 'discussie op niveau' verwacht ik niet meer..

      P.s.: wie de taal beheerst heeft geen wikipedia nodig om z'n gelijk te halen. Die is opgegroeid met die taal. Mea culpa dat dat mij is overkomen.
    • Rashida Girigori Ineke Schakel ho stop right thuuuuuuuurrr. Laten we een reality check ondergaan. 400 jaar slavernij verleden. Cultuur, land, eigen kennis en liefde kwijt! Jaren daarna nog onder het zelfde koloniale eigenaren kamperen. Horen hoe je van hun geld teert. (WAAR IS DAT VAN ONS!!!) NOOIT geen excuses gehad. Schadevergoeding voor de diaspora. Zien hoe de joden ELK jaar financiën ontvangen als excuses van de staat nu ook nog van individuele bedrijven erbij. Molukkers en het lijstje gaat maar door. En erboven op horen. GET over IT and share with us!!! Wat we zonder excuses hebben geruïneerd tot de bodem. Begrijp je dan niet dat we nu wel heel vriendelijk zijn vergeleken met alle wereld volken. Tegenover de witte man ?. Laten we Zuid Afrika als voorbeeld nemen die zijn het nu echt goed zat! Ik hoop dat mijn punt duidelijk is. Dit is begonnen om ons donkere lovely melanated skin. Hoezo is het nu erg als er dan feitelijk word gekeken naar de dader die de witte man is. 
      Het is ook voor de witte man ergens net zoals wij moeten. Verantwoording nemen voor de fouten van onze voorouders. En niet de vinger wijzen van kijk ze noemen me wit of discussie op niveau kan niet eens nee. ERKEN EEN ZEER GEVOELIGE SNAAR en handel ernaar. Als je verbrand bent en ik gooi er heet water overheen schreeuw je ook AU!!! En hebben we het vervolgens over het hete water en niet over het koude of lauwe water. Laten we wel wezen.
    Schrijf een antwoord...

  • Ineke Schakel Tenslotte:

    Je schrijft (als een soort slachtoffer) : Veel Nederlanders willen dit of dat, hebben geen interesse in dit of dat enz. Een en al verwijten.

    Mijn vraag: waar is de wil van de Curaçaose bevolking? Wat bouwen zij op? Wat houdt ze tegen om hun eigen economie op te bouwen?
    De Chinese importbevolking lukt dat uitstekend, met hun mini-markets overal.
    Aan de bar daarvan zitten de godganse dag....De YudiK
    Ook de schuld van the white man, uioteraard
    1
    • Deya Mensche Ik heb tijd vandaag! geïnstitutionaliseerde slachtofferschap bestaat niet, buraku di sanka! Het is een contradictie alleen al in betekenis. 

      Alle je punten gaan in de prullebak na je domme achterbakse opmerking.
      2
  • Terrence Busby Dit vraagt om wat inlevingsvermogen van alle kanten, acceptatie van de verschillen, voor de dingen die er zijn, er geweest zijn en voor wat er nog gedaan kan worden voor wat er nog moet komen. Reflecteren op het verleden, rechtzetten wat moet en herstellen wat er kapot is, zodat we kunnen heelen en in vrede naast en met elkaar leven.

    Van elkaar leren, zodat we beter en sterker de toekomst in kunnen gaan. 

    In NL word er van je verwacht wanneer je komt wonen, dat je je moet integreren, aanpassen, de taal spreken en zo de hele waslijst door. Maar, wanneer de (gemiddelde) Europese Nederlander naar de Caribisch deel van het koninkrijk (oud NL Antillen) komen, of het zei, voor vakantie of immigreren passen zei zich meestal niet aan. Ze gaan wonen in de compounds, bezoeken zaken van hun land genoten, mengen zich niet met de lokalen, sommigen kijken neer op de lokalen, en als top op de ijs, dwingen ze verandering af die hun gemakzucht, comfort en plezier faciliteer. 

    Ik herinner me nog de kwestie van van mevrouw Ananka, aangaande de jaarlijkse kerstfeest te landhuis brakkeput, waarbij ze aangaf overlast te ervaren. Dit was een klassiek geval waarbij de vermogende, goed gestudeerd, gepensioneerde blanke Nederlanders zich bevoorrecht voelt en een cultuur, normen en waarden veandering afdwingd, mede door te klagen over de harde muziek dat 1 keer in het jaar tot s'ochtends door klinkt en de mooie natuur landschap van brakkeput die immers al vele jaren plaats vindt. Onze traditie toch!!!

    Op mambo beach vieren zei hun jaarswisseling met hun dj's en muziek, welliswaar afgelegen buiten de woonwijk, maar vroeger was brakkeput minder gebouwd, de ultra vermogenden woonden aan het water achter op spaansewater. Leef en laat leven. 

    De curacaoenaar, moet aan de andere hand zijn/ haar eigen waarde ontdekken en op een redelijke wijze voor zijn/ haar rechten op komen, investeer in zich zelf en wees minder afhankelijk van anderen en met name de politici. Ontdek je talenten en gaven en laat de kracht van de natuur jouw vormen tot wie je geboren bent om te zijn. Je kunt meer dan je denkt.

    Hiermee, hoop ik niemabd te hebben gediscrimineerd en of beledigd, want dat is absoluut niet mijn bedoeling geweest. Mocht dat wel zo zijn, bij voorbaat mijn excuses voor de ongemak dat u ervaart door de werkelijkheid te hebben gelezen.

    Ik hoop niet dat er ooit een herhaling van 30 mei 1969 zal komen, maar als de situatie op zo wel economisch, maatschappelijk en cultureel draagvlak zo blijft gaan zoals nu, moeten we ons niet verbazen dat op een dag een groep mensen wederom de hef in eigen handen gaan nemen.

    Zoals Deya eerder zei, laten we de zaken eens gaan bekijken vanuit de ander zijn/ haar kijk. Loop eens een mijl in de schoen van de ander om te ervaren hoe het voor de ander is.

    Vergeet niet de les die wij moeten uithalen uit onze eigen verleden en denk ook aan Nelson Mandela en Zuid Afrika. Jammer genoeg is de erfenis van de apartheid nog zichtbaar tot de dag van vandaag
    2
  • Charety Damoen L.M L.M. van der Stede me nicht heeft het perfect verwoord
    1
  • Michael Pflek There is some good parts in his article, but I don't completely agree with Dick's article. What I don't like is that it gives a lot of "breeding ground" for discussions and personal interpretation (and potentially hate). 
    I absolutely don't agree with 
    Dick that the situation hasn't gotten any better compared to 1969, I believe it's quite the opposite... In my view is that the "locals" that have overcome what i call the colonial complex and have a more balanced approach towards the "makamba" (or outsiders in general), have become the silent majority.
    I personally as a white male never experienced any hatred against myself, quite the opposite to be honest, but I do notice and respect the cultural differences on a daily basis. 
    Personally I try to take the best of both worlds and that served me very well so far... But I do admit that sometimes I also have to maneuver around certain topics :) 
    Unfortunately we will not be able to solve this problem overnight and there will never be a time nor solution that will satisfy everyone on the island, it's a very complex and subjective issue...
    2
  • Bianca Berends Interessant stuk en misschien nog wel interessantere comments. Ik zou willen dat we allemaal kleurenblind waren en alleen werden beoordeeld op ons karakter, maar helaas zit de wereld niet zo in elkaar en zal er altijd een wij en zij gevoel zijn met alle negatieve gevolgen van dien. Toch zou het de meeste mensen niet misstaan om wat empathischer te zijn naar de ‘ander’ waardoor de scherpe kantjes er misschien wat afgaan als we elkaar beoordelen. ‘We’re all different but equal’.
    1
    • Deya Mensche Zeker, we hebben je steun nodig om balans te blijven creeren in onze gemeenschap.
      2
    Schrijf een antwoord...

  • Rashida Girigori Mooi geschreven!! uit eindelijk wens ik dat we een Curaçao krijgen die wij delen met mensen die willen aanpassen aan ONS cultuur en onze ontwikkelingen zodat we ongestoord kunnen groeien tot het volk dat WIJ verdienen te zijn. Dit gegeven zonder dat we rekening hoeven te houden met andere bevolkingsgroepen die hier wel of niet mee eens zijn. Niet uit egoïsme maar uit selflove. We hebben een GROOT achterstand om recht te zetten en ook wij verdienen het om mee te groeien met de wereld op ons eigen manier op ons eigen eiland. ❤️❤️❤️
    3