Een stem voor ‘illegale’ Venezolanen - deel 3: ELENA EN NELSON

Fotografe Berber van Beek geeft met haar project ‘The Hidden Voices of Illegal Venezuelans on Curaçao’ een stem aan ondergedoken ongedocumenteerde Venezolanen op Curaçao. Van Beek hoopt dat ze op deze manier een kans krijgen hun persoonlijke ervaringen te delen en dat de Curaçaose gemeenschap luistert. De Achterkant van Curaçao publiceert de komende periode twaalf portretten gemaakt door Van Beek.

Om de personen die zij heeft geïnterviewd te beschermen, houden zij op de foto een masker voor
en maken ze gebruik van een pseudoniem. Vandaag Elena en Nelson.


Elena is 25 jaar oud, Nelson 26. Beiden zijn met het vliegtuig naar Curaçao gekomen en hebben één kind, die ook is meegekomen.

Wanneer kwam je op Curaçao aan?
Zeven maanden geleden.

Beroep in Venezuela?
Elena: ik ben student,
Nelson: ik ben administrateur

Wanneer namen jullie het besluit om uit Venezuela weg te gaan?
Elena: vanwege de economische situatie in Venezuela besloot ik om naar een ander land te gaan om te zien wat voor mogelijkheden er daar voor mij zijn. Nelson: in die tijd had ik geen baan en kon ik niet voor mijn gezin zorgen, dus ik moest vertrekken.

Welke hulp heb je nu nodig? 
Ik wil officieel toegelaten worden.

Wat is je droom?
Elena: dat de situatie in Venezuela weer normaal wordt en ik kan terugkeren. Daar wil ik het liefst zijn.

Wat betekent hoop, geloof en liefde voor jou?
Nelson: ze betekenen veel voor mij. Liefde voor mij betekent familie. Geloof is wat wij Venezolanen thuis leren, en de hoop is om naar huis terug te kunnen keren en dat de dingen ten goede veranderen.

Hebben jullie nog iets anders toe te voegen?
Elena: ik hoop dat ze ons Venezolanen kunnen helpen, en niet alleen de Venezolanen, maar alle immigranten. Help ons, door ons hier legaal te laten verblijven.
Nelson: ik zou graag een bericht willen sturen naar de regering van Curaçao om ons te helpen in deze situatie. Het is niet onze schuld. We wilden hier niet komen, maar we werden gedwongen.
---

Wil je iets doen voor de Venezolanen die geportretteerd worden, dan kun je via deze link een donatie geven of een adres vinden waar je spullen kunt afgeven.

Eerder verscheen:
Deel 1 - Allibaba
Deel 2 - Elizabeth